English

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در پاسخ به موج؛

واگذاری اماکن تاریخی به شهرداری‌ها، تیغ دو لبه قانون جدید حوزه میراث فرهنگی

جلیل بالایی در پاسخ به سؤال مفید یا مضر بودن واگذاری اماکن تاریخی به شهرداری‌ها گفت: این واگذاری به لحاظ طی کردن سریع‌تر مسیر رشد منابع مالی توریسم درمانی در بازدید از اماکن تاریخی بسیار مفید و ارزآور است اما اگر این توسعه زیر ذره‌بین نظارت سخت‌گیرانه سازمان میراث فرهنگی قرار نگیرد، می‌تواند آسیبی بزرگ باشد.

 واگذاری اماکن تاریخی به شهرداری‌ها، تیغ دو لبه قانون جدید حوزه میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در جمع خبرنگاران در خصوص قانون جدید  واگذاری اماکن تاریخی به شهرداری‌ها، ضمن مفید ارزیابی کردن آن در گام نخست، ابراز داشت: واگذاری اماکن تاریخی به شهرداری‌ها به دلیل اینکه دست این ارگان برای بسط و توسط و فراهم‌سازی امکانات رفاهی بیشتر برای جذب گردشگر بازتر است، بسیار مثمر ثمر خواهد بود اما به‌شرط آنکه این قانون زیر ذره بین نظارت سخت‌گیرانه میراث فرهنگی باشد.

جلیل بالایی در ادامه از رشد ۳۰‌درصدی اعتبارات میراث کرمانشاه خبر داد و افزود: در سال ۹۶ درمجموع اعتبارات استانی، نفت و گاز و متوازن ۲۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به این اداره کل اختصاص‌یافته است که با رشد ۳۰‌درصدی نسبت به سال ۹۵ همراه بوده و این رقم در ۱۰ سال گذشته کم‌نظیراست.

همه روستاهای هدف گردشگری می‌توانند از بودجه بوم‌گردی برخوردار شوند

وی در خصوص تسهیلات توسعه روستایی در بخش‌های گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: درمجموع از کل تسهیلات روستایی که در استان پیش‌بینی‌شده است ۲۰‌درصد آن به بخش گردشگری و توسعه صنایع‌دستی اختصاص خواهد یافت که در گام نخست با توجه به تخصیص اولیه‌ای که داده‌شده است، ما ۳۵ میلیارد تومان تخصیص در این دو بخش را خواهیم داشت و درمجموع بعد از تخصیص کامل منابع توسعه روستایی ما ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که سود تسهیلات در مناطق مرزی ۴‌درصد در سایر مناطق روستایی ۶‌درصد و در بخش سرمایه در گردش ۱۰‌درصد خواهد بود که یک فرصت استثنایی‌ برای توسعه گردشگری روستایی و تقویت صنایع‌دستی را به دنبال دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به رویکرد استان در گسترش اقامتگاه‌های بوم‌گردی و فعالیت 5 روستای استان، گفت: از آبان ۹۵ این کار را شروع کردیم که الآن باقدرت در حال پیگیری است. ما درمجموع تقاضاهای این حوزه را در دست بررسی داریم و مجوزهای اولیه و موافقت اصولی برای آن‌ها صادرشده است، اکنون ۵۱ تقاضا مورد موافقت قرارگرفته است. که در ۳۴ روستا و هشت شهرستان پراکنده‌شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان کمک‌های فنی و اعتباری برای مالکان بنای قدیمی

بالایی در خصوص کمک‌های فنی و اعتباری در حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد: در این حوزه به کرمانشاه ۱۰ میلیارد تومان کمک‌های فنی و اعتباری اختصاص‌یافته است که این رقم در گام نخست باعث جذب ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های عامل می‌شود و اصل ۱۰ میلیارد تومان به‌عنوان تأمین بخشی از اصل سود که بین ۲ تا ۹‌درصد تسهیلات است از سوی دولت تأمین می‌‌شود، لذا ما شاهد تسهیلات ۹ تا ۱۶‌درصدی در استان خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه حدود ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این اعتبارت هزینه بناهای اولویت‌دار می‌شود، تصریح کرد: معبد آناهیتا دو میلیارد تومان، بیستون شش‌میلیاردی تومان، تاق بستان ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و بازار کرمانشاه شش‌میلیاردی و ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۹۶ اعتبار برای سامان‌دهی دارند.

بالایی افزود: در بیستون سه پروژه اولویت‌دار ما زیرساخت و تأسیسات برق مجموعه، سامان‌دهی ورودی و سالن‌های معرفی و نمایش و ساخت یک مولاژ عین به‌عین از کتیبه بیستون برای ملاحظه گردشگران است که یک تیم آلمانی آن انجام خواهند داد و در معبد آناهیتا سامان‌دهی معابر گردشگری، احداث و تکمیل و تجهیز سالن ورودی و نصب دوربین و تجهیز روشنایی و مطالعه و طرح مرمت معبد آناهیتا را خواهیم داشت.

او در خصوص سامان‌دهی طاق‌بستان نیز اظهار کرد: در سال ۸۸ آتک مطالعاتی انجام داده است که کامل نشده است الآن می‌خواهیم این مطالعات بِروز و هم تکمیل شود. همچنین سامان‌دهی و تجهیز سالن ورودی و نمایش، ادامه تملک‌ها و پرداخت دیون گذشته را در دستور کارداریم.

صادرات ۹ میلیون دلاری صنایع‌دستی کرمانشاه به کشورهای هدف

مدیرکل میراث، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه با اشاره به اختصاص ساختمان قدیم معاونت صنایع‌دستی در خیابان دبیر اعظم کرمانشاه به صنایع‌دستی، گفت: در حال حاضر ۳۲ نفر از صنعتگران توانمند استان در این مجموعه فعال هستند که هم‌زمان کار تولید، آموزش، وورک شاپ، نمایش و فروش را انجام می‌دهند و مضاف بر آن تا قبل از عید افتتاح بازارچه دائمی صنایع‌دستی در جنب پارک شاهد به بهره‌برداری می‌رسد که با ۱۸ غرفه ۳۸۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

بالایی در خصوص سود یا ضرر واگذاری اماکن تاریخی به شهرداری‌ها گفت: این واگذاری به لحاظ طی کردن سریع‌تر مسیر رشد منابع مالی توریسم درمانی در بازدید از اماکن تاریخی بسیار مفید و ارزآور است اما اگر این توسعه زیر ذره‌بین نظارت سخت‌گیرانه سازمان میراث فرهنگی قرار نگیرد، می‌تواند آسیبی بزرگ باشد.

وی در پایان ضمن تأکید براین مهم که قانون واگذاری اماکن تاریخی به شهرداری‌ها شامل، آثار دارای شناسنامه ملی و جهانی نمی‌شود، در خصوص طرح کریدور کرمانشاه بیستون ابراز داشت: در حال حاضر کار نقشه‌برداری طرح به اتمام رسیده و مطالعات فاز یک نیز ۷۰‌درصد پیشرفت دارد که پس از آماده شدن در کارگروه گردشگری استان مطرح خواهد شد که در دو بخش ساخت اقامتگاه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری به دست سرمایه‌گذاران و با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به آنان انجام می‌گیرد و بخش زیرساختی مانند ایجاد زیرگذر در ورودی بیستون و سامان‌دهی میدان امام‌ (ره) تا سه‌راهی جاده قدیم به دست اداره راه و شهرسازی و شهرداری انجام خواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه