English

راهکار مجلس برای گرانی و کمبود داروی بیماران صعب العلاج چیست؟

یکی از اهرم های تاثیرگذار برای متعادل سازی قیمت دارو، ورود ضربتی بیمه ها است که بدون شک نقش تاثیرگذاری برای تهیه دارو از سوی بیماران با قیمت مناسب را دارد.

راهکار مجلس برای گرانی و کمبود داروی بیماران صعب العلاج چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، تهیه دارو با قیمت مناسب دغدغه ای است که همواره با بیماران به ویژه بیماران خاص و صعب العلاج همراه بوده است و هیچ گاه سیاست و راهکار مدونی برای برون رفت از این مشکل، از سوی دولتمردان اتخاذ نشده است و تاکنون اگر هم راهکاری در نظر گرفته شده عمدتا مقطعی بوده و به طور طولانی مدت، نتوانسته اثرگذاری لازم را داشته باشد.

این مشکلات زمانی بیش از پیش بروز و ظهور پیدا می کند که هر زمان، هر دولتی سیاست های اقتصادی خود را پیاده سازی می کند، این بیماران هستند که در وهله اول وضعیت تهیه دارو و اقلام مورد نیازشان متزلزل شده و گاها سبب شده نتوانند داروی خود را تهیه یا در نهایت با قیمت بسیار بالاتر از مصوب، خریداری کنند.

با اجرای طرح تحول اقتصادی در دولت سیزدهم، بیماران خاص و صعب العلاج جزء اقشاری هستند که نگرانی بسیاری برای تهیه داروی درمانی خود، با قیمت مناسب دارند و تاکنون اگرچه اظهارات زیادی از سوی متولیان حوزه سلامت برای عدم تغییر قیمت ها و در دسترس بودن داروها برای این گروه از بیماران، مطرح شده است اما درعمل، گاها شاهد افزایش قیمت و یا نبود دسترسی داروها برای درمان آنها هستیم.

در این میان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، تلاش های زیادی برای رفع نگرانی بیماران صعب العلاج انجام دادند و در همین زمینه نیز جلسات متعددی با حضور مدیران وزارت بهداشت برگزار کرده است، تاجایی که این وعده را از مسئولان اخذ کردند که هرچه سریعتر اقدامات راهبردی برای رفع دغدغه بیماران خاص و صعب العلاج، به کار گرفته شود.

 

چتر حمایتی مجلس بر سر بیماران خاص و صعب العلاج

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، درباره برخی نگرانی ها پیرامون موضوع افزایش قیمت داروهای بیماران صعب العلاج، گفت: یکی از آثار بسیار بد و سوء تحریم، فشار به اقشار آسیب پذیر به ویژه به بیماران و بالاخص بیماران خاص و صعب العلاج است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به ضرورت این موضوع تلاش داریم تا در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اقلام دارویی بیشتری را تحت پوشش بیمه قرار بدهیم، چراکه معقتدیم بیماران صعب العلاج و خاص نیازمند حمایت بیش از پیش دولت هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: سال گذشته رئیس جمهور در اواسط سال، در راستای حمایت از بیماران اس. ام. ای، دستور دادند تا مبلغی برای حمایت از این بیماران در نظر گرفته شود، اما این موضوع چندان موثر و موفقیت آمیز نبود؛ زیرا این مبلغ، اعتبار کلانی بود که باید از جای دیگر برداشت و برای بیماران هزینه می شد.

محسنی بندپی تاکید کرد: حال اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تلاش دارند تا در قانون برنامه هفتم توسعه، تغییراتی در اقلامی که سازمان های بیمه گر تحت پوشش خود می گیرند ایجاد کنند تا بیماران دغدغه ای برای تهیه داروهای مورد نظر خود نداشته باشند.

وی ادامه داد: چندی پیش رئیس جمهور اعلام کرد که ۹۰ قلم داروی جدید، تحت پوشش بیمه قرار می گیرد، اما باید بررسی شود که این ۹۰ قلم چه طیف از بیماران را شامل می شود؛ گاهی اگر ۵ قلم دارو، تحت پوشش قرار گیرد، ممکن است جامعه هدف بیشتری را در خود جای دهد و در واقع تعداد افرادی که نیازمند آن داروها بوده، بسیار بیشتر از بیمارانی باشد که نیازمند ۹۰ قلم دارو هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه بدون شک کمبود دارو و قیمت بالای داروی بیماران صعب العلاج و خاص، باید در کمیسیون مورد تجدیدنظر قرار گیرد، گفت: بهترین راه حل نظام سلامت کشورهای توسعه یافته، پوشش بیمه ای گسترده است که بر این اساس تلاش داریم در حوزه داروی این گروه از بیماران، اقدامات جدی‌ را با کمک وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر، انجام دهیم.

 

بیمه سلامت داروهای بیماران صعب العلاج را تحت پوشش قرار دهد

سیدجلیل میرمحمدی میبدی نیز دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، گفت: بر اساس مصوبه مجلس در کمیسیون تلفیق و در صحن علنی، ۵ هزار میلیارد تومان برای جبران بخشی از هزینه های دارویی و درمانی بیماران خاص و صعب العلاج در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم تفت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در راستای مصوبه مجلس، این مبلغ در اختیار بیمه ها به ویژه بیمه سلامت قرار خواهد گرفت و در این صورت بخش عمده ای از نگرانی ها پیرامون تهیه اقلام درمانی و افزایش قیمت دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج تا حد زیادی رفع خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به وظیفه بیمه سلامت برای حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، تاکید کرد: بیمه سلامت دو کاری که می تواند انجام دهد آن است که هم نسبت به بیمه کردن بیماران صعب العلاج اقدام کند و هم برای تحت پوشش قرار دادن داروهای مورد نیاز آنها هدف گذاری کند که برای رسیدن به این مهم، می تواند اعتبارات لازم را از محل همان پنج هزار میلیارد تومان پرداخت کند.

 

بیشتر بخوانید:

ضرورت رفع مشکلات دارویی و ارائه راهکار برای کاهش تنش‌ در حوزه دارو

 

میرمحمدی میبدی تاکید کرد: از سویی دیگر ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز از سوی مجلس به عنوان تسهیلات قرض الحسنه برای بیماران صعب العلاج مصوب شده است تا در اختیار این قشر از جامعه قرار داده شود، البته این بخش از مبلغ نیز بیشتر زمینه درمانی برای بیماران دارد و باید این تسهیلات به آنها پرداخت شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: وزارت بهداشت و بیمه سلامت باید با برنامه ریزی خود، تلاش کرده تا از این اعتبارات، استفاده بهینه کنند؛ همچنین این وزارتخانه باید اقلام مورد نیاز دارویی این بیماران را تحت پوشش بیمه ببرد که فشار مالی بر دوش جامعه هدف گذاشته نشود و در این خصوص می توان از محل اعتبار مصوب مجلس یعنی همان ۵ هزار میلیارد تومان، بودجه مورد نظر تامین شود.

 

کمک بیمه ها به متعادل سازی قیمت دارو

گفتنی است، یکی از اهرم های تاثیرگذار برای متعادل سازی قیمت دارو، برای بیماران خاص و صعب العلاج، ورود ضربتی و قدرتمند بیمه ها است که بدون شک نقش تاثیرگذاری برای تهیه دارو با قیمت مناسب از سوی بیماران دارد.

امروزه بیمه ها اگرچه درحد توان، چتر حمایتی خود را گسترده کرده اند اما در شرایط کنونی نیاز است بیش از گذشته وارد عمل شوند؛ موضوعی که می طلبد مجلس نیز در قامت یک مطالبه گر ظاهر شده و هرچه سریعتر متولیان حوزه سلامت را مجاب به حمایت های همه جانبه از این بیماران کنند، چراکه گاهی اقدامات دیرهنگام، ممکن است جان بیماران را هدف قرار دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه