English

امیر لاهوتیان؛

بیش از ۷ هزار از اراضی استان به کشت چغندرقند تعلق گرفته است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه بیش از 7 هزار از اراضی استان به کشت چغندرقند تعلق گرفته است ، از عملکرد این محصول در استان سخن گفت.

بیش از 7 هزار از اراضی استان به کشت چغندرقند تعلق گرفته است

به گزارش خبرگزاری موج همدان، امیر لاهوتیان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به سطح زیر کشت چغندرقند در استان،    مهمترین عامل افزایش متوسط عملکرد و همچنین رشد کمی و کیفی چفندرقند استان را بهره گیری از ادوات مکانیزه در مزارع و توسعه شبکه های نوین آبیاری دانست و اضافه کرد: همدان یکی از قطب های مهم تولید چغندرقند و نیز اصلاح  بذر این محصول در کشور شناخته می شود.

وی با بیان اینکه متوسط عملکرد چغندرقند کشور را ۳۸ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: در حال حاضر عملکرد این محصول در استان بیش از ۴۸ تن است و این میزان نیز در مقایسه با عملکرد سال های قبل رشد قابل توجهی داشته است.

لاهوتی با بیان اینکه چغندرقند همدان از کیفیت بالایی برخوردار است اظهار داشت: متوسط عیار چغندر قند همدان در حدود ۱۸.۵ درصد است که یک تا ۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: زراعت چغندرقند در همدان به صورت بهاره است و در سال ۹۸ حدود هفت هزار و ۲۰۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت این محصول اختصاص داشته است که از این میزان ۶ هزار و ۲۳۹ هکتار آن زیر کشت رفته‌اند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: میانگین برداشت این محصول در استان به ازای هر هکتار ۴۸.۹۷ تن است و برآورد می‌شود که مجموع تولید چغندرقند استان در سال ۹۸ در حدود ۳۰۵ هزار و ۵۴۵ تن خواهد بود.

لاهوتیان با بیان اینکه تا اواسط آبان ماه در حدود ۱۶۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شده است خاطرنشان کرد: شهرستان نهاوند با سطح زیر کشت سه هزار و ۷۵ هکتار و میانگین برداشت ۵۳ تن در هکتار و برآورد تولید ۱۶۲ هزار و ۹۷۵ تن، بزرگترین تولید کننده چغندرقند استان است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۱۰۰ درصد عملیات کاشت، داشت و برداشت چغندرقند در این استان به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

استان همدان در بخش کشاورزی یکی از قطب های تولیدی مهم کشور بوده و هم اکنون از نظر ارزش افزوده این استان ۳.۲ تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است. 

از لحاظ وزنی ۴.۵ درصد از کل محصولات کشاورزی کشور در استان همدان تولید می شود و در سطح اقتصادی نیز این استان در بخش کشاورزی ارزش افزوده ۲۹ درصدی را به خود اختصاص داده است که این رقم نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر