English

دومین همایش ملی جامعه شناسی مرز در دانشگاه کردستان برگزار شد

دومین همایش ملی جامعه شناسی مرز، سیاست های توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان امروز در دانشگاه کردستان آغاز و تا فردا ادامه خواهد داشت.

دومین همایش ملی جامعه شناسی مرز در دانشگاه کردستان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج کردستان، در این همایش ۲ روزه در قالب ۶ نشست تخصصی و ارائه ۲۸ مقاله به صورت سخنرانی به ابعاد مفهومی و نظری مطالعات مرز، تجربه زیسته مرزنشینی، سیاست های توسعه در مناطق مرزی با تاکید بر تغییرات خانواده، جمعیت و وضعیت آموزش در مناطق مرزی و چگونگی بازنمایی مرز در رسانه های ارتباط جمعی پرداخته می شود.

در این همایش سیدحسین سراج زاده، ستار عزیزی، حاتم حسینی، جلیل کریمی و بهمن باینگانی به عنوان سخنران کلیدی به ایراد سخنرانی می پردازند.

از دیگر برنامه های دومین همایش ملی جامعه شناسی مرز، برگزاری میزگرد و پنل هایی در راستای محورهای همایش و با حضور صاحبنظران و مسئولان هر حوزه است.

 

سایه برنامه های «تمرکزگرایی توسعه»، پایداری اجتماعی مناطق مرزی را به خطر انداخته است

دبیر علمی همایش ملی جامعه شناسی مرز گفت: در ۲ دهه اخیر شاهد رشد فزاینده اقتصاد نئولیبرال در ایران هستیم، این نوع اقتصاد مسئولیت اجتماعی دولت ها را کمرنگ تر کرده و در کنار سایه سنگین برنامه های «تمرکزگرایی توسعه»، زوال حیات اجتماعی و درد و رنج را شاهد هستیم که پایداری اجتماعی را در مناطق مرزی به خطر انداخته است.

امید قادرزاده گفت: در سامانه همایش ۱۰۳ مقاله توسط پژوهشگران و صاحب نظران بارگذاری شده بود که پس از نظر داوران، در فرآیند داوری ۴۸ مقاله رد، ۲۵ مقاله به صورت پوستر و ۳۰ مقاله به صورت ارائه سخنرانی پذیرش شد.

وی با بیان اینکه در این همایش دو روزه ، ۶ نشست تخصصی و ۲۸ مقاله به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد، به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و افزود: دانشگاه کردستان و گروه جامعه شناسی برای خود رسالت های ملی و فراملی تعریف کرده و این دانشگاه تلاش کرده که در راستای مسئولیت اجتماعی ارتباط موثری را با جامعه برقرار کند.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی اظهار کرد: در دو دهه اخیر شاهد رشد فزاینده اقتصاد نئولیبرال در ایران هستیم، این نوع اقتصاد مسئولیت اجتماعی دولت ها را کمرنگتر کرده و درکنار سایه سنگین برنامه های «تمرکزگرایی توسعه»، وضعیتی را در مناطق مرزی می بینیم که همراه با زوال حیات اجتماعی و درد و رنج بوده و این درد و رنج ، پایداری اجتماعی را در مناطق مرزی به مخاطره انداخته است.

قادرزاده ادامه داد: نکته قابل تأمل این است که از مجموع ۱۰۳ مقاله ارائه شده به دبیرخانه همایش بیشترین فراوانی مقاله معطوف به سیاست های توسعه بوده است و به بیانی دیگر اگر قرار است تغییری در این مناطق صورت گیرد این تغییر باید با تغییر ساختاری در برنامه های توسعه ای همراه باشد.

وی با اشاره به اینکه همایش جامعه شناسی مرز فرصتی برای تامل و بازاندیشی در سیاست ها و راهبردهای توسعه است، یادآور شد: با وجود راهبردهای حاکمیتی و تلاش های سازمان ها و نهادها، که در چهار دهه اخیر انجام شده، متاسفانه در عمل توسعه در مناطق مرزی ایران ماهیت «پروبلماتیک» پیدا کرده و مناطق مرزی ما از درد - توسعه نیافتگی - رنج می برند و این رنج زمانی مضاعف می شود که بدانیم نیمی از جمعیت ایران در مرزها ساکن بوده و در تقسیم اجتماعی و فرهنگی کار جایگاهی ندارند.

دبیر علمی همایش ملی جامعه شناسی مرز بیان کرد: انتظار ما از نمایندگان مناطق مرزی و دولتمردان این است که راهبرد توسعه مناطق مرزی را با حفظ هویت و با رویکرد امنیت مولد در دستور کار قرار دهند چرا که بدون اتخاذ راهبردها و سیاست هایی که خروجی آن بازتعریف جایگاه مشخصی برای مناطق مرزی در تقسیم ملی کار باشد، نمی توان امیدی به بهبود پایدار در این مناطق داشته باشیم.

قادرزاده گفت: در مدیریت جوامع محلی چند رویکرد قابل تشخیص است، رویکردی که اولویت علمی برای «امنیت» قائل است و چنین می پندارند که اگر در مناطق مرزی امنیت برقرار باشد توسعه نیز برقرار می شود اما رویکرد دوم که مد نظر همایش جامعه شناسی مرز است این بوده که، اولویت علمی برای «توسعه همه جانبه» قائل شده و معتقد است که امنیت پایدار در مناطق مرزی ایران در گرو تحکیم و پایداری توسعه است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه در مناطق مرزی هنوز به یک مسئله اجتماعی تبدیل نشده است، اظهار کرد: همایش جامعه شناسی مرز فرصتی برای تبدیل این وضعیت به یک وضعیت اجتماعی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه