English

آغاز عملیات ساخت شبکه آبیاری تحت فشار در اراضی پایاب سد خداآفرین

عملیات اجرایی ساخت شبکه آبیاری تحت فشار بارانی در هزار و 830 هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین در محدوده قلی بیگلو با حضور قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد.

آغاز عملیات ساخت شبکه آبیاری تحت فشار در اراضی پایاب سد خداآفرین

به گزارش خبرگزاری موج،  قائم مقام مدیرعامل ارس با اعلام این خبر افزود: این طرح در اراضی روستاهای محمودآباد، داغلو مقدم و قایرخان از محدوده قلی بیگلو منطقه آزاد ارس در مدت 18 ماه با تامین 172 میلیارد ریال از سوی سازمان منطقه آزاد ارس اجرا می شود.

جعفر ملکی افزود: از اراضی 12 هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین در آذربایجان‌شرقی، نزدیک به شش هزار هکتار به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز خواهد شد که از این مقدار علاوه بر هزار و 830 هکتار که اکنون کلنگ زنی شد، ساخت شبکه آبیاری در سطح هزار و 350 هکتار با 78 درصد و دو هزار و 150 هکتار با 44 درصد پیشرفت فیزیکی در این شهرستان در حال اجرا می باشد.

آقایی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در مراسم کلنگ زنی این طرح گفت: 50 هزار میلیارد ریال برای مهار آب های مرزی کشور از صندوق توسعه ملی به وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی تخصیص پیدا کرده و با این اعتبار برای 220 هزار هکتار از اراضی استان‌های غربی کشور شامل؛ ایلام، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و اردبیل تامین آب و اغلب این اراضی به سیستم آبیاری نوین تحت فشار مجهز خواهد شد.

وی با بیان اینکه مالکیت این اراضی به منطقه آزاد ارس واگذار شده است افزود: 12 هزار هکتار از 220 هزار هکتار این اراضی،در شهرستان خداآفرین قرار دارد که در سطح نزدیک به شش هزار هکتار آن، شبکه آبیاری تحت فشار بارانی اجرا و بر اساس برنامه زمان بندی تا پایان سال 1396 به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه رشد چشم گیر بخش کشاورزی در سال‌های اخیر، رشد ضعیف دیگر بخش های اقتصادی را جبران کرده است، خاطر نشان کرد: بهره برداری از اراضی پایاب سد خداآفرین رونق اقتصادی و افزایش در آمد و رفاه مردم این شهرستان را به دنبال خواهد داشت.

الله قلی زاده نماینده شهرستان های خداآفرین، کلیبر و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بر تعیین و تکلیف حق و حقوق ساکنان بومی، دامداران و عشایر ذینفع در این اراضی تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از بروز مشکلات اجتماعی و جلب رضایت مردم، باید قبل از اتمام کارهای عمرانی طرح پایاب سد خداآفرین، نحوه بهره برداری مردم از این اراضی و وضعیت شغلی مرتع داران مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گیرد تا از اجحاف در حق این قشر محروم و زحمت کش جلوگیری شود.

فرماندار شهرستان خداآفرین هم با بیان اینکه دولت حافظ منافع مردم است گفت: مردم از بابت حقوق خود در خصوص نحوه تقسیم بندی اراضی پایاب، هیچ نگرانی و دغدغه ای نداشته باشند و دولت این سرمایه گذاری کلان را بخاطر مردم و برای ایجاد اشتغال در روستاها و جلوگیری از مهاجرت جوانان این منطقه، انجام می دهد.

امین امینیان افزود: ما با بررسی دقیق و با جدیت و حساسیت تمام، موضوع بهره برداری از اراضی پایاب سد خداآفرین را پیگیری می کنیم تا حقی از ساکنان محلی و سهامداران ضایع نشود.

اراضی 12 هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین در داخل محدوده قلی بیگلو زون 4 منطقه آزاد ارس در شهرستان خداآفرین قرار دارد.

منطقه آزاد ارس در شمال غرب ایران و در همسایگی با کشورهای آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان واقع می باشد.

ارس با 51 هزار هکتار وسعت بعنوان صنعتی ترین منطقه آزاد ایران مطرح بوده و در چهار محدوده منفصل جلفا (مرز ایران و نخجوان) با 20 هزار و 500 هکتار، نوردوز (مرز ایران و ارمنستان) با 411 هکتار، محدوده خدا آفرین با پنج هزار و 700 هکتار و محدوده قلی بگلو (مرز ایران و آذربایجان) با 25 هزار هکتار مجری سیاست ها و ماموریت‌های اقتصادی تعریف شده می‌باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه