English

آواز «از گلوی من دستاتو بردار» از کوی فدک

در طی روزهای گذشته که جدال شهرداری و ورثه بر سر بوستان فدک قم افزایش یافته و شهرداری مدعی است که ورثه با تملک، قصد تخریب فضای سبز آن جا را دارند و جان درختان در خطر است گویی از سمت این درختان آواز « از گلوی من دستاتور بردار» شجریان به گوش می رسد.

آواز «از گلوی من دستاتو بردار» از کوی فدک

به گزارش خبرگزاری موج قم، سرانه فضای سبز قم برای هر شهروند قمی 20.03 متر مربع است و با وجود اینکه شهر قم، از نظر میزان سرانه فضای سبز در کشور مقام سوم را به خود اختصاص داده است اما نسبت به رشد بالای صنعتی و جمعیتی آن، پایین است و این امر به مسئولان و مدیران و شهروندان استان هشدار می دهد که نه تنها در راستای افزایش سرانه فضای سبز این شهر باید اهتمام بیشتر بورزند بلکه باید در حفظ فضای سبز موجود نیز کوشا باشند.

در حالی که هنوز زخم نابودی باغ سالاریه قم از اذهان عمومی پاک نشده است، در طی روزهای گذشته جدال شهرداری و ورثه بر سر بوستان فدک قم افزایش یافته و شهرداری مدعی است که ورثه با تملک، قصد تخریب فضای سبز آن جا را دارند و با حکم تخریب باغ فدک تا کنون دیوارهای این باغ توسط ورثه تخریب شده است که خوشبختانه با توقف حکم تخریب، هیچ گونه آسیبی تا به امروز به بیش از هزار اصله درخت 20 ساله در بوستان فدک قم وارد نشده است.

باغ فدک قم با مساحت حدود 15 هکتاری و به ارزش 12 میلیارد تومان بزرگترین کمپ اقامتی استان قم به شمار می رود که در ورودی شهر قم حدفاصل میدان 72 تن تا عوارضی آزاد راه قم – تهران هرساله پناهی ایمن و سایه سار میهانان و میزبانانش است و امروز در معرض خطر جدی نابودی قرار دارد.

به گفته یکی از ورثه، شهرداری قم از سال 61 ادعای مالکیت زمین را یدک می کشد و ورثه از سال 70 با گرفتن چندین وکیل پس از گذشت 10 سال توانستند دادگاه را برای صدور حکم به نفع آنان، مجاب کنند.

هفته گذشته امیر سامع معاون خدمات شهری شهرداری قم، آمادگی شهرداری قم را برای مذاکره با ورثه باغ فدک اعلام کرده و این در حالی است که به گفته ورثه، شهرداری قم چندین بار وعده مذاکره داده و عملی نکرده است.

طلب یاری از دستگاه های نظارتی و اجرایی استان

پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک و فضای سبز شهرداری قم در گفت و گو با خبرگزاری موج قم،  در خصوص نوع مالکیت شهرداری قم در خصوص بوستان فدک گفت: واگذاری بوستان فدک قم به شهرداری پیش از سال ۷۰ و  بر اساس یک صورت جلسه صورت گرفت و شهرداری برای ایجاد و توسعه فضای سبز در این زمین، هزینه های سنگینی را متحمل شده است.

وی افزود: شهرداری قم اصل ادعای ورثه برای مالکیت بخشی از بوستان فدک را کتمان نمی کند و چندین بار با مدعیان مذاکره کرده است اما ثمربخش نبود و آن ها مستندات خود را برای دریافت حکم قلع و قمع به دادگاه ارائه دادند و شهرداری نیز در آن مستندات خدشه وارد کرد که موردقبول دادگاه واقع شد.

جوادیان با اشاره به اینکه خواسته شهرداری قم از ورثه، متوقف کردن حکم قلع و قمع است، تصریح کرد: تخریب سرمایه بسیاری از شهروندان قمی که در آن جا هزینه شده است و فعالیت 20 ساله نیروهای شهرداری و عموم مردم در این بوستان، جبران ناپذیر خواهد بود.

وی اظهار کرد: شرط آسیب نرساندن به درختان بوستان فدک قم در حکم قلع و قمع وارد شده است اما با تخریب دیوار بوستان و سیستم های آب رسانی و امکانات دیگر متاسفانه به مرور زمان و شاید در مدت یک سال این بوستان از بین خواهد رفت.

مدیرعامل سازمان پارک و فضای سبز شهرداری قم یادآور شد: در صورت تصرف این بوستان توسط ورثه، نسبت به حفظ و نگهداری فضای سبز بوستان و هزار اصله درخت موجود در آن احساس مسئولیت نخواهند کرد بنابراین این بوستان از بین خواهد رفت.

وی در پاسخ به اینکه «علت عدم تحقق وعده های شهرداری قم برای مذاکره با ورثه در طی سال های اخیر چه بود؟ » گفت: شهرداری نسبت به ادعای ورثه یقین نداشت و لذا پس از اثبات ادعا وارد مذاکره شد و هم اکنون شهرداری قم برای توافق منطقی و درست با ورثه آمادگی کامل دارد و خواستار تعیین تکلیف نوع مالکیت این بوستان می باشد.

مدیرعامل سازمان پارک و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: شهرداری قم در صورت مشخص شدن وضعیت این بوستان، جهت واگذاری یک زمین به عنوان جایگزین این بوستان به ورثه آمادگی دارد.

جوادیان در پاسخ به این سوال که «پرونده قضایی بوستان فدک در چه مرحله ای قرار دارد؟ » گفت: بوستان فدک پرونده پیچیده ای است و توضیحات جزئی در خصوص این پرونده باعث ایجاد اختلالاتی در روند پرونده می شود.

وی با اشاره به چالش های موجود در توسعه فضای سبز شهری گفت: ای سی آب و شاخص کیفیت در قم متفاوت است و مسائلی از قبیل شوری خاک، آب و هوا و اقلیم خاک در فصل های مختلف سال از جمله چالش های پیش رو برای توسعه سرانه فضای سبز قم می باشد که بر اساس استاندارد شهر قم به ازای هر شهروند قمی باید به 25 متر مربع برسد.

مدیرعامل سازمان پارک و فضای سبزشهرداری قم در پایان تاکید کرد: با توجه به اهمیت حفظ و افزایش سرانه فضای سبز استان از کلیه دستگاه های اجرایی و نظارتی استان و نمایندگان مردم قم در مجلس خواهشمندیم که یاری رسان شهرداری قم در این پرونده باشند.

نتیجه آن که شهرداری قم و سایر مدیران دستگاه های اجرایی و نظارتی استان نسبت به حفظ و نگهداری بوستان فدک قم مسئولیت دارند و باید تمام توان خود را در این زمینه به کار بگیرند تا ضمن جلب رضایت ورثه، محافظ آغوش امن فدک برای مسافران و شهروندان قمی باشند ، شاید با این کار اندکی زخم نابودی باغ سالاریه قم در اذهان عمومی التیام یابد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه