English

در نشست خبری دبیر جشنواره عنوان شد:

جزئیات برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی / امیدواریم کاندیداهای ریاست جمهوری مواضع فرهنگی خود را اعلام کنند

دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با ارائه گزارشی از برگزاری ادوار جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد حزئیات دوره جدید را برای اصحاب رسانه تشریح کرد.

جزئیات برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی / امیدواریم کاندیداهای ریاست جمهوری مواضع فرهنگی خود را اعلام کنند

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری موج، نشست خبری مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد و دبیر یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، سه شنبه ۱۸ خرداد در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد.

جلب مشارکت بیش از ۴ میلیون ۴۰۰ هزار نفر در یک مسابقه کتابخوانی

در ابتدای این نشست مهدی رمضانی در گزارشی که از ادوار جشنواره کتابخوانی رضوی ارائه کرد به اهمیت جشنواره رضوی پرداخت و گفت: درگیر کردن «عموم مردم» با کتابخوانی، دوم و معرفی و شناساندن نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سطح جامعه و در نهایت ایجاد مطالبه از ناشر و نویسنده برای تولید کتاب های معارفی بهتر از ابعاد مهم این جشنواره است که با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام به ویژه فرهنگ منوّر رضوی؛ گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام؛ شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام از طریق انتشار گسترده‌ این آثار و اشاعه و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار فعالیت می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در در ۵ دوره گذشته نهاد توانسته بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مشارکت در یک مسابقه کتابخوانی را جلب کند، تصریح کرد:  از ۱۰ دوره گذشته جشنواره کتابخوانی رضوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور توفیق برگزاری ۵ دوره را داشته و این دوره ششمین دوره ای که توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود. که طی این دورها مشارکت مردم سیر صعودی داشته است به نحوی که در ششمین دوره جشنواره که اولین دوره با مشارکت نهاد کتابخانه ها بوده است میزان مشارکت بیش از ۲۳۵ هزار نفر بود. در هفتمین دوره بیش از ۶۴۸ هزار نفر، در هشتمین بیش از ۵۵۸ هزار نفر، در نهمین دوره بیش از ۱ میلیون و۳۰۰ هزار نفر مشارکت کننده داشته است. دهمین دوره هم با توجه به مشکلات به وجود آمده به دلیل شیوع بیماری کرونا و حذف بخش مکتوب، این جشنواره در فضای مجازی برگزار شد که قریب به ۱ میلیون و ۳۰۰ نفر در آن شرکت کردند. 

امام زمان (عج) بخش جنبی یازدهمین دوره

دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در ادامه در مورد بخش‌های اصلی و جنبی جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار داشت: در این دوره علاوه بر قالب های پرتکرار گذشته همچون چهارگزینه ای، نقاشی، پویش کتابخوان و داستانک بخش شعرگویی ویژه بزرگسالان و نوجوانان و قصه گویی از منابع جشنواره و منابع آزاد مرتبط با جشنواره را هم خواهیم داشت. از دو دوره گذشته بخش جنبی هم به این جشنواره افزوده شده است. در دوره گذشته  بخش امام جواد(ع) را داشتیم. در یازدهمین دوره نیز به دلیل داشتن دو نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰ بخش امام زمان (عج) به این جشنواره اضافه شده است.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد با اشاره به کمبود منابع مناسب برای این جشنواره ادامه داد: با توجه به اینکه در ادوار گذشته جشنواره محدودیت منابع داشتیم، در این دوره جوایزی را برای ناشران در نظر گرفته این تا ناشران هم ضمن مشارکت در این جشنواره بر غنی شدن منابع مرتبط با ائمه معصومین (ع) بیفزایند.

برگزاری یازدهمین دوره در بستر فضای مجازی

وی در مورد نحوه دسترسی علاقمندان به منابع مد نظر جشنواره افزود: تلاش براین است که این جشنواره کاملا در بستر فضای مجازی برگزار شود. فایل کتاب ها در پایگاه جشنواره قابل دسترسی است و فایل صوتی و کتاب های بریل برای نابینایان نیز تولید شده و در کتابخانه های عمومی کشور قابل دسترسی است. ضمن اینکه منابع مکتوب نیز در کتابخانه های سراسر کشور در دسترس است.

منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در ادامه با معرفی عناوین این دوره به تفکیک گروه سنی گفت: در بخش کودک کتاب زندگی امام رضا علیه السلام نوشته سید محمد مهاجرانی توسط نشر کتابک و مجموعه ۱۴ معصوم: امام زمان علیه السلام نوشته زهرا عبدی نشر جمکران معرفی شده است.

وی ضمن معرفی منابع بخش نوجوان نیز افزود: ۲ کتاب با عنوان «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره‌ی امام رضاعلیه السلام و زیارت ایشان» نوشته غلامرضا حیدری ابهری از به‌نشر و «ده قصه از امام زمان عجل الله تعالی  فرجه الشریف» نوشته  فریبا کلهر از نشر قدیانی به عنوان منابع بخش نوجوان انتخاب شده اند.

رمضانی در خصوص انتخابی منابع جوان و بزرگسال نیز تصریح کرد: دو کتاب «چشمه های بهشت: گزیده عیون نوشته محمد هادی زاهدی از به نشر و پرسش ها وپاسخ های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور) نوشته رحیم کارگر از نشر معارف به عنوان منابع جوان و بزرگسال انتخاب شده اند.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد افزود: رشته های این دوره از جشنواره شامل نقاشی، پویش کتابخوان، چهارگزینه‌ای، شعرسرایی، دو پویش «برای امام زمانم» ویژه نوجوانان و «مروّجان فرهنگ رضوی» ویژه کتابداران،  داستان کوتاه (داستانک، دل نوشته و متن ادبی)، تولید آثار هنری، قصه‌گویی، حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر است.

مهدی رمضانی درباره ویژگی های این دوره از جشنواره افزود: منابع کمتر،  ایجاد قالب های جدید متناسب با سلایق مختلف،  گروه سنی کودک در دو بخش  ۴ تا ۷ سال و  ۸ تا ۱۲ سال به صورت مجزا داوری و تقدیر می‌شوند و خرید ۷۲۰۰ نسخه از هر عنوان کتاب و ارسال آن برای کتابخانه های عمومی کشور از جمله ویژگی های متمایز یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی است.

  

دبیر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به اینکه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو بخش فردی و خانوادگی برگزار خواهد شد و با توجه به ادامه روند شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، یازدهمین دوره جشنواره نیز مانند سال گذشته، در بستر الکترونیک از طریق سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی www.samakpl.ir و اپلیکیشن موبایلی  برگزار می‌شود.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در بخش پایانی سخنانش به موضوع انتخابات پرداخت و ضمن بیان اینکه بیش از ۱۸۰ کتابخانه عمومی در سطح کشور محل اخذ رای هستند گفت: در حالی که مقام معظم رهبری با مشغله فراوانی که دارند از حوزه کتاب و کتابخوانی غافل نمی شوند و مبلغ، مروج، تبیین کننده و هم تدوین کننده هستند امیدواریم که کاندیداهای محترم ریاست جمهوری هم هر چه زودتر مواضع خود در  امور فرهنگی و بویژه کتاب و کتابخوانی را مطرح کنند.

وی زمان آغاز جشنواره را ۲۲ خرداد اعلام کرد و تاکید کرد که نمی خواهیم مدت آن را تمدید کنیم و تلاش می کنیم که اختتامیه آن را همزمان با هفته کتاب برگزار کنیم.

رونمایی از پوستر یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

در این نشست سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تامین منابع نهاد، هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی، مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

در پایان این مراسم از پوستر این دوره جشنواره هم رونمایی شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه