English

در نشست خبری عنوان شد؛

برنامه ریزی برای تماشای میلیونی آثار چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد

وحید گلستان، دبیر جشنواره، در نشست خبری چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد از تدارک ۱۴۰۰ سالن ثابت و سیار برای اکران آثار برگزیده این جشنواره در مدارس خبر داد.

برنامه ریزی برای تماشای میلیونی آثار چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست خبری چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم رشد، با حضور بهرامی مدیر مدرسه دارلفنون، حسن ملکی مشاور پژوهش و برنامه‌ریزی و دستیار رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مسعود فیاضی مسعود فیاصی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش و وحید گلستان دبیر این دوره جشنواره پیش از ظهر امروز در محل مدرسه دارالفنون برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهرامی مدیر مدرسه تاریخی دارالفنون در خصوص این مکان توضیحاتی ارائه کرد و در مورد برنامه فعلی و آینده آن گفت: برنامه فعلی ما تبدیل شدن آن به مجموعه فرهنگی تربیتی بر بستر تاریخی آن است. در حال حاضر میزبان برنامه های مختلف همچون بخشی از جشنواره رشد امسال هستیم. اردوهای دانش آموزی و برگزاری برخی کلاسهای رشته معماری دانشگاه ها در اینجا برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این مدرسه در حال حاضر هفت اتاق موزه دارد اعلام کرد: بیش از صدهزار جلد کتاب آماده شده تا به زودی کتابخانه این مجموعه بازگشایی خواهد شد.

بهرامیدر پایان سخنانش اظهار داشت: برای معرفی امیرکبیر پرداختن به این کاشان کافی نیست بلکه اماکنی مانند مدرسه دارالفنون می توانند به خوبی معرف دستاوردهای او در امر توسعه باشد.

در ادامه این نشست حسن ملکی مشاور پژوهش و برنامه‌ریزی و دستیار رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: فیلم می تواند به احساسات انسان چنگ بزند‌ بنابراین وقتی از فیلم هنری صحبت می کنیم از ابزار قدرتمندی که می تواند قوای انسان را بسیج کند صحبت می کند و بسته به محتوا و کیفیت و نیت ساخت آن می تواند مفید یا مضر باشد. 

ملکی با تاکید بر اینکه فیلم آموزشی ابزار هنری نافذی است که می تواند در رشد انسان موثر باشد، به داستان قرآنی ابراهیم و احیای پرندگان اشاره کرد و گفت: به نظر من این داستان قرآنی تاکیدی می تواند باشد بر اهمیت ابزاری که می تواند چشم و گوش و ذهن انسان را در بر بگیرد. 

وی در ادامه شعار داشت: ایجاد توازن بین محتوای بین المللی و نیازهای تربیتی داخلی می تواند جشنواره رشد را به رویدادی مهم و تأثیرگذار تبدیل کند و باید از بین المللی زدگی پرهیز کنیم. 

ملکی ادامه داد: باید از افراط در توجه به نکات فنی پرهیز کرد و حتما به نکات فرهنگی و آموزشی متناسب با فرهنگ اسلامی ملی ما توجه شود و فیلم هایی شناسنامه دار مطرح شوند.

وی ادامه افزود: پس اولین توازن بین بومی و بین المللی بودن آثار اهمیت دارد و دومین توازن مهم بین معیارهای هنری و محتوایی است. من خبر دارم که امسال محتوای این جشنواره را با نیازهای بومی و اسناد بالادستی آموزشی کشور پیوند زده اند و با بهره گیری بیشتر از داوران داخلی نگاه ویژه ای به این مقوله داشته اند.

در ادامه مسعود فیاضی مسعود فیاصی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت: این یک جشنواره آموزشی، تربیتی و هنری است که حدود سه هزار اثر به جشنواره رسید و با تلاش هیات انتخاب ۱۳۲ اثر به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا کرده است.

وی افزود: انتخاب محل برگزاری این نشست با تدبیر بوده است. اینجا مدرسه ای است که ضمن تاکید بر توسعه اما مظاهر بومی داشته است و پس از مکتب‌خانه اولین مدرسه ایران بوده است. 

فیاضی تأکید کرد: ما با مظاهر مدرنیته مشکلی نداریم و نمونه آن بهره گیری از فیلم و برگزاری چنین جشنواره ای است. سابقه تولد رسانه تاثیرگذار و مهم فیلم زیاد نیست اما اثرگذاری خود را به اثبات رسانده است. هر چقدر مخاطب حساستر و محتوا تخصصی تر تولید فیلم خوب سخت تر است.

وی افزود:  مخاطب و محتوا دو رکن مهم در کیفیت فیلم است که جشنواره فیلم رشد از این منظر جایگاهی ویژه دارد. موضوع این جشنواره از طرفی سینما است و ابزارش مبتنی بر یک قالب مدرن و اثرگذار است و از طرفی تمرکزش بر مخاطب خاص و گسترده دانش‌آموزان، معلمان و والدین است نه عموم مردم. 

فیاضی ادامه داد: مدارس اهمیت زیادی در پرورش افراد دارند. محتوای تخصصی که به مخاطب با ملاکها و سنجه های مشخصی در وزارت آموزش و پرورش که اسناد آموزشی مبانی با مباحث آموزشی و روانشناختی مناسب این گروه، ارائه می شود و باعث اهمیت این جشنواره است. برنامه درسی ملی بر اساس فاکتورهای شناختی دانش‌آموزان است و یکی از شاخصه‌های ارزیابی محتوایی آثار جشنواره رشد، سنجش بر این اساس است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این جشنواره ماهیت جهانی و ابعاد متعدد آن از جمله رقابتی بودن و  تعاملی بودن آن است. از نکات مهم دیگر این جشنواره می توان به این اشاره کرد که فیلم های برگزیده این جشنواره برای دانش آموزان در طول سال نمایش داده شده و مورد بررسی و نقد قرار می گیرد.

در ادامه وحید گلستان دبیر این دوره جشنواره هم گفت: نگاه امسال ما، حرکت به سمت پنجاهمین جشنواره رشد، اهمیت‌بخشی تحول در ساختار جشنواره و بازار فیلم آموزشی بوده است و بر همین اساس، نشستی را در شهریور ماه با هدف تهیه سند تحول جشنواره رشد برگزار کردیم تا پس از پایان یافتن دوره چهل و نهم، با زمان کافی به برگزاری دوره پنجاهم بیندیشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های تازه اینترنتی فرصت جدیدی را در اختیار جشنواره رشد قرار می دهد که جشنواره های دیگر که نیازمند سالن سینما هستند از آن بی بهره‌اند. 

گلستان ادامه داد: عصر اینترنت و پسااینترنت الزاماتی را برای جشنواره رشد فراهم می کند که فیلمسازان باید به آن توجه بیشتری داشته باشند و تاثیر آنها را از این دوره شاهد خواهیم بود.

وی با تاکید بر کیفی‌شدن از هر دو بال فنی/ هنری و علمی/ آموزشی در این دوره، ادامه داد: در چهل‌ونهمین جشنواره فیلم رشد بیش از ۱۱۰۰ فیلم ایرانی و ۱۵۰۰ فیلم خارجی به جشنواره رسید که  با نگاه سخت‌گیرانه‌تری به سمت ارزیابی کیفی و انتخاب آثار رفتیم. 

گلستان با بیان اینکه اضافه شدن بخش طراحی آموزشی ویژگی مهم جشنواره امسال است، گفت: ما برای برخی از فیلم ها فعالیت آموزشی قبل یا بعد از اکران فیلم بدون دخالت در محتوای اصلی آن را طراحی کرده ایم تا برد آموزشی آن را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه جدول آثار جشنواره بر اساس ارزیابی اولیه دانش‌آموزان تنظیم خواهد شد، افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته امسال ۱۴۰۰ سالن ثابت و سیار در سطح کشور، برای نمایش فیلم ها آماده شده اند و  دو و نیم تا سه میلیون نفر به تماشای فیلم های جشنواره خواهند نشست که عدد بی نظیری است. امسال مدارس ایرانی در ۱۲ کشور دنیا همزمان با جشنواره رشد برای ایرانیان به نمایش فیلم خواهد پرداخت.

گلستان ضمن بیان اینکه امسال برای اولین بار فیلم های خارجی را با دریافت هزینه دریافت کردیم، گفت: در عین حال جشنواره امسال سعی کرده گامی به سوی رونق بخشی جریان اکران صبح سینماها بردارد.

وی با اشاره به برخی از برنامه های جشنواره گفت: امسال پنج نشست علمی با مرکزیت بخش هویت و سبک زندگی خواهیم داشت و در بخش جنبی شب فیلم آموزشی ملل، شب آلمان، شب یونسکو و شب سیفژ نقطه اتصال دیپلماسی فرهنگی خواهد بود.  سه کارگاه آموزشی پروفسور درآگان با موضوع دایره اثربخشی کودک، کارگاه خانم کافمن از آلمان با موضوع دانش آموزان و معلمان فیلمساز برپاخواهد شد و همکاری با جشنواره علمی کودک آلمان از دیگر ویژگی‌های جشنواره امسال است.

دبیر چهل و نهمین دوره جشنواره رشد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج در مورد نحوه نمایش فیلم برای مخاطب میلیونی دانش آموزی گفت: این مهم در یک فرایند شش ماهه اتفاق خواهد افتاد و محدود به یک فیلم نیست بلکه چهار بسته فیلم است که تا اردیبهشت ماه برای داش آموزان به نمایش گذاشته می شود. 

وحید گلستان در مورد مراکز مدارس ایرانی خارج از کشور که میزبانی نمایش آثار جشنواره را به عهده خواهند گرفت گفت: دفاتر سرپرستی شرق اروپا در شهر هامبورگ، ترکیه، سوریه، لبنان، پاکستان، روسیه در شهر مسکو، کویت، قطر، بحرین، آفریقا و انگلستان در شهر لندن است میزبانی را به عهده خواهند داشت.

وی افزود: امسال ۹۱ کشور متقاضی حضور بودند که ۲۶ کشور به جشنواره راه پیدا کردند و از دیگر نکات متمایز این دوره این است که بخش معلمان فیلمساز برای اولین بار به صورت بین المللی برگزار می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه