English

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

ششمین همایش ملی روز جهانی خاک در مشهد برگزار می شود

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از برگزاری ششمین همایش ملی روز جهانی خاک در روز 14 آذرماه در مشهد خبر داد.

ششمین همایش ملی روز جهانی خاک در مشهد برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری موج از مشهد،محمدابراهیم بهبودی در نشستی خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه طبق اعلام سازمان خواروباروکشاورزی سازمان ملل(فائو) در سال 2015 میلادی روز پنجم دسامبر مصادف با 14 آذر را بعنوان روز جهانی خاک نامگذاری نمود، اظهار کرد: متاسفانه در سالهای گذشته به موضوع خاک که بستر اصلی تولید و ثروت جامعه محسوب میشود، توجهی نشده است.

وی افزود: بدین منظور بنا گردیده همه ساله در روز جهانی خاک با برپایی همایش و جلسات تخصصی، برای تغییر نگرش و ارتقاء وضعیت خاکهای کشور که روبه نابودیست، توجه و اقدامات ویژه ای صورت گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در 14 آذر امسال، ششمین همایش روز جهانی خاک توسط این مدیریت و انجمن علوم و مهندسی خاک دانشگاه فردوسی مشهد در محل ساختمان تحصیلی دانشکده کشاورزی از ساعت 9 صبح الی 12 ظهر با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و اساتید برجسته کشور برگزار خواهد گردید.

مدیر آب وخاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: اهمیت این موضوع آنقدر مهم و والاست که در قرآن کریم قریب به 50 بار از واژه ارض (زمین) سخن به میان آمده است. بعنوان نمونه خداوند در سوره فاطر آیه 11 می فرماید "والله خلقکم من تراب ثم من نطفه= وخدا کسی است که شما را از خاکی آفرید، سپس از نطفه ای" و یا اینکه در سوره کهف آیه 37 می فرماید "اکفرت بالذی خلقک من تراب= آیا به خدایی که تو را از خاک آفرید، کفر می ورزی؟" و همچنین در فرمایشات بزرگان دین ما نیز در این رابطه مطالب بسیاری آورده شده است. مثلا پیامبر اکرم(ص) می فرمایند"کسیکه خاک برای کشاورزی دراختیار داشته باشد و برود گندم خریداری کند از رحمت خدا به دور است" و امام علی(ع) میفرمایند " هرکس آب وخاک داشته باشد و با این حال نیازمند باشد، خداوند او را از رحمت خود دور میکند" و بالاخره امام صادق(ع) نیز میفرمایند" پروردگار متعال خاک را پاکیزه قرار داد، همانگونه که آب را پاکیزه قرار داد".

بهبودی در ادامه گفت: اگر بخواهیم در آیات و روایات بزرگان دینی خودمان تدبر کنیم، می بینیم که واقعا چقدر زیبا این موضوع مهم مورد توجه قرار گرفته، و اینطور نیست که سازمانهای خارجی برای ما این مورد را گوشزد کنند. مثال دیگری که میتوان از کتاب کامل و جامع قرآن به دست آورد، این است که در قرآن کریم اهمیت خاک در کنار آب درنظر گرفته شده است. بدین صورت که حتی باران که رحمت الهی است و شادی، نشاط، سبزی و خرمی را برای زمین به ارمغان میآورد تنها در صورتی میتواند اینگونه باشد که برخاکی پاکیزه ببارد وگرنه از خاک آلوده و فرسوده چه سان میتوان انتظار برآمدن سبزی و خرمی داشت.

وی همچنین اعلام کرد: در کتاب تفسیر نمونه، در سوره نساء آیه 43 به ذکر فواید بهداشتی خاک پرداخته است بدین صورت که" خاک پاک و زنده بخاطر داشتن باکتریهای فراوان میتواند آلودگیها را تجزیه کرده و از بین ببرد و چه بسا اگر این خاصیت در خاک نبود، کره زمین در مدت کوتاهی به یک مکان متعفن تبدیل میشد".

مدیر آب وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در آداب و سنن و نیز در فرهنگ و سخنان مشاهیر بزرگ کشورمان نیز این موضوع به نحوی از انحاء مورد توجه قرار گرفته، تصریح کرد: سعدی شیرازی شاعر بزرگ ایرانی شعر زیبای" ابر و باد ومه و خورشید و فلک درکارند- تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری" را سرودند. همچنین ملک الشعرای بهار دیگر شاعر بزرگ، شعر قشنگ" دیگران کاشتند و ما خوردیم – ما بکاریم و دیگران بخورند" را گفتند که همه اینها دلالت بر اهمیت خاک و کشاورزی و حیات انسانی و خلقت باعظمت خداوندی را دارد.

بهبودی همچنین به جملات علمی و آموزشی در این خصوص پرداخت و گفت: ما در تغذیه خود به عناصری گوناگون ازجمله آهن، کلسیم، روی، مس و غیره نیاز داریم تا زنده باشیم، این عناصر در خاک هستند و با انتقال به گیاهان و دام، نهایتا به بدن ما میرسند و البته دراثر بی ملاحظگی ما همین خاک میتواند به عناصری سمی مثل سرب، کادمیم، آرسنیک و میکروبهای بیماری زا آلوده شوند و نهایتا این سموم به بدن ما وارد شده و منشاء بسیاری از بیماریها از جمله انواع سرطان باشند. نمونه مشهود آن، اراضی آلوده کشف رود است که این خاک باارزش را تبدیل به بستر سمی کرده است.

او در ادامه افزود: بحران خاک خیلی بیشتر از بحران آب، زندگی انسانها را تهدید میکند، اگر وضعیت به همین منوال پیش برود سوء تغذیه عامل کشتار جامعه بشری در جهان خواهد بود.

وی گفت: چه زیباست در اینجا بیانات مقام معظم رهبری که معظم له نیز به این مهم توجه ویژه داشتند، را بیان کنیم. متن فرمایش ایشان بدین شرح میباشد" فضیه خاک از قضیه آب مهمتر است؛ ما مشکل آب هم داریم، مشکل بزرگی هم هست، لکن برای تهیه آب راههای فراوانی وجود دارد. برای تهیه خاک حاصلخیز، این راهها دیگر وجود ندارد! یعنی بی توجهی به مبانی حفظ محیط زیست، آسیبی که وارد میشود، آسیبی نیست که بشود جبران کرد. خب میشود پیشگیری کرد، میشود علاج کرد".

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از 35 درصد خاکهای مناطق خشک استان خراسان رضوی با مسئله شوری و قلیائیت روبه‌روست، تصریح کرد: نداشتن عناصر غذایی و کمبود موادآلی و چرای مفرط دام در برخی مناطق استان از جمله مواردیست که بایستی برای بهبود خاکهای استان دردستور کار قرار گیرد.

بهبودی درخاتمه از کلیه دستگاههای اجرایی استان اعم از سازمان آب، محیط زیست، راه وشهرسازی و نیز مراکز علمی و دانشگاهی و بالاخص جامعه بهره برداران کشاورزی و نیز رسانه های گروهی درخواست نمود که بایستی همه باهم و با یک عزم ملی، هر یک به فراخور نوع کار خود در راستای اصلاح استفاده و بهره برداری مناسب از خاک گام برداریم.


 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه