English

آسیب یا فرصت قلمداد شدن، بالا رفتن سن ازدواج دختران از نگاه روانشناسی

این مهم که آیا بالا رفتن سن ازدواج دختران آسیب است یا فرصت از نگاه روانشناسان، دیدگاهی های متمایزی را نشان می دهد که در جای خود قابل توجه و تامل است.

آسیب یا فرصت قلمداد شدن، بالا رفتن سن ازدواج دختران از نگاه روانشناسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، یکی از روان شناسان کرمانشاهی در رابطه با بالا رفتن سن ازدواج دختران می گوید: در رابطه با بالا رفتن سن ازدواج دختران، متأسفانه در سال های اخیر عوامل مختلفی از جمله نبود زمینه اشتغال، اسکان، ادامه تحصیل، بالا رفتن هزینه های زندگی، دگرگون شدن معیارهای انتخاب همسر و ... سبب افزایش سن ازدواج و حتی ناتوانی بسیاری از دختران و پسران برای ازدواج شده است و همچنین تجملاتی شدن مراسم ازدواج که بسان مانعی آهنین در مقابل جوانان قرار گرفته، آئین های توخالی و بی هویت، انتظارات نامعقول، هزینه های سرسام آور و چشم و هم چشمی ها، جوانان را از ازدواج باز می دارد.

غلامعلی افروز می افزاید: این فرایند در حالی است که روزگاری دختران پس از اینکه به سن بلوغ می رسیدند و از چهارده، پانزده سالگی می گذشتند راهیِ خانه بخت شده، کمتر دختری را می دیدید که از بیست سال گذشته و هنوز در خانه پدر زندگی کند، مگر اینکه مشکلی داشته باشد و این در حالی است که خانواده تنها نهاد فطری، طبیعی ، بی بدلیل و محبوبترین نهاد در گستره هستی است که سایر نهادها برای قوام و دوام آن تاسیس می شوند و در ایران در برابر هر هزار دختر 20 تا 40 ساله، هزار و 24 پسر داریم .

وی با بیان اینکه نگهداری از یک یا چند تن از اعضای خانواده که دچار بیماری یا پیری، ازکارافتادگی و معلولیت هستند موجب مجرد ماندن تعدادی از دختران شده می گوید: این وضع در حالی است که هیچ گونه پاداش مادی، بیمه، مستمری و غیره به آنان تعلق نمی گیرد. همچنین بسیاری از دختران به خاطر نداشتن خانواده ای برون گرا، معاشرتی و یا داشتن خانواده فقیر، مشکل دار، متعصب یا گسسته و پریشان، مجال و فرصت ازدواج برایشان فراهم نشده است. در نتیجه به رغم تمایل و آمادگی شخصی باید همچنان مجرد باقی بمانند.

افروز معتقد است که در ازدواج های سن بالا، اکثر مشکلات زوجین، مشکل جنسی و عدم درک متقابل در این حوزه رفتاری ا‌ست، چرا که سال‌های بسیاری از بلوغ جنسی گذشته و دائماً این احساس نیاز از دو طرف سرکوب شده است و طبعا مشکلاتی مانند سردمزاجی و واژینیسم و همچنین احتمال سرطان دهانه‌ رحم در خانم‌ها به علت سرکوب نیاز های جنسی وجود دارد و ممکن است گاهی طرف مقابل تجربه جنسی داشته باشد که در اولین رابطه‌ این موضوع خود را نشان می‌دهد و باعث بدبینی در زوج می‌شود.

بالا رفتن سن ازدواج دختران

ازدواج منطقی با سن بالا بهتر از آمار فجیع طلاق و آسیب های بعد از آن است

در مقابل رئیس انجمن مددکاری ایران با اشاره به اینکه بالا رفتن سن ازدواج دختران در کشور به هیچ عنوان نگران کننده نیست، می گوید: اوضاع امروز جامعه، ادامه تحصیل، یافتن کار و ... از جمله عواملی هستند که باعث می شود سن دختران و پسران برای ازدواج افزایش پیدا کند اما در صورت انتخاب صحیح، این امر مشکلی برای آنان ایجاد نمی کند.

مصطفی اقلیما می گوید: بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان ثبت احوال، در حال حاضر سن ازدواج دختران به 28 سال و پسران به 30 تا 35 سال افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر طلاق ها در سنین پایین اتفاق می افتد، می افزاید: اکثر تصمیم گیری های جوانان در سنین پایین غیر منطقی و از روی احساسات صورت می گیرد و هنگامی که دختران و پسران در 18 تا 22 سالگی ازدواج می کنند، برداشت درستی از زندگی ندارند.

وی ضمن تاکید بر افزایش نگاه منطقی و علمی  در بالا رفتن سن ازدواج دختران در دهه های اخیر، معتقد است دختران پس از 25 سال و پسران پس از 30 سال می توانند به درستی در رابطه با ازدواج پایدار و منطقی تصمیم بگیرند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه