English

مدیرکل بهزیستی هرمزگان خبر داد؛

اجرای برنامه ملی پیشگیری از تنبلی چشم در ۸۸ پایگاه هرمزگان

مدیرکل بهزیستی هرمزگان گفت: در سال گذشته، با اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم، از بروز تنبلی چشم و خطر نابینایی در بزرگسالی در ۱۹۵ کودک دارای اختلال تنبلی چشم پیشگیری شد.

اجرای برنامه ملی پیشگیری از تنبلی چشم در ۸۸ پایگاه هرمزگان
به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، سامیه جهانشاهی مدیرکل بهزیستی هرمزگان از اجرای برنامه ملی پیشگیری از تنبلی چشم در هرمزگان خبر داد و گفت: این طرح از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان سال، در ۸۸ پایگاه غربالگری بینایی ثابت و سیار در سراسر استان اجرا می‌شود.

جهانشاهی با اشاره به اینکه زیر ۵ سالگی زمان طلایی غربالگری چشم کودکان محسوب می‌شود، افزود: در این برنامه کودکان سه تا شش سال برای جلوگیری از ابتلا به تنبلی چشم و اختلالات بینایی در برخی خانه‌های بهداشت، مراکز مثبت زندگی، مهدهای کودک و مراکز بهزیستی در شهرستانها مورد سنجش قرار می‌گیرند.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه اجرای برنامه اذعان داشت: غربالگری بینایی در سه سطح غربال، تشخیص و مداخله انجام می‌شود که در سطح غربال کارشناسان آموزش دیده با استفاده از ابزار E چارت و دستگاه غربالگری به این کار می‌پردازند و اگر کودک دارای اختلال شناخته شود به سطح دو اپتومتریست ارجاع داده می‌شوند؛ اپتومتریست‌ها پس از انجام معاینه لازم در صورت نیاز با تجویز عینک نسبت به اصلاح اختلال بینایی اقدام می کنند و یا جهت تشخیص نهایی و انجام مداخلات به چشم پزشک ارجاع داده‌ می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان با اشاره به اینکه  کودکان بی بضاعت مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار خواهند گرفت،عنوان‌کرد: برای اقشار محروم و نیازمند بسته‌های حمایتی شامل تأمین کمک هزینه تهیه عینک و جراحی چشم ارائه خواهد شد.

جهانشاهی در ادامه از غربالگری ۱۱۸هزار و ۶۷۰ کودک در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۱۸هزار و ۶۷۰ کودک «تعداد ۱۰۴۴۷۰ مورد توسط بهزیستی و ۱۴۲۰۰ مورد توسط آموزش وپرورش» تحت غربالگری بینایی قرار گرفتند که براساس معاینات انجام شده تعداد ۴ هزار و ۸۸۰ کودک به سطح دو ارجاع داده شدند و از این تعداد سه هزار و ۲۷۱ کودک با تشخیص اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم، عیوب انکساری، انحراف چشم و سایر بیماری ها تحت درمان قرار گرفتند.

وی تصریح‌ کرد: در سال گذشته، با اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم، از بروز تنبلی چشم و خطر نابینایی در بزرگسالی در ۱۹۵ کودک دارای اختلال تنبلی چشم  پیشگیری شد؛ ۷ کودک نیازمند به عمل جراحی نیز به صورت رایگان تحت عمل جراحی قرار‌گرفتند.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در ادامه خواستار همراهی خانواده‌ها در اجرای طرح شد و اضافه‌کرد: والدین در سراسر استان می توانند با در دست داشتن شناسنامه کودک به پایگاه ها مراجعه و از خدمات غربالگری بینایی بهره مند شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه