English

کوروش زارعی در نشست خبری گفت:

بین المللی شدن همایش تئاتر پیاده روی اربعین از اهداف ما است

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: امسال زبان اردو را هم به کارهایمان اضافه کرده ایم و به دنبال بین المللی شدن همایش تئاتر پیاده روی اربعین و بهره گرفتن از آثار سایر کشورها هستیم.

بین المللی شدن همایش تئاتر پیاده روی اربعین از اهداف ما است

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری موج، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری  در نشست خبری چهارمین همایش تئاتر پیاده روی اربعین گفت: سال اول برگزاری این گردهمایی  و پیاده روی عظیم، فکر کردیم که خوب است در مسیر پیاده روی اربعین که یک همایش مذهبی است، فعالیت فرهنگی و هنری داشته باشیم.

وی افزود: در اولین دوره به همراه تعدادی از هنرمندان حوزه نمایش به عراق رفتیم، دو روز در نجف و پنج روز در مسیر کربلا و موکب ها به اجرای نمایش پرداختیم. برای این کار تدابیری اندیشیدیم به عنوان مثال، نمایش ها بیشتر از بیست و پنج دقیقه نبود و به دلیل سختی های سفر، نمایشها تک جنسیتی بودند. 

وی افزود: با توجه به اینکه مردم ما را مورد تشویق قرار دادند و مشوق ما شدند، در سالهای دوم و سوم کار را گسترش دادیم و تعزیه به زبان فارسی و عربی، تئاتر موکبی، نمایش خیابانی، پرده خوانی و نقالی را اضافه کردیم.

زارعی ادامه داد: در آثار عربی، ما با استقبال زیادی روبرو شدیم به نحوی که ما در برخی اجراها که در موکب های میدانی کار می کردیم با بیش از هزار و پانصد نفر مخاطب مواجه شدیم. گرچه ما به تدریج آثاری به زبان انگلیسی و ترکی هم اضافه کردیم.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال بین المللی کردن این حرکت هستند گفت: امسال علاوه بر زبان فارسی، عربی، ترکی و انگلیسی، زبان اردو را هم اضافه کردیم تا زائران هندی و پاکستانی هم بتوانند از آنها استفاده کنند. سال گذشته دو اثر نقالی به زبان انگلیسی اجرا شد.

زارعی افزود: سال گذشته در موکب کویتی ها اجرا داشتیم و آنها از ما خواستند که آنها را در برنامه امسال خود بگذاریم. 

*حضور در یک نذر فرهنگی

وی تاکید کرد: این همایش یک نذر فرهنگی است و هنرمندان برای حضور در این نمایشها پولی دریافت نمی کنند. تنها هزینه ایاب و ذهاب گروه ها از مرز به عراق و بازگشتشان را توسط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تامین می کنیم.

زارعی تصریح کرد: در واقع می توان گفت همایش تئاتر پیاده روی توسط ستاد فرهنگی اربعین و حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می شود و اگر کسی برای اجرای نمایشی در آن ایام به آن ستاد مراجعه کند او را به ما ارجاع می دهند.

وی افزود: ما از دیروز فراخوان ثبت نام را بر روی سایت قرار داده ایم و تا پایان روز دوم مهرماه آثار را می پذیریم. تا هشتم مهر ماه نتایج را اعلام می کنیم و از هجدهم تا بیست و دوم مهرماه همایش ادامه خواهد داشت و در روز اربعین در کربلا پایان خواهد یافت.

زارعی تأکید کرد: سعی می کنیم آثار به زبان عربی بیشتر باشد چرا که گستره اصلی مخاطبان ما عرب زبان است. موکب های عرب زبان از ما بیعت گرفته اند که امسال هم در آنها اجرا داشته باشیم که ما ولو با یک اجرا به عهدمان وفا خواهیم کرد.

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه اظهار داشت: ما از سال گذشته مرکز حوزه هنری استان خوزستان را به عنوان ستاد اصلی برگزاری این همایش اعلام کردیم. بر این اساس شهاب الدین طباطبایی مدیرکل حوزه هنری استان، دبیر هنری و آرش ساربان مدیر مرکز هنرهای نمایشی استان دبیر اجرایی این همایش هستند. 

وی گفت: با اعمال سیاست های مرکز زدایی، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری جایگاه نظارتی پیدا می کند.

زارعی در پایان گفت: امیدوارم در سالهای آینده چه ما باشیم و چه نباشیم، این حرکت فرهنگی به رویدادی جهانی در جهت تمدن سازی و گسترش فرهنگ انقلابی که مد نظر مقام معظم رهبری است تبدیل شود و در کنار راهپیمایی اربعین که یک رویداد جهانی است به بالندگی برسد.

وی در پاسخ به خبرنگار موج تأکید کرد: تنها نمایشهایی که حداکثر بیست و پنج دقیقه و تک جنسیتی (با حضور بازیگران مرد) باشد مورد پذیرش قرار می گیرند.

زارعی تصریح کرد: در این سفر تامین آسایش و آرامش برای بازیگران زن سخت است و به همین دلیل تا اطلاع ثانوی از نمایش های مختلط استفاده نخواهیم کرد.

در پایان این مراسم از پوستر این رویداد رونمایی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه