English

مدیرکل مدیریت بحران استان قم:

آموزش دهیاران برای داشتن آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم باید به‌درستی انجام گیرد

مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: آموزش دهیاران برای داشتن آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم باید به‌درستی انجام گیرد تا در لحظه بروز حادثه دچار مشکلات و معضلات از این ناحیه نشویم.

آموزش دهیاران برای داشتن آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم باید به‌درستی انجام گیرد

به گزارش خبرگزاری موج از قم، مدیرکل مدیریت بحران استان قم در جلسه مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن هفته حمل‌ونقل اظهار داشت: راهداران استان قم ازجمله دستگاه‌های استانی بوده که خدمات ارزنده‌ای را در طول شبانه‌روز انجام داده که مجموعه شهرداری و آتش‌نشانی نیز در این عرصه خدمات مناسبی عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به برخی اقدامات اداره کل مدیریت بحران قم برای کسب آمادگی در برابر حوادث احتمالی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران شهرستانی، برگزاری مانور زمینی و آبی در منطقه خلجستان، برگزاری مانور امدادی در تمامی مدارس استان، برگزاری طرح دادرس از ابتدای شروع مدارس در بیش از 20 مدرسه استان، برگزاری مانور  بزرگ و عظیم سراجه با حضور تمامی دستگاه‌های استانی و برگزاری طرح خادم ازجمله این اقدامات بوده که طرح خادم تا سال 1400 برای آمادگی‌ بیشتر مردم در برابر زلزله ادامه خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: بااینکه در کشور در حدود 10 درصد مردم در برابر حوادث طبیعی آمادگی‌های نسبی دارند، اما به نظر می‌رسد این میزان آمادگی در استان قم به خاطر برنامه‌ها و طرح‌هایی که در سال‌های اخیر انجام‌شده بالاتر از میزان متوسط کشوری باشد.

اروجی بیان کرد: منسجم‌ترین استانی که در حادثه کرمانشاه وارد عمل شده و اقدامات مناسبی نیز انجام داد، استان قم بود که مدیریت بحران کشور نیز از این اقدام قابل‌توجه استان قم به نیکی یادکرده است.

وی تأکید کرد: ستاد برگزاری نماز استان قم و اصناف استان بیش از 50 کانکس در استان کرمانشاه برپا کرد که این اقدام قابل‌توجه بود.

وی ابراز کرد: در بازسازی مناطق زلزله دیده نیز هم‌اکنون سپاه و بنیاد مسکن استان قم حضوری پررنگ دارند، همچنین در این زلزله بزرگ درس‌های عبرتی برای همه شکل‌گرفته که شامل مواردی مانند لزوم مهندسی سازی ابنیه ساختمانی است، چراکه تقریباً تمام ساختمان‌هایی که در اصول و موازین به‌کاررفته بود در برابر زلزله تاب‌آوری داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم ادامه داد: استفاده از مصالح استاندارد و همکاری شهروندان در بخش‌های مختلف مدیریت بحران که نیازمند داشتن آموزش‌های لازم توسط شهروندان است، ازجمله مهم‌ترین مواردی بوده که در زمان وقوع حادثه می‌تواند میزان تلفات و خسارت‌های وارده را کاهش دهد.

وی عنوان کرد: در زمان وقوع زلزله باید اسکان‌های اضطراری بعد از مدیریت بحران به‌درستی انجام شود و موازی کاری‌ها در این زمینه نیز از بین برود، همچنین اسکان موقت نیز در این عرصه بسیار مهم است که بنا بر شرایط جوی و آب و هوایی در نحوه اجرا و  تصمیم‌گیری تفاوت خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم تصریح کرد:آموزش دهیاران برای داشتن آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم باید به‌درستی انجام گیرد تا در لحظه بروز حادثه دچار مشکلات و معضلات از این ناحیه نشویم، همچنین در حادثه زلزله کرمانشاه، بسیاری از خیرین استان نیز حضوری گرم و پررنگ داشتند که شایسته است طرح ساماندهی این افراد نیز برای جهت‌دهی به نحوه کمک‌رسانی‌ها صورت گیرد.

اروجی ادامه داد: در  حادثه زلزله کرمانشاه ارتش و سپاه به‌صورت هماهنگ و منسجم وارد عمل و توفیقات بزرگی را نیز به دست آوردند که باید این هماهنگی را در استان قم نیز ایجاد کنیم تا در 72 ساعت ابتدای حادثه که حساس‌ترین لحظات بود بهترین و بیشترین کارایی را در مدیریت بحران داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در سال آینده نزدیک به 12 مانور  امدادی و آموزشی در قم برگزار می‌شود که تقریباً در هرماه یک ماه بدین منظور برگزار می‌شود، همچنین نقشه‌های مختلف استان در زمینه‌های مختلف را باید در بین دستگاه‌های اجرایی قرار دهیم تا در حین وقوع حادثه، نقشه و اطلاع دقیقی از وضعیت استان در عرصه‌های مختلف داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه