English

جلسه هم اندیشی نمایندگان غرب حوزه زاینده رود با نمایندگان مردم در مجلس یازدهم

جلسه هم اندیشی نمایندگان غرب حوزه زاینده رود با حضور نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس یازدهم با اصناف و مدیران جهاد کشاورزی در خصوص حقابه زاینده رود برگزار شد.

جلسه هم اندیشی نمایندگان غرب حوزه زاینده رود با نمایندگان مردم در مجلس یازدهم

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان،  جلسه هم اندیشی نمایندگان غرب حوزه زاینده رود با حضور حاجی نماینده مردم شاهین شهر و حجت الاسلام والمسلمین موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و ابوترابی نماینده مردم شهرستان نجف آباد به میزبانی حجت الاسلام نقد علی نماینده مردم شهرستان خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با اصناف و مدیران جهاد کشاورزی در خصوص حقابه زاینده رود برگزار شد.

در جلسه هم اندیشی نمایندگان غرب حوزه زاینده رود با نمایندگان مردم استان در مجلس یازدهم حول چهار محور توسط اصناف و مدیران جهاد کشاورزی 6 شهر استان ازجمله بیدارم از صنف کشاورزان شاهین شهر، میر خانی از صنف کشاورزان برخوار، عبدالرضا نوروزی از خمینی شهر ، صدقی  از مبارکه و جعفر زاده نماینده کشاورزان فلاورجان مطرح و مورد بررسی نمایندگان حاضر در جلسه قرار گرفت.

مسئوول صنف کشاورزان شهرستان نجف آباد با توضیح مسائل و مشکلات منطقه نجف آباد اظهار کرد: سازمان آب منطقه ای امسال نرخ آب را برای کشاورزان اضافه کرده است، اضافه کرد: کشاورزان بلوکات بخش های لنجان ، ماربین،النجان  و شاهین شهر و برخوار هر ساله طبق طومار شیخ بهایی می توانند از پانزدهم مهر ماه تا15 خرداد ماه کشت خود را داشته و چهارده سهم از 33 سهم آب زاینده رود را جهت آبیاری استفاده کنند و بالعکس آن که زمان کشت شلتوک و صیفی کاری کشاورزان است  بیست وسه سهم از سب وسه سهم آب قابل بهره برداری برای کشاورزان منطقه است.

حیدری در ادامه گفت:150 جریب زمین های کشت  ذرت در غرب اصفهان و 200 هکتار پیاز به دلیل بستن آب خشک شد و تمام محصول از بین رفت و کشاورزان ضرر فراوانی متحمل شدند.

میرخانی مسئول صنف کشاورزان برخوار از بستن حقابه طوماری که 30 سال است این حقابه قطع شده گله کرد و سوالی را از نمایندگان پرسید که چرا مدیران دولتی باید بین کشاورزان غرب و کشاورزان شرق منطقه تفاوت و تبعیض قائل شوند؟

مسئول صنف کشاورزان یکی از شهرهای استان از عملکرد سیستم دولت اظهار تاسف کردو بیان کرد: خسارتی که به کشاورزان وارد می شود علت آن از سمت مدیران دولتی است؛ دولت کنونی در اعمال رفتارهای خود یا جانبی عمل کرده است یا وعده هایی که به کشاورزان قول داده است دروغی بیش نبوده است.

در ادامه جلسه مشکلات توسط مسئوولان صنف کشاورزان شهرهای یاد شده مطرح شد که نمایندگان به پاسخ آنها پرداختند.

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در جواب مشکلات مطرح شده توسط صنف کشاورزان اظهار کرد: از مباحث اصلی آب ، انتقال آب و اضافه شدن آب است.

وی در این مورد پیشنهادی عنوان کرد مبنی بر اینکه مجمع نمایندگان شرق و جنوب هم تشکیل شود و هر 45 روز نمایندگان طی جلسه ای به رفع مشکلات کشاورزان بپردازند و جلسات سه ماه ای جهت انتقال راه حل های قابل انجام توسط صنف کشاورزان به نمایندگان انتخابی حوزه کشاورزی ارائه شود.

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین موسوی لارگانی از کشاورزانی که سفره مردم را تامین می کنند تشکر نمود و به مسئوولان مربوطه در پرداخت حق نکشت کشاورزان هشدار داد: از مشکلات حقابه که خسارت نکشت را به کشاورزان غرب پرداخت نکردند شکایت می کنیم .

نماینده مردم فلاورجان تاکید کرد: چرا باید هزینه 60 میلیارد تومانی حق نکشت کشاورزان خرج جای دیگری شود و قسمتی از آن نیز به حقابه صنعت داده شود که این تخلف محسوب می شود و مسئول متخلف باید دادگاهی شود.

وی تذکر داد: همانگونه که سهم کشاورزان شرق در این خسارت پرداخت گردیده سهم کشاورزان  منطقه شمال و غرب نیز باید پرداخت شود.

حجت الاسلام موسوی لارگانی پرسشی مطرح کرد که چگونه مسئوولان توقع دارند در صورتیکه خسارت کشاورزان را پرداخت نکرده اند پول آب از آنها دریافت کنند.

نماینده مردم فلاورجان در پایان خاطرنشان کرد: اگر مسئولان پیگیر تخلفات حقابه کشاورزان نباشند به عنوان نماینده مردم فلاورجان شخصا به دادگاه علیه متخلفین شکایت خواهم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی نقدعلی نماینده مردم شهرستان خمینی شهر نیز مطرح کرد: نمایندگان استان پیگیر امور کشاورزان در خصوص مسائل و معضلات مربوط به این قشر هستند.

وی از تشکیل مجمع نمایندگان مناطق غرب و شرق استقبال نمود و ثمرات مطالبات جمعی را موثرتر و بهتر برشمرد.

ابوترابی نماینده مردم شهرستان نجف آباد در پایان پیگیری امور به دست خود کشاورزان را راه حل مثبتی خواند و افزود: در بحرانهایی که کار به دست مردم سپرده شد مشکلات  به خوبی مرتفع شد و هر عرصه ای کار به دست مردم سپرده شود با موفقیت همراه است.

ابوترابی در پایان سخن گفت: کشاورزی که زمینش با معضل آب همراه است آنها را مجبور می کند جهت تامین مخارج زندگی زمین خود را  تغییر کاربری دهد تا مشکلات زندگی را حل نماید .

وی از کشاورزان در خواست راهکار هایی جهت حل مشکلات کشاورزان را خواستار شد.

به گزارش موج ؛ در این جلسه که دوساعت و نیم به طول انجامید مصوب شد: خسارت نکشت به کشاورزان غرب پرداخت شود، مجمع نمایندگان غرب حوضه زاینده رود هر45 روز برگزار شود، طرح الگوی کشت طبق شرایط آب و هوایی هر منطقه به کشاورزان با مدیریت افراد توانمند در این زمینه ارائه شود ومدیریت در مصرف آب زاینده رود طبق بارش ها در سال و الگوی کشت به مقدار آب  به هر منطقه  واگذار شود.

کشاورزان اصفهانی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه