English

مهدی اله پور:

تغییر کاربری اراضی از تهدیدات و مشکلات تالاب ها است

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: غرقابی شدن خاک در تالابها باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی ویژه‌ای می‌شود و یکی از راه‌های مدیریت گرد و غبار و ریز گرد‌ها حفاظت از تالاب‌ها می‌باشد.

تغییر کاربری اراضی از تهدیدات و مشکلات تالاب ها است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مهدی اله پور سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خبری عنوان کرد: مشکلات و چالش‌هایی بر اثر خشک شدن تالاب‌ها برای زیست بوم منطقه اتفاق می‌افتد و یکی از راه‌های مدیریت گرد و غبار و ریز گردها حفاظت از تالاب‌ها می‌باشد.

اله پور در ادامه این خبر افزود: عمدتاً تالاب‌ها به صورت اکوتون تلقی می‌شود؛ اکوتون‌ها مناطق گذرگاهی بین دو یا چند جامعه متمایز یا محیط زیست آبی و خشکی به شمار می‌آیند که غرقابی شدن خاک باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی ویژه‌ای می‌شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به تالاب های دائمی در خراسان رضوی اعلام کرد: در خراسان رضوی یازده تالاب دائمی و حائز اهمیت وجود دارد که شامل، اثر طبیعی ملی دریاچه بزنگان، رودخانه حفاظت شده کشف رود، رودخانه حفاظت شده تجن، چشمه سبز در داخل منطقه حفاظت شده بینالود، کال مژن آباد در داخل منطقه حفاظ شده سیرخون، کال شور سبزوار در داخل پناهگاه حیات وحش شیراحمد می باشد.

وی همچنین ادامه داد: از دیگر تالابها، رودخانه زنگلانلو در داخل منطقه حفاظت شده ارس سیستان، کال شور گناباد در داخل منطقه شکار ممنوع نوبهار و سه کوهک، کال شور نیشابور در داخل منطقه شکار ممنوع رئیسی، رودخانه هریرود در داخل منطقه شکار ممنوع مرزی، رودخانه شمخال در داخل منطقه حفاظت شده دربادام می‌باشد و برنامه حفاظتی آن با جدیت و نگاه ویژه دنبال می‌شود.

اله پور اظهار کرد: در جهت اجرای عملیات حفاظتی برای اراضی ملی و پهنه‌های تالابی رودخانه تجن و برای جلوگیری از تعارضات، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اجرای برنامه سیپا با عملیات ظرفیت سازی، آموزش، مشارکت و آگاهی رسانی جوامع محلی حوزه رودخانه تجن به منظور ارتقاء سطح فرهنگ زیست محیطی و شناخت اهمیت و ارزش و کارکرد‌های تالاب، صورت پذیرفت.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی متذکر شد: در این خصوص ۲ هزار و ۴۴۰ متر عملیات فنس کشی و سیم خاردار، جهت تفکیک اراضی ملی و مستثنیات و جلوگیری از تعارضات دام، تخریب و تصرف و بوته کنی و همچنین حفاظت از جنگل قاسم خانی که به عنوان یک ذخیره گاه جنگلی در منطقه سرخس می‌باشد، انجام شده است.

اله پور تاکید کرد: به منظور کنترل و پایش رودخانه حفاظت شده تجن، به ویژه موضوعات حقابه، تعارضات، پروژه بازسازی و تکمیل پاسگاه حفاظت محیط زیست تجن با هدف حفاظت بهتر از این تالاب و رودخانه ارزشمند، انجام شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی یادآور شد: اجرای عملیات مهندسی و مکانیکی اثر طبیعی - ملی دریاچه بزنگان، با ایجاد دیواره ساحلی به منظور هدایت روان آب و سیلاب‌ها و به جهت احیاء و تأمین آب و حقابه دریاچه بزنگان برای حفاظت از این سرمایه ارزشمند الهی صورت گرفته است.

اله پور با اطلاع رسانی این موضوع که پیگیر جدی برای احیای تالاب های خراسان رضوی هستند گفت: تغییر اقلیم، عدم تخصیص حقابه زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه ها، اجرای طرح‌های توسعه و زیربنایی بزرگ بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی، ورود آنواع آلاینده‌ها شیمیایی و فیزیکی، آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی و دامداری، آتش سوزی و خشکسالی‌های متمادی، چندین شکار و صید غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی را از تهدیدات و مشکلات تالاب است و اقدامات احیایی تالاب‌های استان با جدیت درحال پیگیری و انجام است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه