English

زگهواره تا گور به دنبال یارانه باش؛

اندر حکایت بضاعت و بی‌بضاعتی دانش آموزان و مدارس

هر ساله در موقع ثبت‌نام دانش آموزان در تابستان مشکل پرداخت هزینه گریبان خانواده‌های بی‌سرپرست یا بد سرپرست را می‌گیرد، مشکل عظیمی را برای این قشر از جامعه به وجود می‌آورد. واقعا دیگر نمی‌دانیم دم خروس را باور کنیم یا... .

اندر حکایت بضاعت و بی‌بضاعتی دانش آموزان و مدارس

خبرگزاری موج-گلاره سهیل بیگی؛ حکایت جالبی است که همیشه وزیر آموزش وپرورش پشت تریبون ملی می‌آید و اعلام می‌کند مدارس حق گرفتن هیچ‌گونه وجهی را ندارند و پس از مدتی بعد از این سخنرانی شیوا وقتی‌که برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنیم همواره مبلغی را دریافت خواهند کرد.

بنا به درخواست جمعی از اولیا دانش آموزان به چند مدرسه متوسطه سطح شهر و مناطق بی‌بضاعت مراجعه کردیم که در این مشاهده عینی؛ هزینه ثبت‌نام هفتاد هزار تومان جهت ورود به مدرسه را دریافت می‌کنند. شاید رقم بالایی نباشد اما برای یک خانواده بی‌بضاعت که چندین فرزند مدرسه رو دارد رقم قابل‌توجهی خواهد بود!

بعضی از خانواده‌های مراجعه‌کننده توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی بندی تحت عنوان تحصیل رایگان برای همه می‌باشد، پس چرا باید در مناطق ضعیف و فقیرنشین کرمانشاه تعداد زیادی از بچه‌ها از تحصیل محروم بمانند، نگاهی به آمار کودکان بازمانده از تحصیل بی اندازیم، چه کسی پاسخ گوی این جماعت خواهد بود.

در یکی از این مدارس، یکی از والدین با اصرار تقاضا می‌کرد که این مبلغ را برای اش قسط بندی کنند اما مدیر مدرسه همچنان مقاومت می‌کرد، شخص دیگری می‌گفت برای من یک نامه بنویسید که به دلیل مشکل مالی من، بچه ام حق ندارد درس بخواند؟!

مدیر مدرسه درهمین حین گفت: یارانه بچه را به مدرسه بدهید؟! جناب مدیر مدرسه مگر این یارانه فقط برای درس خواندن است. تازه جناب مدیر خبر ندارد یارانه چهل و پنج هزار تومان است و بیست و پنج هزار باقی‌مانده چه می‌شود؟ پس خورد و خوراک این فرزند چه می‌شود؟

شاید مسئولین از اوضاع اقتصادی مناطق فقیرنشین بی خبرند و تا حالا سرکشی به این مناطق نداشته‌اند و در این کلان‌شهر زندگی نمی‌کنند. استاندار محترم کرمانشاه یکی از دلایل ناکامی کنکور را معدل زیر 12 مقطع متوسطه می‌داند و دیگر به خودش اجازه کنکاش را نمی‌دهد که چرا آنقدر معدل بچه‌های این شهر پایین است؟ شاید یک دلیل آن این است که کمک‌خرج خانواده‌اند و بار مالی خانواده را بر دوش می‌گیرند خیلی از آن‌ها هم کار می‌کنند و هم‌درس می‌خوانند. باید نگاه کلانی به تحصیل در مناطق محروم و بی‌بضاعت کرمانشاه داشت و کمی با چشمان باز به اطراف نگاه کنیم، شاید بتوان حداقل هزینه بعضی از مدارس حاشیه شهر و مناطق پرخطر و در معرض بزه‌کاری و اعتیاد که موج می‌زند را نگیرند تا بچه‌ها بتوانند بدون منت درس بخوانند و پیشرفت نمایند.

پیشنهاد می‌شود استاندار و مسئولین محترم آموزش و پرورش استان با حضور خبرنگاران نشست‌هایی را در جهت کاهش و رفع معضلات دانش آموزان مشغول به تحصیل و بازمانده از تحصیل داشته باشند تا دیگر مشکلات را به گردن مردم مظلوم نیاندازند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه