English

بخش اعظمی از تخلفات موجود در مهدکودک‌ها به خاطر بی‌اطلاعی خانواده از حقوق کودک است

کارشناس مسئول دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کرمانشاه بابیان این مطلب که بهزیستی در وهله اول مدافع حقوق کودک، حقوق والدین و بعد حقوق مهدکودک‌ها است، گفت: متأسفانه چون والدین اطلاع دقیقی از روند حقوقی کودکان و خود در مهدکودک‌ها ندارند، بعضاً از ناحیه مالی و روحی دچار آسیب می‌گردند.

بخش اعظمی از تخلفات موجود در مهدکودک‌ها به خاطر بی‌اطلاعی خانواده از حقوق کودک است

شهین ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، ضمن حساس عنوان کردن دوره حضور کودک در مهدکودک‌ها به لحاظ آموزشی، خلاقیتی و روحی، ابراز داشت: آموزش کودکان در سال‌های نخست زندگی از اهمیت خاصی برخوردار است. عادت‌ها، طرز تفکر، عقاید و تمایلاتی که فرد در ایام کودکی کسب می‌کند، اساس موفقیت یا شکست او در دوره‌های بعدی زندگی را تشکیل می‌دهد و توانمندی‌های رفتار و ویژگی‌های شخصیتی بزرگ‌سالان تحت تأثیر رویدادهاست که در دوران کودکی برای آن‌ها اتفاق افتاده است ازاین‌رو سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی اصلی نظارت بر عملکرد مهدکودک‌ها طی بازدیدهای مستمر و همچنین برگزاری کلاس‌های مداوم با مربیان سعی در به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی در این مراکز را دارد.

وی در پاسخ به دغدغه والدین در پرداخت شهریه‌های سنگین مهدکودک‌ها، گفت: شهریه‌ها بر اساس درجه‌بندی و ارتقای کیفیت خدمات مهدهای کودک تعیین می‌گردد به‌نحوی‌که شهریه مهدهای کودک یک ستاره 10 درصد، دوستاره 20 درصد و سه ستاره 30 درصد بیشتر از شهریه پایه در نظر گرفته‌شده است و این رقم با احتساب میان وعده و لوازم بهداشتی مصرفی مهدکودک (مثل مایع دستشویی، دستمال‌کاغذی) است.

ابراهیمی با اعلام این خبر که روند اصلی فعالیت کودکان در مهدکودک می‌بایست بر اساس هزینه دریافتی شهریه در مسیر فعالیت‌های آموزشی مشخص‌شده و تفریحی باشد و هر مرکز در طول روز فقط مجاز به اجرای حداکثر یک ساعت کلاس فوق‌برنامه است، خاطرنشان ساخت: هر مهدکودک می‌تواند با به‌کارگیری مربیان دارای مهارت و کارت مربیگری حداکثر 5 فعالیت فوق‌برنامه را در قالب یکی از فعالیت‌هایی همچون ورزشی و فعالیت‌های هنری (نمایش خلاق، نقاشی، سفالگری و...)، فعالیت‌های فرهنگی (آموزش ویژه مفاهیم دینی، آموزش فقط یک‌زبان خارجی) انجام دهد، ضمن اینکه شرکت کودکان در فعالیت‌های فوق‌برنامه کاملاً اختیاری بوده و باید با رضایت کتبی والدین باشد. مهدکودک به ازای هر فعالیت فوق‌برنامه صرفاً مجاز به اخذ 5 درصد شهریه نهایی است.

مهدکودک ها

مدارک هر کلاس فوق‌برنامه به‌عنوان پایه تحصیلی کودک در مراحل بعد محسوب می‌گردد

وی در پاسخ عدم کاربردی بودن مدارک اعطایی به کودکان آن‌ها باقیمت‌های گزاف، گفت: این‌یک واقعیت است که این مدارک مستند آموزشی ندارد و تنها به‌عنوان یک‌پایه کار برای کودک محسوب می‌شود که در صورت استمرار از دوباره‌کاری در دیگر مراکز جلوگیری می‌شود.

ابراهیمی در ادامه در خصوص ارقام در مناطق محروم استان و روستاها، اظهار داشت: روند کاری در این مهدکودک‌ها دیگر بر اساس ستاره نیست و تنها سطح‌بندی می‌شوند و قطعاً هزینه‌های شهریه‌ای برای این مراکز بسیار پایین‌تر است اما درروند کیفی فعالیت‌های خلاقیتی و آموزشی کودکان هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود.

مهدکودک ها

48 مهدکودک بدون مجوز در کرمانشاه فعالیت می‌کنند

مسئول نظارت بر مهدکودک‌های کرمانشاه با اعلام این خبر اعلام داشت: متأسفانه این تعداد مهدکودک بدون مجوز با عناوینی همچون مهد قرآنی از مراکز قرآنی، دارا بودن مکان مناسب برای راه‌اندازی مهدکودک از شهرداری و .... مجوزهای غیراصولی را دریافت کرده‌اند و بدون دریافت و کسب مجوزهای لازم از سازمان بهزیستی استان روزانه تعداد قابل‌توجهی از کودکان را با ارقام نجومی و بدون رعایت اصول بهداشتی و موازین لازم ثبت‌نام می‌کنند.

ابراهیمی با تأکید بر پیگیری نحوه فعالیت این مراکز و اجبار بر کسب مجوز آنان توسط بهزیستی، خاطرنشان ساخت: طبق توافق سازمان بهزیستی با سایر ارگان‌ها و بر اساس قانون هیچ مرکزی حق ندارد بدون کسب مجوز بهزیستی به نام مهدکودک سلامت و روح و روان کودکان را مورد آسیب قرار دهد و باید در اسرع وقت این مراکز تعیین تکلیف قرار گیرند.

هیچ مهدکودک قانونی دوزبانه‌ای در کرمانشاه وجود ندارد

کارشناس مسئول دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کرمانشاه ضمن تأکید بر عدم وجود هیچ مهدکودک دوزبانه‌ای در کرمانشاه، اعلام داشت: بر اساس قانون آموزش کودک در فراگیری زبان خارجی می‌بایست از سنین 7 سال به بعد بوده و به همین علت هیچ مهد دوزبانه‌ای قانونی در کرمانشاه وجود ندارد.

وی در ادامه توضیح داد: مهدکودک مجاز به دریافت هیچ‌گونه وجهی بابت لوازم‌التحریر از والدین نیست و در صورت لزوم لیست لوازم‌التحریر موردنیاز در اختیار والدین قرارگرفته تا توسط اولیا تهیه شود. دریافت هرگونه وجهی با هر عنوان در قالب قرارداد با والدین به‌منظور ارائه خدمات ویژه و تخصصی و یا اخذ رضایت از والدین با این عنوان یا به هر شکل دیگری ممنوع است.

ابراهیمی اظهار داشت: بنا به دستورالعمل‌های سازمان بهزیستی، ساختمان مهدکودک ها تا جای ممکن باید یک طبقه و محوطه با فضای آزاد داشته باشد تا برای بازی کودکان استفاده شود. اگر از طبقه دوم برای مهدکودک استفاده می‌شود حتماً پنجره‌ها حفاظ آهنی داشته و پله‌ها نیز حفاظ داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه