English

زاینده رود از سراب تا پایاب

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان شرق اصفهان گفت: زاینده رود یک موجود زنده است باید از سراب تا پایاب آن برنامه ریزی در سطح اصولی وکلان انجام داد.

زاینده رود از سراب تا پایاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج از اصفهان، داود ملک پور گفت: قرار نیست کل آب زاینده رود از طریق لوله منتقل شود وقرار هم نیست تمام مشکلات زاینده رود با این طرح حل شود، بلکه این طرحی خلاقانه است که به نوعی بر طرف کننده مشکلات شهر اصفهان در خصوص زاینده رود خواهد بود وممکن است معایب ومحاسنی ر ا به همراه داشته باشد.

وی افزود: مقوله محیط زیست یعنی حفظ آرامش بشروهمه چیز در نهایت بهترین هایی که ممکن است در خدمت انسانها باشد. فعالان محیط زیست وکشاورزان می بایست در این قضیه ورود پیدا نموده ،توجیه شوند ونقطه نظرات علمی وعملی خود را نیز باز گو کنند.

وکیل پایه یک دادگستریخاطر نشان کرد: باید همه بپذیریم زاینده رود یک موجود زنده است ، در این هنگام است  که تمام بر نامه ها، دستور ها وقوانین بر اساس یک موجود زنده برنامه ریزی وتدوین خواهد شد نمی توان زاینده رود را تکه تکه کرد، قسمتی را رها کرد وروی قسمتی دیگر برنامه ریزی نمود. باید از سراب تا پایاب آن را برنامه ریزی در سطح اصولی وکلان انجام داد.

داود ملک پور با اشاره به این موضوع که در مسیر 400کیلو متری روخانه به غیر از ساحل سازی شهر اصفهان ومعدودی از شهر های بالا دست دسترسی به رودخانه وجود ندارد، افزود: عدم دسترسی به رود خانه زاینده رود منجر به انجام تخلفات وبر داشت های غیر قانونی می گردد وبزرگترین ضرر آن به کشاورزان پایین دست وتالاب خواهد رسید.

 وی در ادامه سخنان خود افزود: آنچه حائز اهمیت است این که چنانچه ما نتوانیم مصرفمان را مدیریت کنیم ومدیریت مرتب وسالمی روی مشکلات نداشته باشیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد وکشاورزان شرق ما با همین مشکلات مواجه خواهند بود به همین دلیل می بایست سامان دهی ومدیریت آب در اولویت کار مدیران ارشد استانی قرار گیرد.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود:حاکمیت ممکن است بر اساس سلیقه ویا نفوذ بخواهد آب را تقسیم کند ، ولی وقتی بهره بردار از پایین دست روی بالا دست نظارت کند مسلما نمی گزارد کسی بیشتر از حقش آب برداشت کند پس طبیعتا باید مدیریت توزیع وتخصیص آب ،خود بهره بردار باشد ، ساماندهی رود خانه باید در اولویت قرار گیرد وحقوق کشاورزان وبهره برداران حتما دیده شود.

وکیل پایه یک دادگستری

به گفته ملک‌پور از این پنج منبع آب تونل اول و آورد طبیعی رودخانه متعلق به بهره‌بردار و کشاورز است. یعنی به هیچ عنوان کسی حق ورود به آن را ندارد.

وی افزود: در آخرین جلسه شورای عالی آب نیز به این قضیه تاکید و تصویب شد که تونل اول و آورد طبیعی رودخانه متعلق به حق آبه دار است.

وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: تونل دوم، تونل چشمه لنگان و خدنگستان است و تونل سوم متعلق به دولت است. وی افزود در بهترین شرایط و ترسالی 400 میلیون مترمکعب دولت می‌تواند استحصال کند در حالی که از سد تا پل کله 500 میلیون مترمکعب، دولت آب  را فروخته است  و این فروش و مصرف بیش از آبی بود که در اختیار دولت بوده، بنابراین دولت وقتی آب کم می‌آورد به حق حق آبه‌دار و کشاورز مراجعه می‌کند و همین باعث بروز مشکلات می‌شود.

 به اعتقاد ملک‌پور متاسفانه هر اتفاقی بیفتد در سهام دولت خللی وارد نمی‌شود حتی در زمان کم بارشی، گاهی مازاد بر سهام برداشت می‌شود و کشاورز این وسط پا سوز می‌شود.

زاینده‌رود یکی از معدود رودهای دنیاست که زایش دارد. و برای همین به زنده‌رود معروف است. هر مقدار آب ناژوان که در زاینده‌رود ریخته شود تا باتلاق گاو خونی هر چه قدر هم برداشت شود دوباره همین میزان، به آن برمی‌گردد.این آب سفره‌های زیرزمینی را پر می‌کند و وقتی پر شد مازاد آن دوباره به سمت آبشار برمی‌گردد.

 داود ملک‌پور با اعلام این مطالب افزود: حداقل چهار متر پساب در شهر اصفهان داریم که روز به روز اضافه می‌شود.

زاینده رود

وی ادامه داد: اگر مدیریت تجمیع و در رودخانه رها سازی شود به غیر از منفعت چیزی ندارد. باید دولت با سرمایه‌گذاری محدود فاضلاب را بهینه‌سازی کند و در رودخانه رها سازی کند.

به گفته وی بیش از 60 تا 70 درصد چاه‌های حریمی تا شهر زیار همه تغذیه می‌شوند و در این صورت فضای سبز و کشت و اشتغال به نیمی از شهر اصفهان برمی‌گردد.

ملک پور گفت:  متاسفانه در چند سال پیش به اصرار بعضی از کشاورزان رودخانه خشکید چون مدعی بودند تا رودخانه خشک نشود مسئولین به فکر ما نیستند اما الان همه دنیا فهمیده‌اند زاینده‌رود به دلیل اشتباهات و بی‌مدیریتی در تصمیم‌گیری خشک شده است.

به گفته این وکیل پایه یک دادگستری، استاندار به عنوان مدیر یک استان و براساس اختیاراتش می‌خواهد با خلاقیت برای شهر اصفهان زیبا سازی کند و حق یا قصد تعرض به حقوق حق آبه داران را ندارد و افزود: این مقدار آب تنها صرف دو سه میلیون شهروند اصفهانی است که در این اوضاع متورم اقتصادی نیاز به طراوات و شادابی شهرشان دارند.

 به گفته ملک‌پور میزان حقابه کشاورزان سر جایش است و به موقع نیز از آن بهره‌مند خواهند شد و استاندار تنها از 400 میلیون مترمکعب آبی که استحصال کرده می‌تواند در داخل شهر اصفهان باز چرخانی کند واین طرح می تواند در بحث گردشگری ،اشتغال زایی سلامت روحی مردم وآبیاری درختان نا ژوان وشرق اصفهان مثمر ثمر باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه