English

یک حقوقدان در انتقاد به تخلفات شورای شهر:

آگاهی مردم به حقوشان راه سوء استفاده را می بندد

شهاب تجری بابیان این مطلب که آگاهی مردم نسبت به حقوقشان باید فرهنگ‌سازی شود، گفت: اشراف مردم به حقوقی که دارند باعث می‌شود که جلوی خیلی از بی‌عدالتی‌ها و سوءاستفاده‌ها در سطح جامعه گرفته شود.

آگاهی مردم به حقوشان راه سوء استفاده را می بندد

شهاب تجری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه ضمن انتقاد از تخلفات انتخاباتی شواری شهر ، در خصوص ماهیت وجودی این نهاد عمومی در جامعه ابراز داشت: در واقع وجود شورا به معنای واقعی کلمه در دنیای امروز ،در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و مدنی بسیار مفید و موثر است و نشانگر سهیم بودن مردم در سرنوشت خودشان است.

وی افزود: واقع امر این است که در جوامع دموکراتیک امروز وجود شوراها ابزاری مهم و مثبت تلقی می‌شود ، از این رو ما نمی‌توانیم به صرف اینکه برخی استفاده صحیح از این ابزار را بلد نیستند و یا عده ای آگاهانه یا ناآگاهانه از  آن سوءاستفاده می‌کنند، بجای پیدا کردن راه حل ، صورت مسئله را پاک کنیم.

عضو کانون وکلای دادگستری کرمانشاه اظهار کرد: فرهنگ‌سازی صحیح و اصولی در امر پذیرش شور و مشورت و همچنین آگاهی دهی قانونمند به مردم به عنوان یکی از اصلی ترین راهکارهای استفاده صحیح از نهاد شورا محسوب می‌شود و در کنار آن تمرین های متمادی در تشکیل این نهاد مردمی، می‌تواند عاملی راهبردی در بهره مندی و استفاده معقول از شوراها در جوامع به حساب آید.

وی در ادامه نظارت بیشتر و حساسیت ویژه نهادهای ناظر را عاملی مهم در تقویت قانونمندی در تشکیل و فعالیت شوراها عنوان کرد و افزود: وزارت کشور به عنوان مرجع اصلی نظارت بر فعالیت شوراها و  همچنین مجری برگزاری انتخابات در شوراهای اسلامی شهرها می‌بایست با نگاه دقیق تر و حساس تری نظارت خویش را هم در ایام انتخابات و هم زمان استقرار شوراها اعمال کند تا از برخی سوءاستفاده‌ها و تخلفاتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم جلوگیری به عمل آید.

وی در رابطه با حضور مشاغل و تخصص های مختلف در شورا ابراز داشت: ناگفته پیداست که شوراهای شهر دارای حوزه فعالیتی بسیار گسترده ای در تمامی بخش‌ها و همه حوزه ها است، از این رو نگاه یک یا چند بعدی و محدود برای ورود به این نهاد مردمی، دیدی غلط به شمار می رود و آنچه در این بین نباید فراموش شود، این است که شوراها باید به سمت مدیریت جامع شهری برود که در این صورت در حوزه های مختلف باید تصمیم اتخاذ کند نه در دو یا چند حوزه ی خاص.

تجری افزود: اگر شخص یا اشخاصی که قصد ورود به شورای شهر را دارند با نگاه مدیریت جامع شهری وارد عرصه شوند می‌توانند با تعامل مثبت با نهادهای پژوهشی و مشورتی در تمامی بخش‌ها، دست دیگران را از دست‌اندازی بر امور شهری قطع کنند و به علاوه گام‌های مستحکمی را در مسیر رفع مشکلات شهری در سطح گسترده بردارند.

وی در رابطه با حضور احزاب سیاسی در شوراها نیز خاطرنشان ساخت: حضور احزاب، طیف‌ها و گروه‌های سیاسی در بدنه شورای شهر به‌شرط داشتن برنامه راهبردی به اعتقاد من نه‌تنها بد نیست بلکه بیانگر پویایی جامعه نیز هست بدین معنا که افراد و گروه‌های هم‌نظر در یک نگاه سیاسی سعی می‌کنند با کنار هم قرار گرفتن و ارائه برنامه‌های کارشناسی شده در مدیریت جامع شهری از ظرفیت‌های شخصی و گروهی خود برای پیشبرد طرح‌های شهری استفاده کنند.

اصول حکمرانی مطلوب راه برون‌رفت از مشکلات کنونی شورا

این حقوقدان کرمانشاهی در ادامه به معیارهای مناسب اصول حکمرانی مطلوب در شوراها اشاره کرد و گفت: واقع امر این است که ما اگر بخواهیم در همه امور نهادهای حاکمیتی و مدیریتی موفق عمل کنیم می‌بایست اصول حکمرانی مطلوب را در تمامی سطوح مدیریتی رعایت نماییم که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مشارکت مردمی، شفافیت، پاسخگویی، مسئولیت‌پذیری و ... است.

تجری تصریح کرد: در هر نهاد و  به‌صورت  ویژه در شوراها اگر به سمتی حرکت کنند که مکلف به تقویت مشارکت مردم در موضوعات مختلف شهری و روستائی شوند، قطعاً گام‌های بزرگی در جهت توسعه برداشته می‌شود کما اینکه تجربه ثابت کرده است هر جا و در هر زمینه‌ای که مردم به‌صورت گسترده فعالیت و مشارکت داشته‌اند موفقیت‌های بالایی در نظام کسب‌شده است.

وی شفافیت در همه عرصه‌ها را برای شوراها امر الزامی تلقی کرد و گفت: اگر تمامی بخش‌ها در شوراها موظف باشند که با شفافیت تمامی امور را به مردم گزارش دهند، بالطبع دیگر جایی برای دست‌اندازی و سوءاستفاده باقی نخواهد ماند و مردم از نزدیک با روند امور آشنا و آگاه می گردند.

این فعال سیاسی پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری را از ارکان دیگر پیشرفت شوراها عنوان کرد و اظهار داشت: اگر هر عضوی مکلف به پاسخ دادن به اموری که در آن فعالیت دارد، باشد و از طرفی بر این مهم واقف باشد که مسئولیت هر اقدامی که انجام می‌دهد را باید بپذیرد، قطعاً میزان تخلفات به حداقل خواهد رسید.

انتشار آزاد اطلاعات یک قانون است

شهاب تجری در ادامه کم آگاهی و یا ناآگاهی مردم را معضلی بزرگ در تخلفات عنوان کرد و گفت: در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، به‌صراحت آمده است که تمامی نهادهای دولتی مکلف به انتشار آزاد اطلاعات خود هستند و هر شهروند می‌تواند و حق دارد که به هر نهاد عمومی اعم از دولتی و یا غیردولتی مراجعه کرده و در رابطه با عملکرد آن بخش اطلاعاتی را به دست آورد.

شهاب تجری با بیان این مطلب که بجای حل مسئله نباید صورت مسئله را پاک کنیم، گفت: به صرف وجود سو استفاده برخی از شورای شهر ،نمی‌توان جایگاه رفیع و ارزشمند شورا را انکار کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه