English

در کارگروه سلامت استان مطرح شد:

استاندارد میزان نمک در نانوایی های هرمزگان رعایت نمی شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: هم اکنون طبق نمونه برداری از اکثر نانوایی های استان، در بیش از 40 درصد نمونه ها میزان نمک استفاده شده بالای یک گرم در صد گرم می باشد.

استاندارد میزان نمک در نانوایی های هرمزگان رعایت نمی شود

به گزارش خبرگزاری موج، کار گروه سلامت و امنیت غذایی استان به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان و با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به عنوان دبیر کارگروه و همچنین مدیران دستگاههای دولتی، فرمانداران و مدیران شبکه های شهرستان های استان در سالن اجتماعات استانداری هرمزگان برگزار شد.

دکتر سید حسین داودی، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان گفت: در این جلسه از کارگروه، دو موضوع مهم گزارش عملکرد کارگروه های ساغ شهرستانی توسط دبیرخانه کارگروه و برنامه 5 ساله توسعه سلامت استان مطرح و مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.

دکتر داودی افزود: با ارائه گزارش عملکرد کارگروه های ساغ شهرستانی توسط دبیرخانه کارگروه، برخی از شهرستانها فعالیت مناسبی در راستای پیگیری مباحث سلامت در شهرستان خود داشتند و برخی از آنها نیازمند تقویت فعالیت های خود هستند.

وی اظهار داشت: فرمانداران و همچنین مدیران شبکه ها به عنوان رییس و دبیر کارگروه نسبت به تشکیل کارگروه ساغ به صورت ماهانه با ارائه موضوعات مختلف مرتبط با سلامت و امنیت غذایی اقدام نمایند.

 دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تصریح کرد: برنامه 5 ساله توسعه سلامت استان، دیگر دستور کار جلسه کارگروه بود که از اهمیت بالایی برخوردار است. در این برنامه، تکلیف دانشگاه و استان نسبت به توسعه سلامت مشخص شده است.

دکتر داودی عنوان کرد: مقرر شد در کارگروه های ساغ بعدی فقط در قالب پروژه های مصوب برنامه توسعه موضوعات را پیش برده و پیگیری نماییم تا بتوانیم به درصد زیادی از اهداف که تا سال 1400 پیش بینی کرده ایم، برسیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع نان در سبد غذایی مردم اظهار کرد: از دیگر موضوعات مهم مطروحه در کارگروه، میزان نمک موجود در نان بود که توسط اعضاء جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. استاندارد میزان نمک در هر 100 گرم نان، 1 ممیز 8 دهم بود که طبق استانداردهای جدید که توسط ریاست جمهوری به سازمان استاندارد و متعاقباً به دستگاههای دولتی ابلاغ شد، به یک گرم در 100 گرم نان تغییر پیدا کرده است.

دبیر کارگروه ساغ خاطر نشان کرد: هم اکنون طبق نمونه برداری از اکثر نانوایی های استان، در بیش از 40 درصد نمونه ها میزان نمک استفاده شده بالای یک گرم در صد گرم می باشد. مقرر شد کارگروه به صورت یک موضوع تخصصی از طریق جهاد کشاورزی، اداره غله، صنعت و معدن و همچنین حمایت حوزه استانداری و استفاده از ظرفیت آموزش همگانی، میزان استفاده نمک در نان را به رقم استاندارد نزدیک کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این جلسه نیز گفت: حد انتظار ما در خصوص درصد مبتلایان به فشارخون در استان، حدود 30 درصد و همچنین مبتلایان به بیماری دیابت حدود 8 درصد می باشد.

این مقام مسئول عنوان کرد: انتظار می رود 8 تا 10 درصد مردم استان نیز به دیابت مبتلا باشند و البته طبق پروژه های تحقیقاتی صورت گرفته در بندرکنگ از توابع شهرستان بندرلنگه، در این منطقه تا  15 درصد نیز می رسد؛ لذا مردم باید سبک زندگی شان را در خصوص رفتارهای تغذیه اصلاح کنند و میزان فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهند تا سلامت خود را حفظ کنند.

دکتر داودی در پایان بیان کرد: بیماری های غیر واگیر در سطح جامعه و در دنیا رو به افزایش است و جهت کنترل این بیماری ها، تمام دستگاه هایی که با سلامت ارتباط دارند، باید اقدامات و پروژه های مربوطه را انجام دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه