English

اختتامیه چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد؛

فیلمسازان با الهام از اسناد بالادستی آموزش ملی فیلم های بینا تولید کنند / حرف فیلمساز ایرانی شنیده نشد

مراسم اختتامیه چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

فیلمسازان با الهام از اسناد بالادستی آموزش ملی فیلم های بینا تولید کنند / حرف فیلمساز ایرانی شنیده نشد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، مراسم اختتامیه چهل و نهمین جشنواره بین المللی رشد با حضور دکتر علیرضا کاظمی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، دکتر ملکی معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، دکتر فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران، دکتر بدیعی دبیر ادوار جشنواره، مهدی سالم مدیر شبکه امید سیمای جمهوری اسلامی ایران، دکتر مسعود فیاضی، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی، مهندس محمدمهدی کاظمی معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی سازمان پژوهش، دکتر مهری فخری مدیر کل توسعه فنی یونسکو در تهران، دکتر ارشاد استعدادی مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش، دکتر علی باقرزاده مدیر کل حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش، محسن چینی‌فروشان دبیر ادوار جشنواره، اعضای هیات داوران و هنرمندان و شرکت کنندگان، شامگاه روز جمعه اول آذر ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت قرآن و نمایش یک مرور ویدئویی بر گوشه هایی از نشست های این دوره جشنواره ، وحید گلستان پشت تریبون قرار گرفته و گفت: اولین هفته از سفر ۶ ماهه چهارم نهمین جشنواره پایان خود نزدیک شده و در پایان می‌رسد و در جریان خواهد داشت و به دانش‌آموزان را از تماشای این آثار را می‌بینیم.

گلستان با بیان اینکه امسال شاهد چند اتفاق ویژه بودیم اظهار داشت: این یک جشنواره منحصر بفرد است و ما تلاش می کنیم جنبه های آموزشی آن را تقویت کنیم. کارگروه طرح آموزشی این امکان را به ما داد تا قبل از برگزاری جشنواره در هفت مدرسه فیلم ها به نمایش گذاشته شوند و در یک روند آزمایشی، طرح آموزشی را برای آنها آماده کنیم و برای اولین بار در قالب یک کتابچه به همکاران فرهنگی خود ارائه کردیم.

وی افزود: به هنرمندان این نوید را می دهم که من بعد با توجه به برنامه درسی ملی، فیلم یک رسانه تزیینی نخواهد بود و به یک رسانه رسمی آموزشی تبدیل شده است. از سوی دیگر  اینترنت فرصت انتشار وسیع و کم هزینه را به ما می دهد و دیگر انتشار متون و فیلم های آموزشی پرهزینه قلمداد نمی شود. امسال تلاش کردیم تا بستر بازار فیلم آموزشی ایجاد کنیم.

دبیر جشنواره فیلم رشد ادامه داد:  از دیگر دستاوردهای این دوره با توجه به سالنهای پیش بینی شده، در تهران بیش از صد هزار و در شهرستانها بیش از چهل هزار دانش آموز از فیلم های منتخب دیدن کردند. در عین حال شب ملل اسلامی، یونسکو و آلمان را برگزار کردیم و سانس ها و نشست های تخصصی تر  خانواده، کارشناسان محیط زیست و .‌.. برگزار شده است. 

وی افزود: همانطور که پیشتر گفتم سفر جشنواره رشد تازه آغاز شده است تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. ضمن اعلام آمادگی برای انتقال تجربیات، برای همکارانم در دوره آتی درود می فرستم و آرزو می کنم که دوره بعد که بسیار مهم است و  این رویداد فرهنگی بزرگ که به پنجاهمین سال برگزاری اش می رسد، از همدلی و همراهی همه نهادها و ارگانهای ذیربط برخوردار باشند.

در ادامه این مراسم جوایز برگزیدگان بخش های مختلف اهدا شد. در این میان برخی از هنرمندان خارجی اقدام به ارسال پیام های ویدئویی کرده بودند که جذاب بود.

در بخشی از این مراسم ملکی معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و‌ پرورش هم در سخنانی گفت: هر جشنواره ای که 

تحول در نظام تعلیم و تربیت بر پایه اسناد آموزش ملی که یک راهبرد اساسی است و همه باید خود را با این اسناد بالادستی تطبیق دهند و نسبت به تحقق اهداف آن بسنجند که چکیده روح بخش تربیتی آن رشد انسان و رشد کودکان به طور متوازن است.

وی افزود: در این محضر علمی و هنری اگر رسانه ها وسیله ای برای این ماموریت نباشند به چه درد می خورد؟ اگر کتابی منتشر شود یا فیلم آموزشی تولید کنیم باید اتصال آن و جایگاه آنها در رسیدن به این اهداف مشخص باشد و قدم اول تحلیل صحیح از اسناد بالادستی است.

* آثار هنری ما با الهام از اسناد بالا دستی بینا شوند

معاون وزیر ادامه داد: من منکر ادبیات هنری آثار نیستم بلکه آن را بدیهی می دانم ولی باید آثار هنری ما با الهام از اسناد بالا دستی بینا شوند . فیلم خوب به قلب انسان چنگ می زند و قلب را متحول می کند و انسان محصور در کلاس را موفق به دیدن نادیدنی ها می کند.

کاظمی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش هم در بخشی از این مراسم گفت: اثر بخشی هنر تعالی و تکامل انسان را بدون هنر نمی توان فرض کنیم و در صورت وقوع چنین چیزی آن انسان طبیعی نخواهد بود.

وی افزود: بر همین اساس، یکی از ساحت های اصلی تربیتی تعلیم و تربیت، ساحت زیباشناسی است که در سند آموزش ملی مورد تاکید قرار گرفته است. این مسئله از دو‌ زاویه اهمیت دارد، یکی به دلیل اینکه ما وظیفه داریم درک هنری و زمینه خلق هنری را برای دانش آموزان ایجاد کنیم. اشتغال در زمینه هنر به سلامت روح و روان فرد می انجامد. 

وی افزود: ما بدون استفاده از ابزار هنر هرگز نمی توانیم پیامهای اخلاقی، ایمانی، سیاسی و اجتماعی خوبی را منتقل کنیم و خلاء جدی آموزه های هنری را در سیستم آموزشی خود احساس می کنیم.

کاظمی سپس اظهار داشت: بعد از نیم قرن برای جشنواره فیلم رشد زحمات زیادی کشیده شده اما ما زمانی در این جشنواره موفق خواهیم شد که ابعاد تربیتی را با هنر گره بزنیم.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته نکته مهم دیگر این است که تولید محصولات ارزشمند را نتوانسته ایم با کانون اصلی تحول یعنی مدرسه پیوند بزنیم و تولیدات ارزشمند هنری را به جامعه پانزده میلیونی دانش آموزی پیوند بزنیم که باید به این سمت و سو حرکت کنیم.

کاظمی افزود: ما نباید این جشنواره را محدود به زمان و مکان کنیم و از تمام ظرفیت های آموزش و پرورش برای رسیدن پیام این جشنواره به خانواده ها استفاده کنیم.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش پرورش هم در بخش دیگری از مراسم اختتامیه جشنواره فیلم رشد گفت: پنجاه سالگی نشان از بلوغ و‌ پختگی است و امیدوارم که این جشنواره در آستانه پنجاه سالگی چنین وضعیتی داشته باشد.

وی افزود: تعلیم و تربیت تلاش برای تولید موقعیت های یادگیری با عمق بیشتر است و همه رویدادهای ره داده در این حوزه انگیزه تکمیل جریان یادگیری و بهسازی وضعیت تعلیم و تربیت است. 

وزیر آموزش پرورش ادامه داد: هرچقدر که بتوانیم گستره یادگیری را عمیق تر کنیم آینده جامعه را بهبود بخشیده ایم. هرچه امروز در جامعه شاهد هستیم در گرو آموزشهای گذشته ما است و آینده هم در گرو آموزش امروز ما است.

در حالی به دنیا می آییم که چیزی نمی دانیم و تمایزاتی که بین جوامع، درون جامعه و میان افراد دیده می شود محصول تفاوت یادگیری هاست که محصول دیدن، شنیدن و یادگیری است‌ که سهم هر کدام از آنها جدا است. هشتاد و هشت درصد تلفیق دیدن و شنیدن و دوازده درصد از حواس دیگر آموخته می شود. این سهم بسیار جدی است چرا که عمقی که در فرایند آموزش و پرورش ایجاد می کند.

وی ادامه داد: همه عرصه ها عرصه آموزش است و تعمیق یادگیری ها در گرو همسویی همه تاثیرگذاران در این حوزه است و هر جامعه ای باید به اینکه چه می آموزد بیندیشد. جشنواره رشد در خلق موقعیت های اثر بخش یادگیری باید به جد مورد توجه قرار بگیرد‌ ما به سند تحول بنیادین آموزش پایبند هستیم و باید نسبت خودمان به آن را مشخص کنیم. به میزانی که این جشنواره بتواند نظام آموزش را متحول کند اهمیت پیدا می کند.

حاجی پور تأکید کرد: امروز باید برای دانستن برای به کار بستن باید تلاش کرد و با کاستن از محتوای مکتوب و افزایش محتوای تصویری محتوای آموزشی را توانمند کرد.

وی افزود: پانزده هزار میلیارد تومان حجم اقتصادی است که پیرامون آموزش و پرورش شما گرفته است. این اقتصاد جریان رسمی ما را پشتیبانی می کند که به کنکور ختم می شود و جهت این اقتصاد باید به سمت یادگیری سوق پیدا کند و سیستم آموزش و پرورش هدفمندتر شود.

یکی از عجیب‌ترین حاشیه های این مراسم ممانعت از سخن گفتن فیلمساز برگزیده ایرانی در حضور وزیر بود در حالی که در طول مراسم پیام ویدئویی فیلمسازان خارجی حتی بدون رعایت حجاب اسلامی پخش می شد.

اجرای این مراسم به عهده محمد سلوکی بود که گرچه اجرای گرم و دلنشینی دارد اما گویی چندی است در بلادی دیگر سکنی گزیده و حرف «ر» را اصطلاحا خیلی «خارجی» ادا می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه