English

در سومین کنفرانس ملی فناوری‌های معدنکاری ایران در دانشگاه یزد بیان شد؛

هدف شرکت ملی مس ایران قرارگیری در جمع ۱۰شرکت برتر دنیا است

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران گفت: ذخایر مس قطعی ایران رقمی حدود 9000 میلیون تن بوده و هدف شرکت ملی مس ایران قرارگیری در جمع 10 شرکت برتر دنیا است.

هدف شرکت ملی مس ایران قرارگیری در جمع 10شرکت برتر دنیا است

به گزارش خبرگزاری موج یزد، سومین کنفرانس ملی فناوری‌های معدنکاری ایران در راستای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه و با هدف معرفی فناوری‌های نوین توسعه یافته یا در حال توسعه در بخش معادن صنایع معدنی و حوزه‌های بین رشته‌ای و بومی سازی فناوری‌های معدنکاری در معادن از سوی دانشگاه یزد و با همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، روزهای 18 و 19 اسفندماه سالجاری در تالار اندیشه این دانشگاه به صورت نیمه حضوری برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد،  جواد غلام نژاد دبیر سومین کنفرانس ملی فناوری های معدنکاری ایران در این همایش با اشاره به چشم‌انداز ایجاد منطقه ویژه فناوری‌های معدنکاری در استان یزد، گفت: در سال 1390 دبیرخانه دایمی کنفرانس ملی فناوری های معدنکاری ایران در دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه یزد دایر شد.

غلام‌نژد افزود: این دبیرخانه با همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و پارک علم و فناوری استان یزد اولین و دومین دوره این کنفرانس را به ترتیب در شهریورماه 1391 و 1395 برگزار کرده است.

وی با تاکید براینکه کنفرانس فناوری معدنکاری ایران در راستای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه و با هدف معرفی فناوری‌های جدید توسعه یافته یا در حال توسعه در بخش معادن صنایع معدنی و حوزه‌های بین رشته‌ای و بومی سازی فناوری‌های معدنکاری در معادن برگزار شده است، اظهار داشت: برای برگزاری این کنفرانس از ابتدای تابستان تا اسفندماه سالجاری 12 نشست با حضور شرکت‌های فناور به صورت مجازی برگزار شده است.

دبیر سومین کنفرانس ملی فناوری های معدنکاری ایران در خصوص فرایند اجرایی این کنفرانس گفت: سومین کنفرانس فناوری های معدنکاری ایران در خرداد ماه 1400 با راهبردهای به شرح ذیل آغاز شد.

1- شناسایی، معرفی و ترویج فناوری‌های معدنکاری توسعه یافته از سوی شرکت‌های دانش بنیان و فنآور، محققان دانشگاهی و کارشناسان صنعتی و معدنی

2- شناسایی و پیگیری مسایل و چالش‌های موجود در واحدهای معدنی و انتقال آن ها به شرکت‌های شناسایی شده

3- انتقال، توسعه و بومی سازی فناوری‌های معدنکاری در کشور

دانشیار دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه یزد، اظهار داشت: برق ماشین آلات معدنی، اتوماسیون ماشین آلات معدنی، روش‌های نوین فرآوری مواد معدنی، روش‌های نوین اکتشاف منابع زیر زمینی و روش‌های نوین استخراج و پایدار سازی معادن از جمله محور‌های این کنفرانس دو روزه در این دانشگاه است.

غلام‌نژاد با بیان اینکه تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه سومین کنفرانس ملی فناوری های معدنکاری ایران 90 مقاله بوده است، بیان داشت: از این تعداد ۶۰ مقاله پذیرفته و ۱۷ مقاله آن به صورت سخنرانی در روز‌های ۱۸ و ۱۹ اسفند ماه ارایه می‌شود.

وی افزود: ۴۳ مقاله نیز به صورت پوستر در کتابچه کنفرانس چاپ خواهد رسید و در ادامه روند این کنفرانس 6 کارگاه تخصصی با موضوعات روز معدنکاری برگزار خواهد شد.

در ادامه اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با تاکید براینکه تقاضا برای مس در دنیا در حال افزایش است، اظهار داشت: باید از این فرصت استفاده کنیم و در صورت کم توجهی به این مقوله اهدای این فرصت به بازارهای بین المللی و دیگر کشورها را در پی خواهد داشت.

سعد محمدی با بیان اینکه دنیا با توجه به شرایط خاصی که دارد به سمت معدنکاری زیرزمینی در حال حرکت است، تصریح کرد: باید معدنکاری زیرزمینی به صورت چاه قایم را در کشور تجربه کنیم لذا برای این کار نیاز به آموزش و برنامه‌ریزی داریم.

وی با اشاره به اینکه مدل‌های هوش مصنوعی نیاز مبرم بخش معدن است، خواستار قرارگیری این مهم در ردیف واحدهای درسی دانشجویان رشته مهندسی معدن در دانشگاه‌ها شد.

وی با توجه به اینکه مصرف مس در خودروهای معمولی 4 کیلوگرم و در خودروهای برقی جدید 89 کیلوگرم است، اظهار داشت: از آنجایی که 35 درصد خودروهای جهان ظرف 10 سال آینده برقی خواهند شد این مهم را فرصت مناسبی برای صنعت مس در کشور عنوان کرد.

به گفته وی، ذخایر مس قطعی ایران رقمی حدود 9000 میلیون تن بوده و هدف شرکت ملی مس ایران قرارگیری در جمع 10 شرکت برتر دنیا است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران معادن را نعمت‌های خدادادی برای ارتزاق مردم دانست و گفت: معدن مس دره زرشک ذخیره‌ای حدود 245 میلیون تن دارد که برای سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در استان یزد بسیار عالی است.

به گفته سعد محمدی برای راه‌اندازی معادن مس علی آباد و دره زرشک از آب و برق استان یزد اصلا استفاده نخواهد شد بلکه کل زیرساخت برای استخراج این معادن و صنایع جوار معدنی را شرکت ملی مس ایران بطور مستقل فراهم خواهم کرد.

وی به گردش مالی فوق‌العاده در استان یزد با راه اندازی و بهره برداری از معادن مس در شهرستان تفت اشاره کرد و گفت: اشتغال 1500 نفر بصورت مستقیم و 4500 نفر بطور غیر مستقیم از برآورد‌های پیش بینی شده در میزان اشتغالزایی در طرح معادن مس شهرستان تفت است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران از مسولان ارشد استان یزد خواست تا با سرعت عمل در تصمیم گیری در خصوص این طرح، تصمیم نهایی خود را به این شرکت اعلام کنند.

سعد محمدی در پایان گفت: شرکت ملی مس ایران تعهد خواهد کرد که هر نوع خسارتی اعم از زیست‌محیطی و منابع طبیعی را جبران کرده و بعد از راه‌اندازی این طرح همچون سایر نقاط کشور به مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز عمل کند.

سپس مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق در این همایش، اذعان داشت: صنعت نیازمند حل مشکلات از سوی دانشگاه‌هاست.

مجتبی حمیدیان تصریح کرد: برای صنعت معدنکاری زمان اهمیت به سزایی دارد و تاخیر در پاسخ به حل این مشکلات باعث زیان به معدن می‌شود.

وی از دانشگاه‌های دارای رشته‌های مهندسی خواست تا به مشابه دانشگاه‌های دارای رشته‌های علوم پزشکی دانشجویان خود را در حین تحصیل با کاربردهای مطالب نظری آموخته شده آشنا کنند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق با تاکید بر اینکه صنعت نیازمند دانشگاه است، منتهی زمان و ضمانت اهمیت دارد، گفت: دانشجویان رشته مهندسی معدن باید از همان ابتدای دوره تحصیل با معادن و صنایع مربوطه در تماس باشند.

حمیدیان با اعلام اینکه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران آمادگی هرگونه همکاری با پژوهشکده فناوری‌های معدنکاری را دارد، بیان داشت: این شرکت برنامه دارد تا در سال آینده رویداد استارتاپی بازیافت و فراوری باطله‌های معدنی را برگزار کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر