English

ضرورت توجه به بافت تاریخی و نقاط ارزشمند هویتی در رشت

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در دیدار با شهردار رشت گفت: آنچه که باید در جهت اعتلای گردشگری رشت مورد توجه قرار گیرد،توجه به بافت های تاریخی و نقاط ارزشمند هویتی آن است.

ضرورت توجه به بافت تاریخی و نقاط ارزشمند هویتی در رشت

به گزارش خبرگزاری موج از رشت، در این دیدار که با هدف هم اندیشی،توسعه فعالیت های مشترک و نیز صیانت از ابنیه تاریخی شهرستان رشت برگزار شد،رضا علیزاده با اشاره به موقعیت ممتاز این شهرستان در جذب گردشگر و پتانسیل های بالای آن در تحقق توسعه پایدار،اظهار کرد: امروزه گردشگری شهری برای مدیران شهری جوامع پیشرو به یک رقابت سنگین تبدیل شده تا آنجا که که صاحب نظران و مسئولان شهری با ارائه تعاریف،تعیین اهداف،داوری میان گزینه های گوناگون در زمینه سرمایه گذاری و تجاری کردن فرآورده های گردشگری شهری سعی می کنند تا در جهت توسعه پایدار جوامع محلی گام های موثرتری بردارند.

وی شهر رشت  و مناطق مرکزی آن را به جهت دارا بودن توامان عناصر متعدد طبیعی،غنای فرهنگی،برخورداری از تاریخ پرهویت و نیز ابنیه تاریخی جزو مطلوب ترین مناطق شهری شمال کشور خواند که هرکدام به تنهایی می توانند مایه افتخار یک کشور باشند،لذا باید از این داشته های ارزشمند در سایه تعاملات بین بخشی،تدوین اساسنامه های اجرایی و الزام به قوانین بهره مند شد.

این مسئول از سیمای شهری و المان های موجود در جوامع مذکور بعنوان رکن مهم در جذب گردشگر یاد کرد و افزود:آنچه که باید در جهت اعتلای گردشگری مورد توجه قرار گیرد،پررنگ نمودن بافت های تاریخی و نقاط ارزشمند هویتی است.

علیزاده با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان برای صیانت از داشته های تاریخی در حیطه شهری به ویژه در رشت،خاطرنشان کرد:آنچه که مسلم است اینکه این اداره کل به تنهایی توان حفظ،نگهداری و احیای بافت های تاریخی و سنتی را ندارد و به دلیل کثرت آثار و محوطه های واجد ارزش تاریخی نیازمند هم افزایی با سایر دستگاه های اجرایی هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان اجرای طرح های عمرانی در بافت شهری رشت طی سالهای اخیر را مورد بحث قرار داد و با بیان اینکه برخی از محوطه های این شهر دارای ارزش تاریخی هستند،خواستار طرح پروژه ها در کمیته فنی میراث فرهنگی گیلان و بررسی شرایط فیزیکی محل اجرای آن ها در مراحل ابتدایی طرح شد.

وی، طرح بازآفرینی شهری رشت را نقطه تحولی در حوزه گردشگری خواند و گفت:در صورت بهره مندی از نقطه نظرات کارشناسان خبره و مجرب و همچنین جانمایی صحیح عناصر شهری شاهد رشد فزاینده اقتصاد،اشتغال و نیز رفاه عمومی شهروندان خواهیم بود.

علیزاده رسیدن به نقشه الگویی کامل برای توسعه شهری رشت را مستلزم تشکیل شورایی متشکل از دستگاه های مجری در حوزه زیرساختهای فنی،عمرانی و فرهنگی دانست تا به بررسی طرح های ارسالی بپردازد و با تفکری علمی و فارغ از نگاه جانب گرایانه تصمیم گیری نماید.

این مسئول به مشکلات و حساسیت های پیش آمده در بقعه مطهر حضرت فاطمه اخری بعنوان میراث معنوی شهر رشت اشاره نمود و خواستار بررسی های مجدد کارشناسان فنی شهرداری و ارائه پیشنهادات جدید در مسیر اجرای پروژه به کمیته فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان شد.

وی؛نگاه شهردار جدید را تعالی محور و همسو با مقررات و ضوابط میراث فرهنگی دانست و برای اجرای فعالیت های مشترک با نگاهی توسعه طلبانه ابراز امیدواری کرد.

مسعود نصرتی شهردار رشت نیز در ادامه رشت را مامنی مناسب برای گردشگران دانست و گفت:ارکان فرهنگی،تاریخی و معماری رشت نقش تعیین کننده ای در جذب و تدوام گردشگری دارد.

وی از شهرداری بعنوان بزرگترین سرمایه گذار برای تجهیز زیرساختها یاد کرد و گفت:با تلفیق پتانسیل های شهری موجود در رشت و برنامه های تدوین شده شهرداری با کمک سایر دستگاه های اجرایی می توان به نقطه مطلوبی دست یافت.

این مسئول بر اهمیت بافت ها و بناهای تاریخی رشت تاکید کرد و افزود:آنچه که می تواند میراث فرهنگی شهر رشت را اعتلا بخشد باید با نگاهی جمعی و همگرایانه مورد توجه قرار گیرد.

نصرتی تشکیل شورایی مشترک برای شهرداری و میراث فرهنگی را اقدامی مثبت در جهت حفاظت از بافت تاریخی و نیز توسعه گردشگری فرهنگی تاریخی دانست و خاطرنشان کرد:تبادل دانش و اطلاعات در این شورا بسیار کارآمد خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه