English

قائم مقام و معاون میراث فرهنگی مطرح کرد؛

دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای برای بازگرداندن آثار تاریخی به کشور دارد/ رونمایی از ۲۹ اثر تاریخی همزمان با هفته دولت

علی دارابی قائم مقام و معاون میراث فرهنگی وزارت گردشگری در مراسم رونمایی از سنگ نگاره ساسانی با بیان اینکه دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای برای بازگرداندن اشیای تاریخی و باستانی به کشور دارد، گفت: در این دولت تاکنون ۳۰ اثر باستانی و تاریخی به کشور بازگردانده شده است که ۲۹ اثر همزمان با هفته دولت رونمایی خواهد شد.

دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای برای بازگرداندن آثار تاریخی به کشور دارد/ رونمایی از ۲۹ اثر تاریخی همزمان با هفته دولت

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، سنگ نگاره (نقش برجسته) ساسانی که بامداد روز هفتم تیر به ایران بازگردانده شد، امروز دوشنبه ١٩ تیرماه با حضور قائم مقام میراث فرهنگی، کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی و جمعی از اصحاب رسانه رونمایی شد.

علی دارابی قائم مقام میراث فرهنگی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به طور جدی به دنبال استرداد کتیبه‌ها و آثار تاریخی به داخل کشور است، گفت: میراث‌ فرهنگی حوزه بسیار مهمی به لحاظ تمدنی و فرهنگی برای زندگی مردم است.

دارابی با اشاره به اینکه بنده به عنوان نماینده ایران در ائتلاف برای میراث فرهنگی آسیا در چین حضور داشتم و بر روابط و مناسبات دو کشور تاکید داشتم، گفت: موضوع استرداد اشیای تاریخی از جمله موارد مهمی بود که در این ائتلاف مورد تاکید قرار گرفت.

قائم مقام میراث فرهنگی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای برای بازگرداندن اشیای تاریخی می‌شود، اظهار داشت: ۲۹ اشیای تاریخی به اضافه این نقش برجسته ساسانی در دولت سیزدهم به کشور بازگزدانده شده است که این موضوع با همکاری وزارت خارجه، قوه قضاییه و پلیس بین‌الملل و ... صورت گرفته است.

وی افزود:  این ۲۹ اثر از کشور فرانسه به ایران بازگردانده شد بود و این آثار را به سفیر وزارت خارجه تحویل ایران دادند  که قرار است در هفته دولت این ۲۹ اثر رونمایی شود.

دارابی در ادامه بیان داشت: چیزی بیش از ۳۰ نقش برجسته مربوط به دوره ساسانی داریم و این کتیبه در فرودگاه لندن کشف و ضبط و به کشور برگردادنده شد. وی اظهار داشت: به مدت ۳ ماه این نقش برجسته در موزه بریتانیا بود و در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

قائم مقام میراث فرهنگی درباره اصالت این نقش برجسته گفت: ۱۲ نفر از صاحبنظران میراث فرهنگی را ماموریت داشتند تا درباره این کتیبه اصالت سنجی لازم را انجام دهند که مورد تایید قرار گرفت.

دارابی در پایان مراسم از مردم برای توجه و اهمیت دادن به میراث فرهنگی کشور صمیمیانه تشکر کرد.

 

بیشتر بخوانید:

مراسم رونمایی از سنگ نگاره ( نقش برجسته ) ساسانی

مجسمه سرباز ساسانی بعد از پیگیری حقوقی برگشت داده شد /٣٠ اثر تاریخی در دولت سیزدهم به کشور بازگردانده شد

سرباز ساسانی از لندن به ایران بازگشت

 

سنگ نگاره ساسانی

این اثر تاریخی که متعلق به دوره ساسانی است، در سال ۱۹۸۸ میلادی وارد کشور امارات شده و سال ۲۰۰۶ از کشور امارات خارج شده است. زمان توقیف اثر در بریتانیا سال ۲۰۱۶ بوده است. زمان دقیق خروج این سنگ‌نگاره از ایران مشخص نیست، اما با توجه به زمان ورود آن به امارات که مصادف با ۱۳۶۷ شمسی است، به احتمال زیاد این اثر در زمان جنگ تحمیلی به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده است. سنگ نگاره (نقش برجسته) ساسانی معروف به سرباز ساسانی ٣۵ سال پیش، غیرقانونی از ایران خارج و حدود هفت سال پیش در انگلیس کشف شد و با اقدام و پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت امورخارجه، به ایران بازگردانده شد.

مجسمه سرباز ساسانی که به صورت قاچاقی وارد انگلیس شده بود پس از اثبات مالکیت آن به ایران، به مدت سه ماه در موزه بریتانیا به امانت نمایش گذاشته شد.

این مجسمه سنگی مربوط به دوره ساسانیان در تاریخ ۲۶ دی 1۳۹۴ در فرودگاه استنستد لندن کشف و ضبط شده بود.

در همین ارتباط «سنت جان سیمپسون» باستان شناس ارشد موزه بریتانیا نیز فروردین 1402 گفته بود: «مرمت این اثر، با اجازه تهران، اینجا در موزه صورت گرفت. ما احساس کردیم که شاید بازگرداندن یک اثر باستانی به تهران در شرایط نامناسب، اخلاقی نباشد. هنگامی که به صورت مشترک تصمیم گرفتیم آن را نخست اینجا به نمایش بگذاریم و همه بتوانند در لندن پیش از ارسال به تهران مشاهده کنند، تصمیم گرفتیم که باید مرمت شود.»

مجسمه سرباز ساسانی از امروز تا ٣١ تیر در معرض نمایش عمومی خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه