English

سیر تا پیاز اعتراض ووشوکاران کرمانشاهی؛

گفت‌وگو با چند تن از ورزشکاران معترض به عملکرد هیئت ووشوی کرمانشاه

جمعی از ووشوکاران کرمانشاه با حضور در دفتر خبرگزاری موج به شکل کامل‌ درباره انتقادات خود بر عملکرد هیئت ووشوی کرمانشاه به گفت‌وگو نشستند که در ادامه می‌آید.

گفت‌وگو با چند تن از ورزشکاران معترض به عملکرد هیئت ووشوی کرمانشاه

به گزارش گلاره سهیل بیگی خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، موضوع از انتشار عکس‌هایی از نامه‌های اعتراضی برخی ووشوکاران استان از عملکرد هیئت ووشوی کرمانشاه آغاز شد. برخی ورزشکاران این رشته با انتشار نامه‌هایی با دست خط خود در فضای مجازی تمرکز انتقادات خود را روی رئیس هیئت ووشوی کرمانشاه یعنی سید رامین مؤذنی قراردادند.

به دنبال بالا گرفتن این انتقادات، جمعی از ووشوکاران کرمانشاه با حضور در دفتر خبرگزاری موج کرمانشاه به شکل کامل‌تری درباره این کار خود و انتقاداتی که به عملکرد هیئت ووشو استان دارند با گروه ورزشی خبرگزاری به گفت‌وگو نشستند که در ادامه می‌ خوانید.

برای کامل شدن گزارش از عملکرد هیئت ووشوی کرمانشاه دو بار تلاش کردیم با سید رامین مؤذنی رئیس هیئت ووشو استان گفت‌وگو کنیم. بار نخست، مؤذنی با اعلام اینکه نمی‌خواهد درباره این موضوعات صحبت کند، گفت که دوست دارد این مسئله در داخل خانواده ووشو حل شود.

بار دوم نیز که به دلیل فوت یکی از بستگان مؤذنی گفت‌وگو به‌روز دیگری موکول شد بااین‌حال خبرگزاری موج کرمانشاه آماده است که دیدگاه‌های سید رامین مؤذنی و دیگر موافقان عملکرد هیئت ووشوی کرمانشاه را منعکس نماید.

گفتنی است استان کرمانشاه به لحاظ پتانسیل ورزش ووشو حداقل در چند سال اخیر از جایگاه خوب کشوری و بین‌المللی برخوردار بوده است. در این میان می‌توان از مریم هاشمی دارنده 4 مدال طلای جهانی، دو نقره جام جهانی و یک برنز نام برد یا زهرا بساطی دارنده اولین مدال طلای ووشو جهان و دارنده نقره آسیایی و 15 مدال طلای کشوری و مهدی دارابی رئیس هیئت‌ ووشو سرپل ذهاب که به‌عنوان مربی 12 ورزشکار را راهی تیم ملی کرده است.

علاوه بر این می‌توان به جوانان پویا و مستعد استانی همچون مهرنوش دارابی، سوده عزتی، جبار عبدی، سهیل خدرویسی، مهدی عود باشی و مریم سلیمانی خیل عظیمی اشاره کرد که در این گفت‌وگو گلایه‌ها و مطالبات خود را از هیئت ووشوی کرمانشاه بیان کردند.

 ووشوی کرمانشاه

رها کردن ورزشکاران اعزامی در هیئت ووشوی کرمانشاه

مهدی دارابی رئیس هیئت ووشو شهرستان سرپل ذهاب در این خصوص چنین می‌گوید: بنده با 400 ووشوکار بیمه‌شده از سال 89، تاکنون این افتخار را داشته‌ام که 12 جوان ملی‌پوش را راهی عرصه‌های کشوری و بین‌المللی ووشو کنم و در این راستا نیز تلاش‌های زیادی را برای ارتقا ووشو استان انجام داده‌ام.

وی می‌افزاید: اوج افتخاراتم از سال 90 با حضور اولین قهرمان جهان سهیل خدرویسی شروع شد و این جوان بااستعداد ووشوکار الگویی برای باقی ووشوکارها شد و به دنبال آن شریفی، خیری، نظرنیا هم در عرصه‌های مختلف افتخارآفرین شدند و امسال هم باوجود حادثه تأسف‌بار زلزله، همچنان زیر چادر تمرینات را ادامه داده‌ایم. برای شرکت در مسابقات استانی، ده روز قبل از زلزله تیم را بسته بودیم و علیرغم این مشکل، از 12 نفر اعضای حاضر در تیم ووشوی سرپل ذهاب، تمام بچه‌ها تا 8 نفر اول بالا آمدند و دو نفر به تیم ملی و مسابقات جوانان جهان برزیل دعوت شدند، از طرفی در بخش بانوان هم زهرا بساطی به تیم ملی دعوت شد. در این وضعیت سالن تمرین نداشتیم و در یک زمین چمن که یک هلیکوپتر در وسط آن بخش آقایان و بانوان را جدا می‌کرد با تمام سختی‌ها و مشکلات تمرین کردیم.

رئیس هیئت ووشو سرپل ذهاب در پاسخ به این سؤال که آیا بابت مسابقات انتخابی از شما هزینه‌ای دریافت شد، می‌گوید: چند روز پیش باخبر شدم که مدیرکل ورزش و جوانان طی نامه‌ای به جلال عزیزی، به همه رؤسای هیئت‌ها اعلام کرده‌اند که حق گرفتن ورودی مسابقات از مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی را ندارند؛ اما ما اطلاعی از این بخشنامه نداشتیم و برای همین از سوی هیئت ووشوی استان برای حضور در مسابقات انتخابی با من تماس گرفتند که هر چه سریع‌تر پول ورودی را واریز کنید و اگر پول را واریز نکنید حق شرکت در وزن‌کشی را ندارید و ما هم برای هر نفر 25 هزار تومان واریز کردیم درحالی‌که این خود تخلف است و هنوز پول‌ها عودت داده نشده است و والدین بچه‌ها تصمیم گرفته‌اند شکایت خود را از طریق اداره کل ورزش و جوانان استان پیگیری کنند.

دارابی ادامه می‌دهد: ماجرا به همین‌جا ختم نشد و بعد از روز وزن‌کشی طبق قانون همه فدراسیون‌ها که وزن‌کشی از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر ادامه دارد؛ اما چون تیم سرپل ذهاب ساعت ده به وزن‌کشی رسید، از ساعت ده تا 4 عصر مراسم وزن‌کشی را تعطیل کرده بودند.

رئیس هیئت ووشوی سرپل ذهاب در ادامه درباره دیگر انتقادات خود به عملکرد هیئت می‌گوید: در طول اردو هیچ‌وقت نمی‌دانستیم چقدر بودجه در اختیارداریم و حتی به بهانه کمبود بودجه یک اردوی درست‌وحسابی نداشتیم و به جرأت می‌توان گفت آقای مؤذنی به‌عنوان رئیس هیئت هرگز برای خانواده بزرگ ووشو کرمانشاه در مورد مقدار بودجه هیئت، شفاف‌سازی نکرده است.

بی احترامی به قهرمانان و ورزشکاران ووشوی استان اپیدمی شده است

دارابی به‌اتفاق رخ‌داده در جریان مسابقات مشهد اشاره‌ کرده و می‌گوید: برای مسابقات مشهد حدود یک‌ میلیون هزینه کردیم و با هواپیما رفتیم، از آن‌طرف خانواده‌ها تماس گرفتند که چطور برمی‌گردید و نگران بودند، برای رفع نگرانی زنگ زدم آقای مؤذنی و ایشان در پاسخ گفتند که هر کس باخته با اتوبوس برگردد؛ اما من دو تا از شاگردانم به فینال رسیده بودند و باید تا پایان بازی با آن‌ها می‌بودم و نمی‌توانستم برگردم و برای وی اصلاً مهم نبود که بچه‌های مردم در دست ما امانت بودند. من وجدانم قبول نمی‌کرد که بی‌سرپرست آن‌ها را به حال خود رها کنم و این مشکل حتی در مسابقات بانوان در بندرعباس هم اتفاق افتاد. خواهرم که سرپرست تیم ووشوی بانوان در آن مسابقات بود، آقای مؤذنی به ایشان زنگ‌زده و گفته بود آن‌هایی که باخته‌اند را با اتوبوس بفرستید. چطور دختر مردم را بدون مربی و سرمربی بگذاریم با ماشین برگردند، مگر همه در قالب یک تیم به مسابقات نرفته‌اند؟ متأسفانه باید بگویم که بی‌حرمتی به قهرمانان استان در این هیئت به یک اپیدمی بدل شده است، طوری که بعد از باخت در مسابقات انتخابی تیم ملی، سریع آقای مؤذنی به سرپرست تیم می‌گفت که بازنده‌ها را برگردانید تا هزینه کم شود حتی بارها پیش‌آمده که ورزشکاران با هزینه شخصی خود برمی‌گشتند، مگر ناهار و شام ۲ یا ۳ نفر چقدر می‌شود؟

رئیس هیئت ووشوی سرپل ذهاب ادامه می‌دهد: سال گذشته یک دوره مربی‌گری برگزار شد، 27 نفر در این دوره شرکت کردند و پول را به‌حساب هیئت ووشوی استان واریز کردند؛ اما هنوز هم به‌جز دو یا سه نفر که حکم مربیگری گرفتند، هیچ‌کدام مدارکشان را تحویل نگرفته‌اند.

از وی پرسیدیم آیا شما استعفا داده‌اید، دارابی در پاسخ گفت: خیر، من استعفا نداده‌ام؛ بلکه آقای مؤذنی با استفاده از موقعیت ریاست خود بنده را عزل کرده است. جالب اینجاست طی مدت فعالیت یک‌بار نشده است که از من و خواهرم تشکر کند، اما نامه عزل من را دست خواهرم داده و گفته اگر می‌خواهی برادرت رئیس هیئت سرپل ذهاب باشد، شما باید استعفا بدهید.

ما یک‌بار مرگ را در زلزله سرپل در آن 15 ثانیه تجربه کرده‌ایم و دیگر ترسی درونمان نمانده است. شاید سرپل ذهاب تا ده سال دیگر هم شهر نشود؛ اما من برنامه‌هایی که برای سرپل ذهاب در ذهن داشته‌ام را ادامه می‌دهم. این رشته را دوست دارم و حتی اگر یک ورزشکار به تیم ملی ووشو بفرستم هم برای من افتخار بزرگی است.

از او در مورد «خوانگ»، مربی چینی و نحوه عملکردش در تیم ووشوی کرمانشاه می‌پرسیم که می‌گوید: آوردن خوانگ بزرگ‌ترین اشتباه هیئت ووشو استان بود. این مربی را بدون مترجم آوردند و تنها در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزارشده بود یک مترجم آوردند که عصر همان روز هم برگشت. کل هزینه‌های خوانگ پای مهدی دارابی که بنده باشم، بود و بابت سه روز حضور خوانگ در سرپل یک‌میلیون و پانصد هزار تومان هزینه کردم و در حال حاضر هیئت ووشوی کرمانشاه بیست میلیون تومان به خوانگ بدهکار است و به من هم هنوز یک ریال پرداخت‌نشده است.

وی یکی دیگر از مشکلات هیئت ووشوی کرمانشاه را اعمال سلیقه شخصی آقای مؤذنی عنوان کرده و می‌گوید: ایشان جلوی من، استاد عبدی و استاد مرادی گفت «ووشو کرمانشاه جایی برای اشکان دلفانی، زاهد ویسی، فردین هوشنگی و مهران رستمی ندارد» اما هیچ‌وقت دلیل فنی‌اش را اعلام نکرد.

هزینه اجاره‌ بهای سنگین آکادمی ووشو کرمانشاه کجا می‌رود

زهرا بساطی از دیگر مدال‌آوران ووشوی کرمانشاه می‌گوید: سال گذشته قرار بود من را محروم کنند. آقای مؤذنی یک جلسه با حضور 4 شخصی که در ووشو نیستند، تشکیل می‌دهد. از قدیم ورزش بافرهنگ و سلامتی گره‌خورده است؛ اما هیئت ووشو کرمانشاه با سیاست گره‌خورده است. تکلیف من ورزشکاری که شب و روز تمرین می‌کنم چیست؟ چرا باید مسائل شخصی آقای رئیس با آینده ورزشی من تداخل داشته باشد؟

این ورزشکار کرمانشاهی ادامه می‌دهد: خیلی دلم می‌خواهد از آقای مؤذنی بپرسم که وظیفه شما در هیئت چیست، کدام ووشوکار در آکادمی ووشو ورزش می‌کند، طلای جهان من برای کرمانشاه بود. شما یک ماه مانده به انتخابی تیم ملی به من نامه دادید که محروم هستی و هیچ دلیلی ارائه نکردید و من مجبور شدم از طریق فدراسیون پیگیری کنم و آقای علی نژاد رئیس فدراسیون، به مؤذنی زنگ زد و دلیل محرومیت را خواست، ولی ایشان چیزی برای گفتن نداشت.

وی می‌گوید: من در لیگ، عضو تیم نفت تهران بودم؛ آقای مؤذنی به من گفت خانم بساطی شما نسبت به کرمانشاه غیرت داشته باش، بیا برای تیم کرمانشاه کارکن، من هم گفتم «چشم»، حالا دستمزد غیرتم برای استانم این است؟ خانم‌ها سمیه میرانی و شاه‌محمدی را به اسم اینکه برای لیگ تیم بدهد برای کرمانشاه آورد پول و همه‌ی هزینه را گرفت؛ اما دریغ از این‌که قرارداد ما را پرداخت کند. جالب اینجاست که در همان سال اولی که هیئت ووشوی استان در لیگ شرکت کرد، شاگردان سمیه میرانی و سوده عزتی مدال گرفتند؛ اما هیچ مبلغی پرداخت نشد و صلواتی کارکردند، من سال گذشته موفق به پیروزی در مقابل سهیلا منصوریان شدم؛ اما این آقا حتی یک‌بار آکادمی را در اختیار ما قرار نداده است. آکادمی را اجاره می‌دهند ساعتی ده هزار تومان، اما چه فایده که قدر مدال‌آوران را نمی‌دانند.

مریم هاشمی پر مدال‌ترین بانوی سانداکار ایران

آینده مبهم ورزش ووشو در کرمانشاه

مریم هاشمی پر مدال‌ترین بانوی سانداکار ایران در رقابت‌های جهانی و آسیایی با اشاره به ضعف در مدیریت اداره هیئت ووشوی کرمانشاه و سخت شدن مسیر کاری ووشوکاران، می‌گوید: تمامی زیرساخت‌های ورزشی استان با خطر جدی مواجه است. متأسفانه به دلیل ناکارآمدی هیئت این استان، چندی است که ورزش ووشو بسیار دچار تنزل شده و شاهد نتایج ضعیفی هستیم که شدیداً نگران‌کننده است. هنوز زیرساخت‌های خوبی در ووشوی کرمانشاه وجود ندارد و آن‌گونه که پیداست ریاست هیئت استان هیچ‌گونه برنامه‌ای را طی این مدت در راستای ایجاد و بهبود این زیرساخت‌ها ارائه نداده است و همین امر باعث شده تا بسیاری از قهرمانان و ورزشکاران به شکایت علیه این نوع مدیریت برخیزند و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد طی سالیان آینده ما هیچ نماینده کرمانشاهی را در اردوهای ملی در بخش تالو و ساندا نخواهیم داشت.

مریم هاشمی از دکتر مهدی علی نژاد رئیس فدراسیون ووشو تقاضا دارد تا هرچه زودتر آرامش را به ووشو استان کرمانشاه برگرداند.

 ورزش ووشو کرمانشاه

مدیریت غلط، ورزش ووشو کرمانشاه را به ورطه نابودی در آینده نزدیک می‌کشاند

سوسن سلیمان‌آبادی رئیس شورای شهر کنگاور که ۹ سال سابقه عضویت در تیم ملی ووشو را دارد در ادامه این گلایه‌ها با اشاره به عذاب‌هایی که در آن زمان متحمل شده، گفت: با هزار بدبختی در تمرینات کرمانشاه و جوانرود شرکت می‌کردیم و اردوهای تیم ملی را با هزینه خودم می‌رفتم و حالا بماند که آن هزینه چطور به دست می‌آمدند و نتیجه‌اش بی‌احترامی مؤذنی به من و ظلمی که به شاگردانم شد، بود و من هم دیگر نتوانستم تحمل‌کنم، چند سال پیش رئیس هیئت ووشو شهرستان کنگاور بودم؛ اولین خانمی که رئیس هیئت بود و همه‌جوره ووشو شهرستان را اداره می‌کردم و به هر دری می‌زدم که هزینه‌ای از ورزشکار گرفته نشود؛ بیش ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر در بخش آقایان و بانوان را بیمه کردیم.

وی ادامه داد: حتی برای مسابقات نوجوانان استان در بخش آقایان، من به‌عنوان مربی تیم حضور پیدا کردم و یکی از شاگردانم فیکس تیم ملی شد. در آخر هم به دلیل عملکرد بد آقای مؤذنی ووشو را رها کردم و به سمت کشتی گراپلینگ کشیده شدم و خدا را شکر دو دوره قهرمان کشور و فیکس تیم ملی شدم و مجوز مربیگری گراپلینگ و کشتی کلاسیک را هم دارم. واقعیت این است که مدیریت غلط مؤذنی، رئیس هیئت ووشو کرمانشاه در نگه‌داشتن سرمایه‌های استان و عدم‌حمایت از آن‌ها باعث انحطاط خانواده بزرگ ووشو کرمانشاه شده است.

مهرنوش دارابی از دیگر فعالین ورزش ووشو در کرمانشاه هم در مخالفت با عملکرد مؤذنی با اشاره به اینکه وی همیشه من را تهدید می‌کرد که نامه برادرت (رئیس هیئت ووشوی سرپل ذهاب) روی میز است، این اقدام را غیراخلاقی دانست.

مهدی عود باشی یکی دیگر از ورزشکاران ووشوکار وضعیت کنونی این ورزش در کرمانشاه را اسفناک خواند و تنزل جایگاه ووشو کرمانشاه از رتبه دوم به بیست و سوم کشوری را نتیجه عملکرد مؤذنی می‌داند.

مریم سلیمانی یکی دیگر از ورزشکاران این هیئت از تصمیمات ناگهانی هیئت ووشو که به دستور مؤذنی صورت گرفته گلایه دارد که درست در آخرین روز تمرین برای اعزام به اردو خط خورد.

وی می‌گوید: در استان حتی رقیب هم نداشتم، به تربیت‌بدنی کرمانشاه مراجعه کردم و با تمام پیگیری‌ها و تماس از سوی مسئولان هیچ‌کس از استان به من پاسخی نداد. بعد از اتمام مسابقات در کرج و مشخص شدن نفرات دعوت‌شده به اردو، رئیس هیئت ووشو استان کرمانشاه با پیگیری‌های آقای صیدی در تربیت‌بدنی حضور پیدا کرد ولی هیچ جوابی برای دلیل خط خوردن بنده نداشت.

این ورزشکار کرمانشاهی ضمن انتقاد از روند کار در هیئت ووشوی کرمانشاه، ادامه می‌دهد: اگر دلیلی هم برای خط خوردن بنده وجود داشت طبق قوانین باید چند روز قبل اطلاع داده می‌شد و من را تا شب اعزام فریب دادند و آقای صیدی با موشکافی فراوان از ایشان سؤال پرسید ولی چون جوابی نداشت پاسخ دادن را به جلسه دیگری موکول کرد تا با مربی تیم شهر مشورت کند؛ واقعیت این است که آقای مؤذنی حتی برخورد درستی با ورزشکاران ندارند و همیشه به بدترین شکل ممکن صحبت می‌کنند و این برخلاف روح ورزش حرفه‌ای است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه