English

یک هزار و ۶۵۰ لایه اطلاعاتی در بانک اطلاعاتی سازمان زمین شناسی وجود دارد

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور عنوان کرد: یک هزار و 650 لایه اطلاعاتی در بانک اطلاعاتی این سازمان وجود دارد که 45 درصد آن مکان‌محور هستند.

یک هزار و 650 لایه اطلاعاتی در بانک اطلاعاتی سازمان زمین شناسی وجود دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، علیرضا شهیدی در مراسم افتتاح طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور در کردستان اظهار کرد: با توجه به موقعیت خاص کشور ایران به لحاظ سوق الجیشی، می‌طلبد که ما از آنچه خداوند متعال به عنوان نعمت در اختیار ما قرار داده بهتر آگاهی داشته باشیم و بتوانیم در جهت توسعه کشور از آن بهره بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی حدود 62 سال تاسیس شده و از همان سال‌های اول آغاز به فعالیت تاکنون مهمترین وظیفه‌اش تولید اطلاعات پایه بوده است.

شهیدی گفت: اطلاعات پایه در قالب نقشه‌های زمین‌شناسی منتشر شده و در اختیار حوزه‌های خاصی که به آن نیاز داشته‌اند گذاشته است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: یک هزار و 650 لایه اطلاعاتی در بانک اطلاعاتی این سازمان وجود دارد که 45 درصد آن مکان‌محور هستند.

وی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی کشور با توجه به توانمندی‌های زیادی که دارد به عنوان مسئول بخش خاورمیانه کمیسیون تهیه نقشه‌های دنیا در یونسکو انتخاب شده است و ما مسئولیت تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی خاورمیانه را به عهده داریم و تا الان چندین نقشه را تهیه کرده‌ایم.

وی در ادامه عنوان کرد: براساس لایه‌های اطلاعاتی متعددی که در سازمان داشتیم یک اطلس منابع معدنی را منتشر کردیم که بخش دولتی و خصوصی به صورت کاملا رایگان می‌توانند اطلاعات دقیق از ماده معدنی و اینکه در کدام نقطه قرار دارد، را داشته باشند.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: سال گذشته به این نتیجه رسیدیم با توجه به بیانات رهبری بر ضرورت خروج از اقتصاد نفت‌محور برنامه‌ریزی در راستای تحقق این مهم در دستور کار قرار گرفت و طرح تحول نیز بر همین مبنا تعریف شد.

وی افزود: در یک کار جهادی با امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان سازمان زمین‌شناسی، معاونت معدن وزارت صمت و سازمان توسعه و نوسازی ایران منعقد شد.

شهیدی گفت: سال گذشته به عنوان پایلوت پرواز ژئوفیزیک هوایی را در استان 15هزار کیلومترمربع وسعت در خراستان جنوبی شروع کردیم که اطلاعات پایه را در کوتاه‌ترین زمان کسب کردیم و در حال حاضر حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: کردستان دومین استانی است که برای مطالعات اکتشافی بصورت پرواز ژئوفیزیک انتخاب شده و در حال حاضر نقشه‌برداری هوایی و تولید اطلاعات پایه از 17 اردیبهشت امسال آغاز شده است.

معاون وزیر صمت عنوان کرد: در طول یک سال برای انجام این پایش در استان کردستان و در راستای پیشبرد سریع کار، هر ماه بیش از 200 نفر کارشناس در کردستان حضور خواهند داشت.

وی در ادامه گفت: تصمیم ما تولید اطلاعات‌پایه زمین‌شناسی 50 درصد از کل استان کردستان است در سال96 اکتشاف پهنه‌ شهرستان سقز صورت گرفت.

وی گفت: مشغول برداشت اطلاعات زمین‌شناسی پهنه شهرستان دیواندره هستیم که در وسعت قابل توجهی انجام خواهد شد و با روش ژئوفیزیک هوایی اطلاعات از لایه‌های معدنی کشف نشده کسب می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه