English

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر:

۳۰درصد مبتلایان به تب کنگو جان خود را از دست می دهند

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر گفت: 30درصد مبتلایان به تب کنگو جان خود را از دست می دهند.

30درصد مبتلایان به تب کنگو جان خود را از دست می دهند

به گزارش خبرگزاری موج، سید رحیم سیدپور در جمع خبرنگاران با اشاره به شروع فصل گرما و شیوع بیماری تب کریمه کنگو در برخی نقاط کشور اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو یا ccHf بیماری مشترک دام و انسان است که این بیماری متاسفانه در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور ماه این بیماری در حوزه دام شیوع پیدا می کند.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری حاد همراه با تب و خونریزی دهنده است که بر اثر ویروس منتشر می‌شود و سرایت پیدا می‌کند،افزود: این بیماری عمدتا در حیواناتی چون گاو،گوسفند و بز شیوع دارد و نفوذ پیدا می‌کند و انتقال دهنده بیماری نیز کنه ای است که در فصول گرم سال در آغل و طویله ها معمولا زیاد است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر با اشاره به اینکه  این کنه‌ها مخزن تب کریمه کنگو هستند تصریح کرد: این ویروس از طریق نیش کنه وارد بدن حیوان می شود و بعد از آن وارد خون حیوان می شود و وقتی وارد خون شد تمامی محصولات حیوان اعم از ترشحات، بزاق، ادرار،خون ،گوشت ، لاشه و پوست آلوده می شود و اگر فرد سالم با این محصولات حیوانی در تماس باشد این آلودگی را دریافت می‌کند.

سیدپور از آمار30 درصدی  مرگ و میر این بیماری خبر داد و گفت: افرادی که با این بیماری مواجه شوند تا 30 درصد به مرگ منجر می شود و با وجود اینکه بیماری قابل درمان و کنترل است اما اگر به موقع مراجعه نشود آمار مرگ و میر30 درصدی را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در فضای فرهنگی کشور به دلیل درمان های خانگی و خود درمانی هایی که صورت می‌گیرد افراد مبتلا  خیلی دیر مراجعه می کنند و مراجعه دیر هنگام منجر به فوت می شود و بعد از آن درمان های طبی و پزشکی کارساز نخواهد بود.

این مسئول یاد آور شد: اگر افرادی همانند دامداران، کشاورزان، اعضای کادر پزشکی و دامپزشکی  در معرض ابتلا به این بیماری هستند اگر با بروز اولین علائم یا احتمال آلودگی به مراکز درمانی مراجعه کنند و تحت کنترل قرار گیرند هیچ گونه خطری آنها را تهدید نخواهد کرد.

سیدپور در خصوص علائم بیماری گفت: بیمار ممکن است با سردرد، تب ،کوفتگی، درد عضلانی، اسهال و استفراغ مراجعه کند و در مرحله بعدی اگر بیمار به مراکز درمانی  مراجعه نکند به خونریزی دچار می شود و از قسمت های مختلف بدن بیمار از جمله دهان، بینی، معده ، روده و مجاری ادراری ممکن است خونریزی شروع شود و این مرحله بسیار بدی است که اختلالات انعقادی که بیمار دچار می شود ممکن است به خونریزی از هر نقطه از بدن بیمار شود.

وی با بیان اینکه این بیمار در 4 مقطع تحت مطالعه است،اظهار کرد: مرحله نخست زمانی است که بیمار در دوران نهان خود است یعنی فردی ممکن است آلوده شده باشد اما هنوز علائم بیماری بروز نکرده است و به مرحله تب و درد عضلانی نرسیده است که ممکن است سه چهار روز تا یک هفته طول بکشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر تاکید کرد: مرحله دوم زمانی است علائم بیماری ذکر شده بروز پیدا می کند و بیمار با این علائم خود را به مراکز درمانی می‌رساند.

سیدپور تاکید کرد: مرحله سوم مرحله خونریزی است که بدترین مرحله بیمار ذکر می‌شود که مرحله حاد بیماری است و سیستم انعقادی بیمار را بهم می زند و بیمار با اختلالات انعقادی و خونریزی از هر جای بدن مراجعه می‌کند و در این مرحله کنترل بیمار بسیار سخت است و بیمار ممکن است به شوک برود.

وی مرحله آخررا  مرحله نقاهت بیمار ذکر کرد و یادآور شد: در راین مرحله بیماری که مراجعه می کند و تحت درمان قرار می گیرد درمان‌های مناسب را گرفته است و بیماری کنترل می شود و دوران نقاهت خود را طی می کند.

این مسئول با بیان اینکه بیشترین نگرانی بابت بخشی از افراد جامعه است که با دام های آلوده در تماس نزدیک هستند ابراز کرد: افرادی که در کشتارگاه ها کار می کنند و یا قصاب ها و دامداران در این بخش قرار دارند.

 سیدپور تاکید کرد:  ممکن است برخی افراد سودجو و منفعت طلب دام های آلوده ای را در غیر از کشتارگاه های رسمی ذبح کنند و به قیمت خیلی ارزان تر در معرض فروش بگذارند و مردم هم خریداری کنند در حالی که ممکن است این دام ها آلوده باشند.

وی با تاکید بر اینکه همه مردم شهرستان حتما مواد گوشتی را از مراکز رسمی شهرستان تهیه کنند،تصریح کرد: توصیه ما به قصاب ها این است که گوشت را از کشتارگاه ها تامین کنند و گوشتی را تحویل بگیرند که مهر استاندارد و چک شده بهداشتی دامپزشکی  شهرستان را داشته باشد.

مدیر شبکه بهدات و درمان نوشهر خاطرنشان کرد: در جهت رعایت بهتر موضوع نیز توصیه می شود کسانی که مواد گوشتی را تهیه می کنند حتما گوشت را به مدت 24 ساعت در یخچال و فریزر زیر دمای 4 درجه نگهداری کنند و از مصرف گوشت تازه خودداری کنند.

سیدپور اظهار کرد:اگر امکان فریزر کردن گوشت وجود نداشت حتما گوشت را حداقل نیم ساعت در درجه بالای 55 درجه بپزند و بعد مصرف کنند که اگر گوشت آلودگی داشته باشد در کمتر از این درجه از بین نمی رود.

وی متذکر شد: اگر افرادی در جایی دام آلوده ای را مشاهده کردند هر چه سریعتر به نیروهای دامپزشکی یا بهداشت و درمان اطلاع دهند تا با اقدام به موقع از توزیع گوشت آلوده جلوگیری شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر تاکید کرد: در استان مازندران در سال 96 هنوز موردی از بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده است و تنها دو مورد منجر به مرگ در سایر استانها بوده است که به علت عدم مراجعه به موقع بیمار به مراکز درمانی روی داد.

سیدپور در پایان گفت: برای بیماری مبتلایان به تب کریمه کنگو درمان و دارو هست و جای نگرانی وجود ندارد و تنها درخواست ما این است که  افراد در صورت مشاهده علائم بیماری به موقع به مراکز درمانی  مراجعه کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه