English

خبرگزاری موج گزارش میدهد؛

اهمال کاری قاتل مدیریت زمان

اهمال کاری تحصیلی به تاخیر عمدی در شروع ادامه و یا اتمام فعالیت های تحصیلی گفته می شود و رابطه مستقیم با عدم پیشرفت تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموزان دارد.

اهمال کاری قاتل مدیریت زمان

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، اهمال کاری اگرچه بخشی از رفتار تمامی انسانهاست ولی یک صفت نامطلوب تلقی می شود که جلوه های گوناگون دارد، اما متداول ترین نوع آن اهمال کاری تحصیلی است که پیامدهای منفی آن برای میلیون ها دانشجو و دانش آموز می باشد.

اهمال کاری تحصیلی به تاخیر عمدی در شروع ادامه و یا اتمام فعالیت های تحصیلی گفته می شود و رابطه مستقیم با عدم پیشرفت تحصیلی تقلب در امتحانات و ترک تحصیل دارد. اهمال کاری محدود به حوزه تحصیلی نبوده و در درازمدت عملکرد شغلی سلامت جهانی و بهزیستی روانشناختی افراد را به خطر می اندازد و باعث کاهش سطح رضایت از زندگی می شود به همین منظور در دهه های اخیر اهمال کاری به عنوان یکی از معضلات مهم در حیطه های روانشناسی  توجه بسیاری از پزوهشگران را به خود اختصاص داده است

ریشه اهمال کاری می تواند در اضطراب باشد چرا که افراد با سطوح بالا گرایش بیشتری به اهمال کاری دارند. روانشناسان در حیطه سنجش اضطراب میان اضطراب به عنوان یک ویژگی شخصیتی (اضطراب پنهان) و اضطراب به عنوان یک حالت هیجانی (اضطراب آشکار) تمایز قائل می شوند. اضطراب پنهان یک ویژگی فردی باثباتی است که فرد را مستعد تجربه اضطراب در اکثر مکانها می کند در مقابل اضطراب آشکار موقتی و گذرا می باشد. میان اضطراب و اهمال کاری رابطه مستقیم وجود دارد و در تحقیقات علوم اعصاب مشخص شده است که اضطراب پنهان و اهمال کاری دارای زیربنای عصبی مشترکی در ساختار مغز هستند.

اهمال کاری نتیجه شناختی افراد از تکلیف است. افراد ابتدا شرایط را تحلیل می کنند اگر موقعیت تهدید آمیز و توانایی آنها  ناکافی پیش بینی شود مضطرب می شوند و از آن فرار می کنند. در موقعیت تحصیلی فرار کردن معادل تاخیر و یا اجتناب در انجام تکلیف است. تکالیف دشوار می توانند باعث فعالسازی افکار واکنشی و قضاوت گرایانه شوند که موجب رها کردن تکلیف می شوند.

از آنجایی که اهمال کاری یک راهبرد مقابله ای با اضطراب بوده و باعث ایجاد احساس آرامش آنی در فرد می شود به عنوان یک تقویت کننده منفی قدرتمند منجر به استمرار الگوی رفتار اجتنابی می شود و اهمال کاری در فرد تقویت می شود. فشار روانی ناشی از اتلاف وقت موجب خودسرزنشگری و کاهش عزت نفس و حتی ضعف عملکرد تحصیلی در نوجوانان و جوانان می شود.

 

ذهن آگاهی قاتلی برای اهمال کاری

در ذهن آگاهی شخص ضمن مشاهده افکار و احساساتی که می آیند و می گذرند باعلم به ناپایدار و موقتی بودنشان آنها را به عنوان افکار موجه می پذیرد و به فرد می آموزد به جای اجتناب از رنج و سختی با آنها کنار بیاید و با وجود آنها زندگی کند.

 

ویژگی افراد اهمال کار

ـ تاخیر افراطی در انجام کارها

ـ داشتن برآورد زمانی ضعیف

ـ عزت نفس و اعتماد بنفس پایین و خود کم بینی

ـ اضطراب و افسردگی

ـ ازنظر جسمانی افتاده و وارفته 

ـ استفاده فراوان از توجیه و دلیل تراشی

ـ دارای افکار و باور های ناکارآمد و غیرمنطقی

ـ کمال طلبی

 

چند شیوه علیه اهمال کاری

ـ اوقات خود را تقسیم کنید 

ـ برای کارهای خود یادداشت برداری کنید

ـ اولویت بندی کارها

ـ هم پیمانی : باکسی که هم هدف باشماست عهدکنید در انجام کارهایتان کوشا باشید

ـ کارهای سنگین و بزرگ را به قطعات کوچک خرد کنید 

ـ روزانه در یک ساعت مشخص مطالعه داشته باشید 

 

پیشنهادهای اجرایی

برنامه ریزان فرهنگی آموزش عالی و نهادهای تربیتی کشور به بهبود سطح ذهن آگاهی دانشجویان و دانش آموزان توجه و برنامه ریزی نمایند تا شیوع پدیده مضر اهمال کاری تحصیلی در بین دانشجویان و دانش آموزان که قشر تاثیرگذار در کشور هستند را محدود کنند

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه