English

امام خمینی پرچمدار آرمان قدس شریف

در سال ۱۳۵۸ که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) برای تحقق یکی از مهمترین آرمان های انقلاب اسلامی یعنی حمایت از نهضت های آزادی بخش و مسلمانان تحت ستم با صدور پیامی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام روز جهانی قدس نامگذاری فرمود، نقطه عطفی در دوران مقاومت علیه صهیونیست ها ایجاد ش

امام خمینی پرچمدار آرمان قدس شریف

خبرگزاری موج-سعید ایریلوزادیان؛ در اوایل قرن بیستم و زمانی که آلفرد موند از رهبران صهیونیست ها از یک توطئه شوم پرده برداشت و گفت ” روزی که هیکل سلیمان را تجدید بنا کنیم، خیلی نزدیک است و من در آینده حیات خود را وقف تجدید این بنا بر ویرانه های مسجد الاقصی می کنم” جهان اسلام با “غده سرطانی” به نام اسرائیل روبرو شد.

اگرچه در ابتدا برخی حاکمان بی خیال کشورهای اسلامی از جمله رژیم منفور پهلوی این خطر را درک نکرده و یا نخواستند درک کنند، اما در ژوئن ۱۹۶۷ میلادی که مسجد الاقصی به دست غارتگران اسرائیلی افتاد، بسیاری فهمیدند که با چه “جرثومه فسادی”روبرو هستند

ولی این خواب زدگی در اوج سختی های ملت مظلوم فلسطین ادامه داشت تا اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی روح تازه ای در کالبد مقاومت دمیده شد.

روز قدس در تبریز

قدس نخستین قبله مسلمانان

از روزهای نخستین ظهور اسلام، مسلمانان موظف شدند تا آنجا را به عنوان قبله نخستین خود قرار داده و نمازهایشان را به سمت مسجدالاقصی و قدس شریف بخوانند . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا هفده ماه بعد از هجرت به مدینه، به سوی قدس نماز می خواند .  گویند روزی معاویه بن عمار از امام صادق علیه السلام پرسید: از چه زمانی رسول الله صلی الله علیه و آله کعبه را قبله خود قرار داد؟ حضرت پاسخ دادند: بعد از اینکه آن حضرت از جنگ بدر برگشت . و آن حضرت در مدینه ۱۷ ماه به سوی بیت المقدس نماز می خواند تا اینکه [از سوی خداوند] به کعبه برگردانده شد.

با توجه به این نکته، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گذشته از ۱۳ سالی که در مکه به سوی مسجد الاقصی نماز می خواند، بعد از هجرت نیز تا سال دوم هجری (حداکثر حدود ۱۷ ماه) در موقع نماز و نیایشهای مذهبی بیت المقدس را قبله خود قرار می داده است; از این رو این شهر شریف قبله نخستین مسلمانان شناخته می شود .

قدس و علمای اسلام

با توجه به جایگاه ویژه و قداست خاصی که سرزمین شریف بیت المقدس در اسلام دارد، در هر زمان علمای اسلام به ویژه مراجع شیعه نسبت به این شهر حساسیت فوق العاده ای داشته اند . به همین جهت از هنگامی که بیت المقدس توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل به اشغال درآمد، تا کنون، علمای اسلام برای دفاع از حریم سرزمینهای اسلامی و اولین قبله مسلمانان از خود واکنش نشان داده و ضمن اعلام مراتب انزجار خود، مسلمانان را به دفاع از آن دعوت نموده اند .

در این خصوص فتواها و پیامهای زیادی از سوی مراجع عالیقدر شیعه همچون آیات عظام: سید محسن حکیم، سید محمد هادی میلانی، سید ابوالقاسم خوئی، امام خمینی رحمه الله و دیگر مراجع و بزرگان صادر شده است .

در این میان سخنان و پیامهای امام خمینی رحمه الله از آغازین سالهای مبارزه تا پایان عمر از درخشش ویژه ای برخوردار است .

روز قدس در تبریز

پیام تاریخی امام خمینی (ره) برای نام گذاری روز قدس

حضرت امام خمینی (ره) در پیام تاریخی خود برای نامگذاری اخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس در سال ۱۳۵۸ تاکید فرمودند: “من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم و از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی، همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند”.

از پیام امام خمینی (ره) چنین استباط می شود که موضوع فلسطین دیگر یک اختلاف نظر سرزمینی نیست و حل این معضل بزرگ وظیفه شرعی جهان اسلام به ویژه حاکمان کشورهای اسلامی است.

بنیانگذار انقلاب اسلامی که همواره از رژیم اشغالگر قدس تحت عنوان “غده سرطانی” نام می بردند بارها تاکید فرمودند که ” ملت مسلمان ایران و هیچ مسلمانی و اصولاً هیچ آزاده ای، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و ما همواره حامی برادران فلسطینی و عرب خود خواهیم بود.”

و یا در جای دیگری فرمودند “ملت های مسلمان باید به فکر نجات فلسطین باشند و مراتب انزجار و تنفر خویش را از سازش کاری و مصالحه رهبران ننگین و خودفروخته ای که به نام فلسطین، آرمان مردم سرزمین های غصب شده و مسلمان این خطه را به تباهی کشیده اند، به دنیا اعلام کنند. … ملت های مسلمان از مبارزه با این شجره خبیثه و ریشه کن کردن آن دست نخواهند کشید.”

و بالاخره اینکه امام خمینی (ره) به عنوان ولی امر مسلمین در دوره حیات پربرکت خویش تاکید فرمودند که “بر مسلمین و بر دولت های اسلامی است که باهم متحد شوند و این جرثومه فساد را از بن و بیخ برکنند.”

این پیام تاریخی امام راحل حجت را بر تمام مسلمانان تمام و مبارزه و مقابله با رژیم اشغالگر قدس را وظیفه شرعی اعلام کرد.

بی شک امام خمینی (ره) از نامگذاری روز جهانی قدس اهداف کوتاه مدت را دنبال نمی کردند و هدف اصلی و متعالی سربلندی اسلام و مسلمانان بوده است.

به همین دلیل است که حمایت از مقاومت فلسطین امروزه نماد اتحاد جهان اسلام و کارشناسان و تحلیلگران سیاسی در شرق و غرب بر این باورند که برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در سراسر جهان پیام های واضح و آشکاری برای قدرتمداران زورگو داشته و خواهد داشت.

 

دیدگاه مقام معظم رهبری درباره روز جهانی قدس

تلاش برای حمایت از مقاومت ملت مظلوم فلسطین تنها به دوران حیات پربرکت امام خمینی (ره) محدود نمی شود و پس از ایشان رهبری عظیم الشان انقلاب اسلامی با درک صحیح و روشن از واقعیت های بین المللی و نقاط ضعف و قوت جهان اسلام، تاکید ویژه ای بر ادامه راه امام خمینی (ره) داشته و دارند.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای طی سخنانی درتاریخ دهم خرداد ماه سال ۱۳۶۹ خاطر نشان فرموده اند: سکوت و سازش خیانت آلود بسیاری از دولت های عربی و حتی تظاهر بعضی از آنان به بی تفاوتی و عدم حساسیت به سرنوشت فلسطین کار را به جایی رسانده است که دولت غاصب صهیونیست پس از سال ها کتمان و حتی انکار، اکنون دوباره داعیه اسرائیل بزرگ را علنا بر زبان می آورد و با بی شرمی و وقاحت نیت پلید غصب سرزمین های جدیدی از میهن راتکرار می کند.”

ایشان همچنین مهمترین مسأله جهان اسلام را ضایعه اشغال فلسطین به دست صهیونیست ها مطرح نمودند و فرمودند: “مسأله فلسطین یک راه حل بیشتر ندارد و آن تشکیل دولت فلسطینی در تمام سرزمین فلسطین است .”

مقام معظم رهبری در بخشی از پیامی که در آستانه فرارسیدن ایام حج سال ۱۴۱۱ خطاب به حجاج بیت الله الحرام ارسال نمودند، فرمودند: “مهمترین مسأله امروز مساله فلسطین است که در نیم قرن اخیرهمواره مهمترین مساله جهان اسلام و شاید مهمترین مساله بشریت بوده است، اینجا سخن از محنت و آوارگی و مظلومیت یک ملت است،سخن از غصب یک کشور است، سخن از ایجاد غده ای سرطانی در قلب کشورهای اسلامی است، سخن از ظلم مستمری است که اکنون دو نسل پی درپی از ملت فلسطین را فراگرفته است. “

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه