English

آغاز چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت به میزبانی علوم پزشکی شیراز

چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت در شیراز، با حضور فعالان عرصه سلامت و صاحب‌نظران داخلی و خارجی با هدف به اشتراک گذاری تجارب و دانش کسب شده در حوزه سلامت اجتماعی، به میزبانی علوم پزشکی شیراز، آغاز به کار کرد.

آغاز چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت به میزبانی علوم پزشکی شیراز

به گزارش خبرگزاری موج فارس، کامران باقری‌ لنکرانی رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت امروز در آیین گشایش کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت با بیان اینکه نظام سلامت نیاز به اصلاحات دارد و قاعدتا اگر این اصلاح بر مبنای یک نقشه راه نباشد ما را دچار انحراف می‌کند، اظهار داشت: از سال ۹۳ رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی نظام سلامت را ابلاغ کردند و این سیاست‌ها باید مبنای سیاست‌های نظام سلامت قرار می‌گرفت.

باقری‌لنکرانی خاطرنشان کرد: نظام سلامت پس از هشت سال علاوه بر اینکه نیاز به روزآمدی دارد، هیچ ارتباطی هم با سیاست‌های ابلاغی نداشته و هرکس با فهم خود مطالبی را دنبال کرده است و این گسست از نقشه راه موجب شد علی‌رغم تلاش‌های زیاد، اما به جهش مدنظر نرسیم.

رئیس مرکز سیاست‌گذاری سلامت استان فارس با بیان اینکه در  این هشت سال شاهد تلاش چندانی در این باره نبودیم، گفت: سال‌هاست که تجربه‌های مدیریتی، داوطلبین سلامت و ... را داشته‌ایم، اما همراه با توانمندی، مسئولیت پذیری، مشارکت ساختارمند نبوده است و باید الگوسازی کنیم.

باقری‌لنکرانی یکی از چالش‌های مهم در این باره را مواز‌ی‌کاری بیان و اضافه کرد: حدود ۲۰ دستگاه مسئولیت مشارکت اجتماعی دارند، این تعدد سبب ایجاد سردرگمی بین مردم می‌شود، در این مشارکت‌جویی باید بخشی از قدرت را به نمایش گذاشته باید نیاز‌هایی که از سوی مردم اعلام می‌شود را مدنظر قرار داد.

رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت اظهار کرد: وقتی از مشارکت اجتماعی سخن گفته می‌شود به این مهم توجه خواهیم کرد که سلامت ابعاد مختلفی دارد که سلامت اجتماعی از دیگر ابعاد مهم‌تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه امیدواریم شاهد اصلاحات نظام سلامت در سطح خرد و کلان و پر رنگ‌شدن مشارکت اجتماعی در سلامت اجتماعی باشیم  تاکید کرد: در این مسیر به مشارکت دستگاه‌های دولتی نیاز داریم.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه این سمینار به ماهیت بسیار پیحیده سلامت و تاثیر پذیری نظام سلامت از عوامل سیاسی پرداخت.

افشین امینی، با تاکید بر لزوم همگرایی بین ذینفعان در حوزه سلامت، گفت: نظام سلامت در کشور ما همانند سایر کشور‌های در حال توسعه با افزایش با بیماری‌های واگیردار، افزایش سن جمعیت مواجه است.

امینی به سیاست‌های کلی نظام سلامت اشاره و با بیان اینکه متاسفانه حدود هشت سال زمان تلف شد و عملا کاری نشد، افزود: سال گذشته در مرکز سیاست گذاری دانشگاه با دعوت از اعضای هیئت رئیسه و بعضی اساتید توانستیم تمام اسناد بالادستی در حوزه سلامت را به تفکیک به معاونت‌های مختلف واگذار و این عملکرد را هم پایش کنیم.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت: دولت لایحه‌ای در این باره برای سیاست‌های کلی نظام آماده و تقدیم مجلس کرده است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران نیز در این مراسم گفت: اجتماعی شدن نظام سلامت طی سال‌های اخیر بحث و ساختار‌های در وزارتخانه ساختاری برای آن تعریف شد، اما به فراموشی سپرده شد.

 حسین ملک افضلی، شناخت، سازماندهی، توانمندسازی و به کارگیری را از ارکان مهم در امر اصلاح و بازنگری نظام سلامت ذکر و خاطرنشان کرد: باید مکانیزم‌هایی ایجاد شود که مردم در برنامه ریزی و ارزشیابی‌های این مهم حضور داشته باشند.

ملک‌افضلی همچنین به ضرورت اجتماعی شدن به دلیل وجود بیماری‌های واگیر و آسیب‌های اجتماعی اشاره و بر پایداری برنامه‌ها و دانشگاه‌های نسل چهارم و نگاه اجتماعی در آن تاکید کرد و افزود: سلامت پایدار، پایه توسعه پایدار است.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: حاصل مشارکت اجتماعی، افزایش کیفیت سبک زندگی است.

چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، صبح امروز ۳۰ آذر آغاز به کار کرد و تا فردا پنجشنبه اول دیماه، ادامه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه