English

مرجان خسروی در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

مادر برفی فیلمی کوتاه در مورد یک معضل بزرگ در چهار محال و بختیاری

کارگردان فیلم کوتاه مادر برفی گفت: شاید باورش سخت باشد اما در ارتفاعات زردکوه مردم عهد کرده اند در شش ماه از سال بچه دار نشوند تا شاید زنی در زایمانش از دست نرود.

مادر برفی فیلمی کوتاه در مورد یک معضل بزرگ در چهار محال و بختیاری

مرجان خسروی کارگردان فیلم کوتاه «مادر برفی» که در بخش ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره این فیلم و پروسه تولید آن به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: فیلم مادر برفی برداشت‌های داستانی از واقعیت در یک لوکیشن و جغرافیای بسیار سخت است؛ چیزی که شاید برای برخی فیلمسازان ما ملال آور باشد. چراکه این روزها در سینمای ایران غالب فیلم ها در لوکیشن های تکراری و با قاب های تکراری ساخته می شوند. به همین دلیل سعی کردم از فضای شهری فاصله بگیرم و در یک لوکیشن خاص با موضوعی ویژه و در شرایط سخت آب و هوایی فیلم بسازم.

مرجان گودرزی

وی درباره ایده «مادر برفی» بیان کرد: نمی دانم چقدر در ساخت فیلمم موفق عمل کردم اما این سوژه را قرار بود در مدیوم مستند کار کنم اما فکر کردم که اگر بخواهم تاثیر دراماتیک فیلمم بیشتر باشد، بهتر است آن را در قالب داستانی آن را تولید کنم.

خسروی در مورد داستان این فیلم توضیح داد: این فیلم داستانی کاملا واقعی از دل مردم استان چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات زردکوه و روستای شیخعلی خان است.داستان «مادر برفی» درباره روستای صعب العبوری است که برخی اتفاقات را به همراه دارد و همین اتفاقات سبب شده جبری بر زندگی مردم این روستا حاکم شود و برخی کارهای عرفی که برای همه معمول است، در اینجا و در شش ماه از سال انجام نشود و برای خودشان محدودیت های خاصی را تعریف کنند.  شاید باورپذیری اتفاقاتی که در این روستا رخ می دهد برای برخی سخت باشد اما چنین اتفاقی واقعیت است و به عنوان مثال مردم عهد کرده اند در شش ماه از سال بچه دار نشوند تا شاید زنی در زایمانش از دست نرود. مرگ برای مردم این روستا علاوه بر دردناکی، عذاب آور هم است چراکه در این روستا خاک و گِلی برای دفن میت وجود ندارد و مجبور هستند مرده های خود را در قبرستان یخی نگاه دارند تا فصل بهار. این مرگ برای آنها، مرگی هولناک است و برای اطرافیان متوفی هولناک تر است چون دو بار باید عزیز خود را دفن کنند.

فیلم مادر برفی

* حمایت های انجمن سینمای جوان نشانه ای از توجه به فیلمسازان جوان است

وی که این فیلم را با کمک انجمن سینمای جوانان ایران در چهارمحال و بختیاری و حوزه هنری استان خوزستان ساخته است، درباره این همکاری گفت: این نوع حمایت برای فیلمسازانی چون من که تازه کارمان را شروع کردیم اتفاقی مثبت در زندگی حرفه ای مان به حساب می آید و این خود، نشان دهنده اهمیت دادن به فیلمسازان جوان است. به دلیل غرابت گویش محلی استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری تصمیم گرفتیم که با این دو ارگان همکاری کنیم.

* تضادی بین مخاطب جهانی و استفاده از گویش محلی در فیلم وجود ندارد

این فیلمساز جوان درباره توجه به مخاطب جهانی با توجه به اینکه در این فیلم از گویش محلی و زیرنویس فارسی بهره گرفته شده است، گفت: قطعاً فیلم کوتاه مخاطب خاص دارد و این یک حقیقت ناگزیر است، اما سوژه و داستان آنقدر ملموس است و شروع، میانه و پایان بندی خوبی دارد که من فکر می کنم مخاطب عادی نیز با خواندن زیرنویس فارسی، دچار مشکل نخواهند شد.

مرجان خسروی کارگردان فیلم کوتاه

وی، هدفش از ساخت فیلم کوتاه را رسیدن به تجربه ای جامع و درست از فیلمسازی دانست تا بتواند گام بعدی‌اش را در راستای تولید فیلم بلندش بردارد.

خسروی در پاسخ به اینکه آیا در آینده و در صورت امکان تولید فیلم بلند سینمایی نیز با شرایط سخت جوی و لوکیشن های بیرون و متفاوت از فضای شهری کار می کند، گفت: من همیشه با خودم فکر می کنم اگر نخواهم فیلم بومی بسازم آیا باز هم علاقمند به فیلمسازی خواهم بود؟ من فکر می کنم این نوع فیلمسازی با شخصیت من عجین است و در حال حاضر اصلا نمی توانم فیلمنامه های شهری بنویسم و کار کنم چون حس می کنم خیلی تکراری است و من چیزی برای اضافه کردن به کارهای موجود ندارم. اما در عوض اینقدر سوژه و ایده در مناطق و قومیت های مختلف ایران وجود دارد که می توانم در مورد آنها فیلم بسازم و باز هم جای کار دارد.

وی تاکید کرد: اگر روزی قدرت و دانش و تجربه لازم را برای تولید فیلم بلند هم پیدا کنم، حتما فیلمی بومی خواهم ساخت.

کارگردان فیلم کوتاه «مادر برفی» درباره اینکه سوژه این فیلم می توانست در غالب فیلم بلند داستانی کار شود، توضیح داد: این سوژه کار مستند من بود اما انگار نوعی تقابل در دل آن وجود داشت؛ چون در جشنواره فیلم کوتاه تهران ، فیلم های داستانی خیلی خوب دیده می شوند دوست داشتم کار داستانی باشد که مخاطب بیشتری داشته باشد. زمانی که فیلم تدوین شد آن را نزد آهنگساز معروفی بردم که او هم پیشنهاد ساخت فیلم بلند از «مادر برفی» را داد. قطعاً اگر بخواهم سوژه فیلم داستانی بلندم را انتخاب کنم از دل این مردم و مهجوریت آنها خواهد پرداخت.

* بلیت فروشی در جشنواره فیلم تهران شرایط تماشای فیلم را بهتر کرده است

خسروی در پایان درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران هر سال بهتر از سال گذشته برگزار می شود و اتفاق مثبت و خوبی که در این دوره رخ داده، بلیت فروشی برای فیلم ها است چراکه از شلوغی های بی مورد کاسته شده است و سانس ها کاملا شلوغ و استقبال هم خوب است اما از ازدحام بی مورد اجتناب شده و افراد علاقمند برای دیدن فیلم می آیند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    با سلام درود بر همتبار عزیز و هنرمندمان خانوم مرجان خسروی ،افتخار مایی

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه