English

مجید طاهرپور:

تولید بیش از ۱۴ هزار تن ماهی قزل‌آلا و ماهیان گرمابی در خراسان رضوی

مدیر شیلات و امور آبزیان خراسان رضوی بیان کرد: امروزه آبزیان جای خود را در سفره غذایی مردم باز کرده است و پیش‌بینی ما این است در سال جاری با افزایش حدود دو هزار تنی داشته باشیم.

تولید بیش از ۱۴ هزار تن ماهی قزل‌آلا و ماهیان گرمابی در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مجید طاهرپور مدیر شیلات و امور آبزیان خراسان رضوی در بازدید از شانزدهمین نمایشگاه دام، طیور و آبزیان مشهد در سخنانی اعلام کرد: سال گذشته در حوزه تولید ماهی قزل‌آلا و ماهیان گرمابی حدود ۱۲ هزار تن تولید داشتیم و  پیش‌بینی ما این است در سال جاری با افزایش حدود دو هزار تنی، تولید بیش از ۱۴ هزار تن ماهی قزل‌آلا و ماهیان گرمابی را در استان داشته باشیم.

طاهرپور در ادامه این سخنان افزود: سه کارخانه در حوزه فراوری و بسته بندی شیلات و با هزینه بخش خصوصی تا پایان سال جاری در استان راه‌اندازی خواهد شد و جهاد کشاورزی نیز به منظور تامین زیرساخت‌ها و انتقال لوله آب و برق به محل احداث مجتمع خاویاری سبزوار مبلغ ۴ میلیارد تومان کمک کرده است. تاکنون حدود ۵ میلیارد تومان در این مکان هزینه شده است. همچنین حدود ۳۰ میلیارد تومان نیز درخواست تسهیلات داده‌ایم.

مدیر شیلات و امور آبزیان خراسان رضوی گفت: در حوزه تولید برخی از محصولات آبزی به دلیل مشکلات ناشی از کم‌آبی واردات صورت می‌گیرد و همچنین تاکید سازمان جهاد کشاورزی و شیلات کشور به خودکفایی در حوزه آبزی‌پروری است، زیرا واردات علاوه بر وابستگی، باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات نیز خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: امروزه آبزیان جای خود را در سفره غذایی مردم باز کرده است و در حوزه تولید ماهی تیلاپیا فعالیت خوبی داشتیم و همچنین مرکز ۱۶۰ تنی تولید ماهی در شهرستان قوچان در دست احداث است و اولین پروانه تولید ۸۰  تنی را در شهرستان داورزن صادر کردیم.

طاهرپور ادامه داد: در بین استان‌های کشور جزء چهار استانی هستیم که مجوز پرورش ماهی تیلاپیا را در کشور دارد. حدود ۶ مرکز پرورش ماهیان خاویاری در سطح استان و همچنین یک مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان سبزوار احداث کردیم.

مدیر شیلات و امور آبزیان خراسان رضوی تاکید کرد: در سال گذشته ۸ تن گوشت ماهی خاویار، حدود ۲۶۰ هزار رشته گیاهان آبزی، ۳۰۰ هزار قطعه زالو، ۸۵۰۰ تن قزل‌آلا و حدود ۳۰۰ تن ماهی گرمابی را تولید کردیم و همچنین تعداد ۸۴ مرکز پرورش ماهیان زینتی در سطح استان داریم و تعداد ۱۰ میلیون و ۵۰۰  هزار قطعه ماهی زینتی را در سال گذشته تولید کردیم.

وی متذکر شد: همچنین ۴۵ کیلو خاویار در سال گذشته تولید شد که این رقم در سال جاری افزایش چشمگیری خواهد داشت و هم اکنون مشکلاتی از قبیل ورود نهاده‌ها از خارج استان، تامین تخم چشم‌زده، بچه‌ماهی و... در حوزه آبزی‌پروری داریم.

مدیر شیلات و امور آبزیان خراسان رضوی اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است در سال جاری با افزایش حدود دو هزار تنی داشته باشیم و همچنین صادرات ماهی نیز به استان‌های همجوار صورت میگیرد و البته میگو و برخی ماهی‌ها نیز از دریا‌های شمال و جنوب تامین می‌شود.

طاهرپور در خاتمه خاطرنشان کرد: امروزه قابلیت فعالیت در حوزه شیلات با هر کیفیت آب و انواع آب شور، لب‌شور و شیرین را داریم و اداره شیلات استان آماده ارائه خدمات به افراد علاقمند به فعالیت در حوزه شیلات از آبزی‌پروری تا بسته‌بندی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه