English

منوچهر کرمی در گفتگو با موج مطرح کرد:

ساماندهی خدمات بهداشتی درمانی عشایر/خدمات پزشکی ارائه شده به حجاج

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با اشاره به ساماندهی خدمات بهداشتی درمانی عشایر، از اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان، معین دانشگاه های منطقه در اربعین حسینی است و خدمات پزشکی ارائه شده به حجاج بیت الله الحرام سخن گفت.

ساماندهی خدمات بهداشتی درمانی عشایر/خدمات پزشکی ارائه شده به حجاج

به گزارش خبرگزاری موج همدان، منوچهر کرمی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان و رئیس مرکز بهداشت استان همدان در گفتگوی اختصاصی با موج با اشاره به ساماندهی خدمات بهداشتی درمانی عشایر به عنوان اقدامی ارزنده، ابراز کرد: خوشبختانه مسیر دسترسی به جمعیت 9000 نفری عشایر استان، از نظر فاصله زمانی و میزان راه آسفالته در موقعیتی مطلوب قرار دارد و امکان خدمات رسانی موثربه عشایر را، مقدور ساخته است.

 

ساماندهی خدمات بهداشتی درمانی عشایر

کرمی با بیان برنامه های مرتبط جهت خدمت رسانی اثربخش به عشایر در حوزه بهداشت و درمان، از خانه بهداشت سیار نام برد و عنوان کرد: خانه بهداشت های سیار دارای این قابلیت هستند که در محل تجمع عشایر و کوچ نشینان حضور پیدا می کنند و خدمت مورد نظر و تعریف شده را ارائه می کنند.

وی با بیان اینکه بسته خدمتی عشایر، مانند خدماتِ مطرح روستایی خواهد بود، یادآور شد: خدمات بهداشتی، انجام واکسیناسیون، خدمات باروری سالم، خدمات مرتبط به دندانپزشکی و سلامت دهان و دندان، نظارت بر تامین آب آشامیدنی سالم و ... از جمله اقدامات بهداشتی و درمانی مورد ارائه به عشایر خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان  با اشاره به ساماندهی خدمات بهداشتی درمانی عشایر، از تربیت بهورزانی که بتوانند عشایر را در قشلاق و یا ییلاق، همراهی کنند و طی این مدت خدماتی مطلوب و موثر را ارائه کنند، سخن گفت و افزود: جهت برقراری ارتباط و داشتن سازگاری فرهنگی در ارتباط با عشایر، بهورزان مورد نظر را از عشایر انتخاب می کنیم و تحت آموزش های مورد نیاز قرار می دهیم.

 

دانشگاه علوم پزشکی همدان؛ معین دانشگاه های منطقه در اربعین حسینی

رئیس مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه در سال جاری پیش بینی 3 تا 4 میلیون نفریِ شرکت در مراسم اربعین حسینی مطرح شده است، اضافه کرد: وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان را به عنوان معین دانشگاه های منطقه جهت پوشش و ارائه خدمات مرتبط، معرفی کرده است تا بتواند بر مبنای نظام مراقبت سندرومیک بیماری ها فعالیت کند.

وی در ادامه مطرح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان و حوزه معاونت بهداشتی، دارای آزمایشگاه های مرجع بهداشت در سطح منطقه است، هر گونه بیماری احتمالی و آزمایش های مرتبط با بیماری های احتمالی بازپدید و نوپدید در دانشگاه علوم پزشکی همدان و در معاونت بهداشتی صورت خواهد گرفت؛ دانشگاه آمادگی کامل را در این حوزه دارد و انعقاد و تفاهم نامه های لازم را نیز با وزارت خانه به انجام رسانده است.

 

خدمات پزشکی ارائه شده به حجاج بیت الله الحرام

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در ارتباط با خدمات ارائه شده به زائران خانه خدا، گفت: همانند خدمات صورت گرفته در اعزام زائران، در مسیر بازگشت ایشان نیز، خدمات بهداشتی درمانی مورد نظر در فرودگاه و همینطور در محل استقرار پرسنل و کادر پروازی پروزهای حجاج به خوبی به سرانجام رسید.

کرمی در ادامه اضافه کرد: زائران از نظر وجود تب و سایر علائم و نشانه بیماری های احتمالی که ممکن است در روزهای حج، اتفاق افتاده باشد، کنترل شده و با استفاده از دستگاه های پرتابل خاص تب سنجی می شوند.

وی با اشاره به خدمات پزشکی ارائه شده به حجاج بیت الله الحرام و بیان اینکه کارشناسان بیماری ها و پزشکان در فرودگاه ها مستقر هستند تا حجاج را مورد معاینه و کنترل قرار دهند، گفت: توصیه ای که به مردم و خانواده هایی که از حجاج استقبال می کنند، این است که در برگزاری مراسم و ولیمه ها نهایت دقت را داشته باشند؛ مکان های بهداشتی پروانه دار رابرای پذیرایی مراسم خود استفاده کنند و در صورتی که نشانه هایی از تب و یا بیماری تنفسی از حجاج را مشاهده کردند به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به ذبح دام و اینکه قانون های بهداشتی در این زمینه، رعایت شود، بسیار تاکید کرد و ابراز کرد: از مکان های تحت نظارت اداره کل دامپزشکی که شرایط لازم از سوی آن ها رعایت شده است، بهره ببرند.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان با اشاره به ساماندهی خدمات بهداشتی درمانی عشایر، از اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان، معین دانشگاه های منطقه در اربعین حسینی است و خدمات پزشکی ارائه شده به حجاج بیت الله الحرام سخن گفت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه