English

در دیدار خسرو معتضد با شهردار اصفهان مطرح شد؛

اصفهان مینیاتور شهرهای ایران است/ نصف جهان را باید روی چشم نگاه داشت

خسرو معتضد تاریخ نگار ایرانی در دیدار با شهردار اصفهان، اصفهان را مینیاتور شهرهای ایران معرفی کرد و گفت: این شهر را باید روی چشم نگاه داشت.

اصفهان مینیاتور شهرهای ایران است/ نصف جهان را باید روی چشم نگاه داشت

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، کارشناس رشته تاریخ برنامه های تلویزیونی در این دیدار اظهار کرد: نخستین بلدیه ها در شهرهایی مانند تبریز و اصفهان بوجود آمده و کلمه شهرداری نیز از سال 1315 به جای بلدیه قرار می گیرد.

وی اصفهان را یکی از زیباترین و مهمترین شهرهای ایران ذکر کرد و افزود: از آنجایی که اصفهان شهری بسیار مهم در تاریخ ایران و دارای ظرفیت های بسیار زیاد پنهان تاریخی است باید بیش از گذشته به مردم معرفی شود.

معتضد با بیان اینکه اصفهان در دوره های مختلف تاریخی شهری بوده که هیچ حکومتی نمی توانسته از آن صرف نظر کند، تاکید کرد: این شهر مرکز اداری، اقتصادی، تجاری و ... بوده و زمانی که این شهر در دوره های مختلف تاریخی پایتخت بوده تهران مقابل این شهر قریه ای بوده است.

وی اضافه کرد: در سال 1939 قراردادی محرمانه بین دو دشمن خونین آن زمان یعنی شوروی کمونیست و آلمان ناسیونالیست منعقد می شود که جهان را میان خودشان تقسیم کنند. در این قراداد ایران و ترکیه سهم شوروی می شود.

این مورخ ایرانی با اشاره به تقسیم لهستان میان این دو کشور، اضافه کرد: شوروی و آلمان به این کشور حمله کرده و ظرف 15 روز آنرا نابود می کنند. در این زمان ایرانی ها و به ویژه اصفهانی ها به مدت طولانی پذیرای لهستانی ها می شوند. به همین دلیل مردم این کشور خاطرات خوبی از این شهر دارند.

وی با بیان اینکه اصفهان را نمی توان تنها به عنوان یک شهر حساب کرد بلکه مینیاتور شهرهای ایران است، گفت: این شهر را باید روی چشم نگاه داشت. در دوران حکومت پهلوی رئیس دانشکده معماری میلان ایتالیا آروزی دیدن گنبد مسجد جامع عباسی را در اصفهان داشته و زمانی که به این آروزی دیرینه خود می رسد با وجود خطرات بسیار و هشدارهای قبلی از بالای گنبد به پایین پرت شده و جان خود را از دست می دهد.

معتضد تاکید کرد: برای بیان تاریخ اصفهان هزاران ساعت زمان باید گذاشت. این شهر معادل شهرهایی مانند لندن و پاریس در اروپاست و مردم ایران باید قدر این شهر را بدانند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه