English

گزارش خبرگزاری موج از نحو رسیدگی برخی مسئولان آذربایجان شرقی

مشکل آب آناخاتون حل شد؟/ ۱۹ ساعت قطعی آب در یک شبانه روز

برخی از مسوولان سازمان آب و فاضلاب روستایی تبریز می گویند مشکل قطع شدن جریان آب شهری در منطقه آناخاتون حل شده است، در حالی که تا امروز یک لوله آب در این منطقه کار گذاشته شده است که کارآمدی ندارد و چند تانکر انتقال آب کمکی به منطقه آمده اند که در صورت ادامه پیدا نکردن اعزام آنها احتمال قطعی آب وجود دارد.

مشکل آب آناخاتون حل شد؟/ 19 ساعت قطعی آب در یک شبانه روز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، آناخاتون یکی از 10 روستای بزرگ تبریز است که در سال های اخیر موضوع پیوستن این منطقه به کلان شهر تبریز مطرح بوده و به دلیل محقق نشدن کامل فرایند الحاق این منطقه به شهر تبریز، مردم آناخاتون مشکلات فراوانی را تجربه می کنند. یکی از مشکلات اهالی این منطقه در ماه های اخیر موضوع قطعی آب طولانی مدت است که از اردیبهشت ماه شروع شد و در بعضی روزها تا 19 ساعت ادامه پیدا می کرد، موضوعی که با اعتراض به حق مردم منطقه در برخی رسانه های محلی انعکاس یافت.

مسوولان اداره آب و فاضلاب روستایی این منطقه هم بعد از رسانه ای شدن خبر قطعی آب طولانی مدت در آناخاتون در نهایت با انتقال چند کامیون مجهز به تانکر آب شهری به مخازن نگهداری آب در این منطقه تلاش کردند تا مردم را راضی کنند. البته بسیاری از مردم بعد از اینکه آبرسانی به آناخاتون انجام شد، ابراز رضایت کردند، اما به دلیل تداوم قطعی آب هنوز نگران هستند.

انکار اولیه مشکل توسط آقای رئیس

یکی دیگر از نگرانی های مردم آناخاتون ناشی از رفتار های متناقض احمد محسنی، رئیس اداره آب و فاضلاب منطقه آناخاتون است. چرا که او از 11 مرداد چندین موضع مختلف نسبت به مشکل قطعی آب این منطقه داشته است. او ابتدا مشکل را انکار کرده و اعتراض اهالی را موجه نمی داند و همین مسئله باعث ناراحتی مردم این منطقه شد و پس از آن علی هادی، مدیر روابط عمومی سازمان آب و فاضلاب تبریز در جمع نمایندگان آناخاتون حاضر شد تا مشکلات آنها را از نزدیک بررسی کند که از استماع مشکلات مردم در مصاحبه ای گفته بود:« اصلی ترین مشکل قطعی آب در این منطقه مربوط است به ضعیف بودن ولتاژ برق و میزان آبی که سازمان آب و فاضلاب هر روز به این منطقه تخصیص می دهد. در نهایت عصر همان روز جریان آب شهری در لوله های منازل برقرار شد و کامیون های تانکر آب کمکی به آناخاتون رسیدند تا منابع ذخیره آب را پُر کنند.

کافی نبودن آب منطقه آناخاتون

رئیس اداره آب و فاضلاب منطقه هم در این باره، گفت:«مشکل اصلی قطعی آب به دلیل کمی مقدار آبی هست که سازمان آب و فاضلاب شهری به این منطقه اختصاص داده است، که با توجه به جمعیت آناخاتون و ساکن شدن مهاجران از دیگر مناطق و حتی دیگر استان ها دیگر این حجم آب نمی تواند پاسخگوی نیاز مردم منطقه شود. از این رو برای حل مشکل قطعی آب و تقویت سیستم برقی برای پمپاژ آب از مخازن ذخیره به شبکه لوله کشی آب شهری نامه نگاری هایی نیز با سازمان برق منطقه انجام داده ایم که امیدوار هستیم به زودی به نتیجه برسیم.»

اما اقدامات این سازمان به دلیل نامناسب بودن لوله گذاری در نهایت فقط به اصلاح فشار آب در چند کوچه و محله منجر شد و ساکنان دیگر تغییری در بهبود فشار آب احساس نکردند.

اناخاتون

قول ساخت مخزن جدید ذخیره آب

رئیس اداره آب و فاضلاب منطقه در زمان انتقال آب تانکرها به مخازن ذخیره آب آناخاتون، اینبار در مصاحبه با تسنیم گفت:«مشکل قطعی آب در منطقه حل شده و دیگر ضعیف بودن و یا قطعی برق برای عملیات پمپاژ آب مشکل ساز نخواهد بود، زیرا ما در تماسی که با سازمان برق داشته ایم درخواست کردیم برق منطقه آناخاتون را قطع نکنند تا مشکل پمپاژ بوجود نیاید.»

وی همچنین از ساخت مخزن جدید ذخیره آب نیز خبر داد و گفت: «حدود 20 تا 30 روز دیگر در قسمتی بالاتر از سطح ساختمان ها منطقه عملیات ساخت مخازن جدید شروع خواهد شد که امیدواریم بعد از آن دیگر مشکل قطعی آب منطقه به طور ریشه ای حل شود.»

در حالی که مناسب نبودن لوله آب کار گذاشته شده، نرسیدن احتمالی تانکرهای آب به منابع ذخیره آناخاتون در روزهای بعد و حل نشدن قطعی مشکل برق پمپ ها در محل ذخیره آب برای اهالی آناخاتون باردیگر نگرانی را ایجاد کرده و رسیدگی مسئولان در روزهای گذشته را یک چاره قطعی نمی دانند.

محسنی باوجود وعده رفع مشکل آب منطقه بعد از یک هفته شنبه جاری گفته:«بودجه ای که برای سازمان آب و فاضلاب تخصیص پیدا کرده ، کفاف حل مشکلات را نمی دهد. با این حال توانستیم یک رگولاتور تهیه کنیم تا از این به بعد با ضعیف بودن ولتاژ برق مشکل خاصی برای پمپاژ آب مخازن به شبکه آب لوله کشی منطقه نداشته باشیم. از طرف دیگر از امروز امور اداری آب و فاضلاب آناخاتون و چند منطقه دیگر در بخش شهری انجام شده و دیگر اداره آب و فاضلاب بخش روستایی نمی تواند جوابگوی نیازهای آب و فاضلاب این منطقه باشد.»

در همین راستا از صبح روز یکشنبه 14 مرداد مردم آناخاتون با خبر شدن عملیات لوله گذاری و اتصال سیستم لوله کشی آب شهری این منطقه در حال انجام است. گفته می شود قرار است سیستم لوله کشی آب این منطقه را به سیستم آب شهری متصل کنند.

مردم آناخاتون منتظر فرارسیدن شهریور

در حالی که در خلال صحبت های مدیران سازمان آب و فاضلاب و رئیس اداره آب و فاضلاب آناخاتون در روزهای گذشته خبرهای خوبی وجود داشته، اما چنانچه در روزهای آتی این تانکرها نیز به منطقه مراجعه نکنند احتمال بروز قطعی آب وجود دارد. مردم منطقه آناخاتون منتظر هستند تا ببینند تا یکماه دیگر کلنگ احداث منبع آب جایگزین انجام می شود یا خیر؟

یک شهروند آناخاتونی در این باره به خبرنگار موج گفت: من پیر زن هستم و مشکلات درد کمر و راه رفتن دارم. چنانچه مشکل آب حل نشود توان دریافت آب از تانکرها آبرسانی ندارد زیرا قدرت حمل دبه آب را ندارم.

یکی دیگر از شهروندان آناخاتون هم از لوله نصب شده جدید گلایه می کند و به خبرنگار موج گفت: این لوله ای که قرار داده اند باریک است و متاسفانه جوابگو مصرف خانگی هم نیست و آب ما و همسایه ها همچنان قطع است.

نگرانی های مردم آناخاتون از وضع نامشخص آبرسانی باعث شد تا به پیشنهاد معتمدان این منطقه نامه ای برای رییس جمهوری تنظیم شود تا مسئولان دولت درجریان مشکلات اهالی این منطقه قرار بگیرند. اما طی این سه روز برخی مسئولان اداره آب و فاضلاب از شنیدن این موضوع ناراحت شدند و با برخی اهالی که به دنبال حق شهروندی شان هستند برخورد تندی کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه