English

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

نقاط آسیب مشاغل خانگی را در اولویت رسیدگی قرار دادیم / برای مقابله با بیکاری، باید به مشاغل خانگی بیشتر توجه کنیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سطح کلان و در سطح خرد حوزه مشاغل خانگی مطالعات و آسیب شناسی لازم صورت گرفته که نقاط آسیب و ضعف این حوزه را ما در وزارتخانه شناسایی کرده و در اولویت رسیدگی قرار دادیم.

نقاط آسیب مشاغل خانگی را در اولویت رسیدگی قرار دادیم / برای مقابله با بیکاری، باید به مشاغل خانگی بیشتر توجه کنیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، بعد از ظهر امروز جلسه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با حضور و ریاست محمد شریعتمداری  در سالن کنفرانس این وزارتخانه برگزار شد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با تصریح بر این نکته که در  زمینه مشاغل خانگی کم‌کاری کرده‌ایم و نتوانستیم مشاغل خانگی را درست ساماندهی کنیم، افزود:اما بر اساس آنچه که مشهود است در سال 97  در زمینه مشاغل خانگی در وزارت کار پیشرفت ها و پایه ریزی های خوبی صورت گرفته است. با اینهمه باید به ظرفیت‌های قانونی در حوزه کسب و کارهای خانگی بیشتر بپردازیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در خصوص تأمین مالی خرد به ویژه در حوزه مشاغل خانگی باید کار جدی صورت گیرد. در حال حاضر 3 میلیون و200 هزار زن سرپرست خانوار در کشور داریم که باید آنها را به سمت ظرفیت‌های ایجاد شده در مشاغل خانگی سوق دهیم ولی در این بخش کم کاری کرده‌ایم و اقدامات ما ناقص بوده است.

شریعتمداری با بیان اینکه تصور حال حاضر جامعه از مشاغل خانگی کارهایی چون گلیم بافی و قالیبافی است، ادامه داد: در حالی که  مشاغلی همچون برنامه‌نویسی، انیمشین‌سازی و کارهای گرافیکی می‌تواند شامل مشاغل خانگی شود که در این زمینه استعداد های فوق العاده ای داریم. 

عالی ترین مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با متذکر شدن این نکته که ایران  جزو ۱۵۰ کشور دارای قانون مشاغل خانگی است، گفت:  در سطح کلان و در سطح خرد حوزه مشاغل خانگی مطالعات و آسیب شناسی لازم صورت گرفته است که نقاط آسیب و ضعف این حوزه را وا در وزارتخانه شناسایی کرده و در اولویت و نوبت رسیدگی قرار دادیم.

وزیر اسبق وزارت صمت با تصریح روی این موضوع که مسائل فرهنگی تاثیرگذار  باید در توسعه اشتغال خانگی مورد توجه قرار گیرند، اضافه کرد: توسعه دانش و عضویت در تشکل‌ها در سوق دادن جمعیت جویای کار به سمت مشاغل خانگی بسیار موثر هستند که در میان فاکتورهای تعیین کننده ، سن کمتر از سایر عوامل موثر بوده است. لذا باید روی مسائل فرهنگی در این بخش بیشتر کار کنیم. چون یکی از آسیب‌هایی بوده که موجب شده از مشاغل خانگی کمتر استقبال شود.

شریعتمداری در ادامه خاطر نشان کرد:برای رسیدن به رشد اقتصادی و مقابله با بیکاری باید به مشاغل خانگی بیشتر توجه کنیم. لذا دو عامل "دانش" و "عضویت" در تشکل‌ها می‌تواند در سوق دادن افراد به سمت مشاغل خانگی تأثیرگذار باشد. بنابراین ظرفیت‌های قانونی در حوزه کسب و کار خانگی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وزیر کار در پایان با تاکید بر تشکیل جلسات ماهانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی گفت: خوشبختانه با ادغام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ستاد فرماندهی مشاغل خانگی در اختیار یک وزارتخانه قرار گرفته و هماهنگی‌های بیشتری در این بخش به وجود آورده است. 
وی در بخش دیگری از سخنانش در مقابل گلایه رییس ستاد ساماندهی مشاغل خانگی که از قوانین دست و پا گیر بانک ها در اعطای تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی سخن گفت، به تکلیف قانونی بانک مرکزی در راستای تامین تسهیلات این گونه مشاغل گفت: بانک مرکزی مکلف به تامین منابع برای مشاغل خانگی است. اما تاکنون نسبت به اجرای آن غفلت شده است. 

شریعتمداری در ادامه اظهاراتش به بودجه نامناسب سازمان فنی حرفه ای اشاره کرد و گفت :  منابع حداقلی در اختیار سازمان فنی و حرفه‌ای قرار گرفته که ما تلاش کردیم که این نقیصه را در بودجه برطرف کنیم. بودجه‌ای که برای توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و بخش حمایت‌های اجتماعی باید تخصیص یابد به نسبت سال گذشته افزایش داشته است. اما همانطور که گفتم نقیصه‌هایی وجود دارد که باید روی آنها کار کنیم.

وزیر رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه عیسی  منصوری (معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون) در خصوص افزایش جلسات به سه ماه یکبار  پیشنهاد کرد، گفت: اما من تاکید دارم که هر دو ماه یکبار جلسات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، برگزار شود و باید از ظرفیت های این ستاد برای توسعه مشاغل خانگی بهره کافی را ببریم. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه