English

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی:

جشنواره فرهنگی - ورزشی عشایر قره‌قیه (هارنا) برگزار می‌شود

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت:جشنواره فرهنگی - ورزشی عشایر قره‌قیه (هارنا) چهاردهم اردیبهشت ماه در منطقه قشلاق هارنا برگزار می شود.

جشنواره فرهنگی - ورزشی عشایر قره‌قیه (هارنا) برگزار می‌شود

سید محمد حسن آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در تبریز طی سخنانی  اظهار داشت: بیست و پنجمین دوره جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر قره قیه (هارنا) در پنج رشته متنوع ورزشی،چهاردهم اردیبهشت ماه در منطقه قشلاق هارنا برگزار می شود.

وی افزود: طبق روال هرساله بیست و پنجمین دوره جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر قره قیه (هارنا) امسال نیز همزمان با کوچ عشایر در منطقه گردشگری و سر سبز هارنا از توابع شهرستان کلیبر برگزار می شود .

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود  تصریح کرد:در پی استقبال گسترده اهالی منطقه و همچنین استانها و شهرستان‌ها همجوار قصد آن را داریم که امسال این جشنواره را گسترده تر و با شکوه تر از سالهای گذشته و به صورت کشوری برگزار کنیم.

وی در ادامه از برگزاری چندین مسابقه در رشته های ورزشی مختلف و متنوع از جمله طناب کشی ، دوومیدانی و کشتی آشیرما در بخش مردان ، تیراندازی با کمان بصورت سواره در بخش بانوان و همچنین کورس سواره در دو بخش بانوان و آقایان خبر داد و افزود: در این دوره با برگزاری جشواره بصورت کشوری ، افزایش تعداد کورس های این جشنواره را پیش بینی کرده‌ایم.

آل هاشم تاکید کرد: در ادامه تکمیل پروژه پیست سوارکاری هارنا امسال نیز شاهد تکمیل بخش دیگری از جایگاه اهدا جوایز و تماشاگران بودیم که امیدواریم با سرعت بخشیدن به این روند پیست سوارکاری قره قیه (هارنا) تبدیل به پیستی مجهز و دائمی برای برگزاری مسابقات و جشنواره های کشوری و بین المللی شود.

وی ادامه داد: با توجه به تمهیداتی که امسال انجام شده است ، گزارش زنده برگزاری مسابقات در شعاع ۲۵ کیلومتری از طریق موج fm رادیو توسط فرستنده رادیوئی مستقر در محل برگزاری جشنواره قابل شنود است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حاشیه این مسابقات برنامه های مختلفی انجام می شود ، اضافه کرد: اجرای آئین های سنتی، تکم گردانی، مراسم نمادین عروسی و کوچ نمادین عشایر به همراه عرضه تولیدات دامی و لبنی و غذا های سنتی و صنایع دستی عشایر از برنامه های متنوع این مسابقات است .

جشنواره عشایر

احیای ورزشهای بومی محلی و ایجاد نشاط از نتایج برگزاری جشنواره های عشایری است

مدیر کل امور عشایر استان در  ادامه گفتگو  خود با خبرنگار خبرگزاری موج تاکید کرد:احیای ورزشهای بومی محلی و ایجاد شادی و نشاط نیز از نقاط قوت این گونه جشنواره ها به شمار می رود.

وی ادامه داد: ارگانهای فرهنگی باید از این پتانسیل استفاده کنند که متاسفانه این امر در جشنواره زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد.

آل هاشم در ادامه سخنان خود عنوان کرد: اداره کل امور عشایر استان متولی ورزش نیست ولی تمام تلاش خود را برای برگزاری این گونه جشنواره ها در مناطق عشایری انجام می دهد شما در هیچ مراسمی نمیتوانید بیش از سی هزار نفر را در یک جا جمع کنید که این امر خود یکی از نقاط قوت جشنواره است.

 یکی از وظایف اداره کل امور عشایر استان آذربایجان‌شرقی مرمت راه های دسترسی عشایر است

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان‌شرقی در مورد آماده سازی  مسیرهای تردد عشایر  در فصل کوچ نیز گفت:  یکی از وظایف اداره کل امور عشایر استان آذربایجان‌شرقی مرمت راه های دسترسی عشایر است که این امر از امروز آغاز شده و تا روز پانزده خرداد ماه که تقویم کوچ عشایر می باشد آماده تردد این عزیزان خواهد بود.

وی ادامه داد: در کنار سایر وظایف اداره کل امور عشایر استان، ستاد کوچ در این اداره کل تعریف می شود و در کنار آن بسیج عشایر، نیروی انتظامی، بهداشت، دامپزشکی، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و سایر ارگانهای مرتبط با هم هماهنگ می شوند تا خدای ناکرده حادثه ای در مسیرهای کوچ عشایر رخ ندهد همچنین اکیپ هایی دامپزشکی، منابع طبیعی نیز در این مسیر حضور مستمری دارند.

آل هاشم در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: غیر از موارد ذکر شده یعنی؛ مرمت راههای دسترسی، گازرسانی، آب رسانی، طرح های مطالعاتی و بهسازی چشمه ها و آبشخورها، ، پشم زن برقی، شیر دوش گوسفندی، تولید جو به صورت کنسانتره، تبدیل ضایعات کشاورزی در بسته های نایلونی با ماندگاری طولانی و به صورت بهداشتی و حمل و نقل راحت می باشد که جز امور انجام شده  توسط این اداره کل است که بدین صورت به جامعه عشایر خدمات ارائه می کند.

 

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه