English

هادی شریعت یار:

آسیب ناشی از مواد محترقه علاوه بر جرم عمومی گاهی منجر به دیه و قصاص می‌شود

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در گذشته چهارشنبه آخر سال با سبک متفاوتی برگزار می‌شد که رسم خوب و بدون آسیبی بود اما امروز این رسم به سمت آتش‌بازی و استفاده از مواد محترقه تغییر رویکرد کرده است.

آسیب ناشی از مواد محترقه علاوه بر جرم عمومی گاهی منجر به دیه و قصاص می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، هادی شریعت یار معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی دادسرای مرکز خراسان رضوی در سخنانی اعلام کرد: طبق قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، کسانی که به صورت غیرمجاز مواد منفجره را خریداری، نگهداری و اقدام به توزیع می‌کنند به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شوند که مجازات شدیدی است.

شریعت یار در ادامه گفت: با توجه به نزدیک بودن چهارشنبه آخر سال ، یک رفتار ساده گاهی چندین عنوان مجرمانه دارد و ممکن است یک رفتار در چهارشنبه آخر سال، منجر به ایجاد اخلال نظم عمومی، تخریب اموال عمومی، دولتی و خصوصی شود و مجازات تا سه سال حبس نیز در نظرگرفته شده است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: مواد محترقه جنس خطرناکی است و هر سال در آستانه چهارشنبه آخر سال خانواده‌های زیادی دچار آسیب و خسارت می‌شوند.

وی متذکر شد: این موضوع از جهات مختلف قابل اهمیت است، در گذشته چهارشنبه آخر سال با سبک متفاوتی برگزار می‌شد که رسم خوب و بدون آسیبی بود اما امروز این رسم به سمت آتش‌بازی و استفاده از مواد محترقه تغییر رویکرد کرده است و در آستانه نوروز که افراد برای ورود به نوروز و جشن ملی آماده شده‌اند، حوادث چهارشنبه آخر سال کام خانواده‌ها را تلخ می‌کند.

شریعت یار تاکید کرد: سوختگی از بدترین نوع حوادث است و دلیل ندارد در روزهای خوشی فردی با آتش بازی به خود و خانواده‌اش آسیب برساند و خسارتهای جانی استفاده و ساخت مواد محترقه بسیار شدید است و علاوه بر زیان مالی، برخی افراد جان خود را نیز از دست داده‌اند.

معاون دادستان مشهد عنوان کرد: استفاده‌کنندگان از مواد محترقه علاوه بر خود به دیگران نیز آسیب می‌زنند، لذا بحث دفاع از حقوق عامه مطرح است و دادستان مرکز خراسان رضوی به صورت جدی به این موضوع ورود و با قاطعیت برخورد می‌شود.

وی گفت: از هفته‌های گذشته این موضوع در دستور دادسرا قرار گرفته‌ است و در اولین مرحله به فروشندگان مواد محترقه تذکر داده می‌شود و در مرحله بعدی با خریداران و فروشندگان مواد محترقه برخورد جدی خواهد شد.

معاون دادستان مشهد یادآور شد: آسیب ناشی از مواد محترقه علاوه بر جرم عمومی گاهی منجر به دیه و قصاص نیز می‌شود، لذا باید جوانان و نوجوانان توجه ویژه به این موضوع داشته باشند و رسانه‌ها، جامعه و خانواده‌ها نیز باید در زمینه ارائه اطلاعات و هشدارهای لازم به نوجوان و جوانان فعال باشند.

شریعت‌یار خاطرنشان کرد: مغازه دارانی نیز که مواد محترقه دست ساز ارائه می‌کنند، بدانند رفتارشان خلاف عرف و اخلاق جامعه و خلاف مقررات صنفی است و به نوعی رفتار مجرمانه دارند که در صورت شناسایی، مغازه‌ها مهر و موم می‌شود و با نصب بنر تخلف آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه