English

استاندار خوزستان عنوان کرد:

نرخ بیکاری استان عدد بالایی است و پذیرفتنی نیست

نرخ بیکاری در استان بین سن 15تا 29 سال عدد بالایی است و برای خوزستان پذیرفتنی نیست

نرخ بیکاری استان عدد بالایی است و پذیرفتنی نیست

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، استاندار خوزستان گفت:  نرخ بیکاری در استان بین سن 15تا 29 سال عدد بالایی است و برای خوزستان پذیرفتنی نیست. این مساله همه مسئولان را زیر سوال می‌برد و این زیر سوال بردن نیز به حق است. باید سیاستگذاری و بستر مناسب برای ایجاد اشتغال در استان فراهم شود.

غلامرضا شریعتی در جلسه کارگروه اشتغال استان، با بیان این‌که دستگاه‌های اجرایی متولی استان دغدغه رفع مشکل اشتغال در استان ندارند، گفت: در استان دغدغه توسعه و ایجاد اشتغال نیست اما باید دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در این مسیر قرار گیرند و به حرکت درآیند. بالابودن نرخ بیکاری در استان نشانگر آن است که در استان کمتر برای این مساله وقت می‌گذاریم و کار می‌کنیم.

شریعتی با اشاره به این‌که درد جوانان استان را درد خودمان نمی‌دانیم، اظهار کرد: مساله اشتغال را یکی از اهداف و ملاک‌ها برای سنجش خود قرار نداده‌ایم. اکنون وزارت کشور یکی از شاخص‌های سنجش را بحث اشتغال قرار داده که کار بسیاری خوبی است. در این زمینه ملاک سنجش تمام دستگاه‌های اجرایی استان ورود در بحث اشتغال به تناسب خود است.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از معیارهای سنجش مدیران، میزان دخالت و تاثیرگذاری و موفقیت آن‌ها در ایجاد اشتغالی است که برای دستگاه آن‌ها پیش بینی شده است. کارگروه اشتغال باید جدی گرفته شود اما باید این کارگروه را با رویکرد جدید و به سمت عملیاتی شدن برگزار کرد. این‌که دور هم بنشینیم و یکدیگر را تعریف و تمجید کنیم، مشکلی از مشکلات استان را حل نمی‌کند.

استاندار خوزستان گفت: رشد فعالیت استخراج نفت خام و گاز طبیعی که اکنون در استان وجود دارد، گرچه سرمایه بر است و باعث بالارفتن تولید سرانه می‌شود، اما تاثیر چندانی در بهبود اشتغال استان ندارد. سهم فعالیت استان از استخراج نفت و گاز به طور طبیعی در GDP استان حدود 50 درصد است اما سهم استان در این زمینه در بحث اشتغال حدود 4درصد است.

 به گزارش خبرگزاری موج، غلامرضا شریعتی اظهار کرد: مهمترین و اصلی ترین لازمه بهبود نسبت اشتغال، بهبود رشد اقتصادی به قیمت ثابت در فعالیت‌های کاربر است. این فعالیت‌ها به طور مشخص در حوزه فعالیت صنایع کوچک و متوسط مانند صنایع جانبی بخش کشاورزی، پایین دستی فولاد و... محقق می‌شود.

وی افزود: لازمه بهبود رشد اقتصادی، افزایش ظرفیت‌های تولید کالا و خدمات است. باید ظرفیت استان را برای تولید کالا و خدمات افزایش دهیم و بالاتر ببریم و فقط به حوزه نفت نباید بسنده کنیم. در این زمینه باید سرمایه گذاری را در استان افزایش دهیم و موانع پیش روی سرمایه‌گذاری را از بین ببریم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: رشد فعالیت استخراج نفت خام و گاز طبیعی که اکنون در استان وجود دارد، گرچه سرمایه بر است و باعث بالارفتن تولید سرانه می شود، اما تاثیر چندانی در بهبود اشتغال استان ندارد. سهم فعالیت استان از استخراج نفت و گاز به طور طبیعی در GDP استان حدود 50 درصد است اما سهم استان در این زمینه در بحث اشتغال حدود 4درصد است.

شریعتی با بیان این‌که در استان باید از 21سازمان برای صدور مجوز استعلام شود، عنوان کرد: هر سازمان در خوزستان مسیر خود را می‌رود و هماهنگ با آهنگ استان حرکت نمی‌کند. مجوزها اولین مانعی که باعث مایوس و دلسرد شدن سرمایه‌گذاران می‌شود و اگر این مساله مرتفع نشود، شاهد ادامه پیدا کردن چرخه معیوب در جذب سرمایه‌گذار در استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: در برخی از استان‌ها 7، 10 یا 12 محل برای دریافت مجوز وجود دارد اما در خوزستان باید از 21محل و سازمان برای صدور مجوز استعلام کرد و این مساله کار را بسیار پیچیده و در عین حال روند جذب سرمایه‌گذار را بسیار کند کرده است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: بهبود بهره‌وری و عوامل تولید یکی دیگر از الزامات جذب سرمایه‌گذار به منظور افزایش ظرفیت استان در بحث تولید کالا و خدمات است که باید در این زمینه نیز اقدامات لازم را انجام دهیم و به سمت بهبود حرکت کنیم.

شریعتی عنوان کرد: بدون شناخت از موانع افزایش سرمایه گذاری و تولید و آسیب شناسی مناسب در این زمینه، امکان این‌که بتوانیم راه حلی برای آن پیدا کنیم وجود نخواهد داشت. آسیب شناسی اشتغال حتما باید با همکاری فکری سطوح پایین از جمله بخشدار، فرماندار و مسئول دستگاه اجرایی شهرستان و با یک نگرش علمی و مطالعات معتبر و مستمر انجام شود زیرا اگر بنشینیم و برای شهرها نسخه بنویسیم موفق نخواهیم شد.

وی ادامه داد: اگر این‌کارها انجام نگیرد، حضور در این جلسات استانی اگر چه بهره خود را دارد، اما در جهت رفع اشتغال و آنچه مدنظر ما است، آنچنان کاری از پیش نخواهیم برد. لازم است در شیوه تشکیل جلسات شورای اشتغال یک بازنگری اساسی انجام شود. اگر می‌خواهیم جلسات جنبه عملیاتی و کاربردی پیدا کند و بتوانیم در پایان هر فصل گزارشی را ارائه کنیم باید در این شیوه برگزاری تجدیدنظر کنیم.

استاندار خوزستان با بیان این‌که لازم است بخش اشتغال استان یک متولی داشته باشد، گفت: در این زمینه اگر بخش اشتغال استان یک متولی داشته باشد، از این پراکنده کاری که هر دستگاهی کار خود را انجام می‌دهد و در جایی متمرکز نمی‌شود، جلوگیری می‌شود. در این زمینه یک نفر را به عنوان مشاور عالی اشتغال به عنوان مرجع پیگیری‌ها در بحث اشتغال معرفی می کنم.

شریعتی عنوان کرد: نرخ بیکاری در کشور مناسب نیست و در استان خوزستان این عدم تناسب بیشتر و موانع سرمایه گذاری نیز زیادتر سایر نقاط کشور است. کاری که معاونت اقتصادی استانداری در بحث ایجاد پنجره واحد انجام داده یک کار زیرساختی و بسیار خوب است اما روند آن بسیار کند پیش رفته است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری در استان بین سن 15تا 29 سال عدد بالایی است و برای خوزستان پذیرفتنی نیست. این مساله همه مسئولان را زیر سوال می‌برد و این زیر سوال بردن نیز به حق است. باید سیاستگذاری و بستر مناسب برای ایجاد اشتغال در استان فراهم شود.

استاندار خوزستان با بیان این‌که دستگاه‌های اجرایی متولی استان دغدغه رفع مشکل اشتغال در استان ندارند، گفت: در استان دغدغه توسعه و ایجاد اشتغال نیست اما باید دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در این مسیر قرار گیرند و به حرکت درآیند. بالابودن نرخ بیکاری در استان نشانگر آن است که در استان کمتر برای این مساله وقت می‌گذاریم و کار می‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه