English

آزمون رسانه‌ای رسمی در روزهای سخت اقتصادی؛

فولاد مبارکه میدان‌دار تولید صنعتی در دوران رکود اقتصادی

در سال‌های اخیر تامین برق برای بخش خانگی و صنعتی به دلیل فرسودگی نیروگاه‌ها به یکی از چالش‌ها تبدیل شده است اما همواره برای حفظ رفاه مردم وکاهش قطعی برق در بخش خانگی تلاش شده تا با قطع متناوب و از پیش اعلام شده به صنایع تا حدی مشکل تامین برق رفع شود.

فولاد مبارکه میدان‌دار تولید صنعتی در دوران رکود اقتصادی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در روزهای اخیر شاهد ادعای یک استاد دانشگاه درباره معضل تامین برق کشور بودیم که در این ادله آمده بود: بر اساس گزارش سازمان استاندارد، در صورتی که تنها صنعت فولاد ایران به اندازه استاندارد دنیا برای تولید محصول برق استفاده می‌کرد، ما با ناترازی انرژی مواجه نمی‌شدیم.صنعت فولاد ایران در نشست‌های مختلف از تاب‌آوری در این صنعت صحبت می‌کند، اما هیچ صنعت دیگری از جمله صنعت برق، زغال‌ سنگ و سنگ آهن به دلیل نداشتن تریبون این حرف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌زند که توسعه نامتوازن فولاد در ایران تا چه اندازه تاب‌آوری این صنایع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بین برده است.

در بخش دیگری از این خبر اینچنین اعلام شده بود که مدیرعامل یک شرکت فولادی برای بیان یک تحلیل غلط، اطلاعات غلط می‌دهد و بازار بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با تلاطم مواجه می‌کند، اما هیچ نهاد نظارتی از جمله سازمان بورس، وی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مؤاخذه نمی‌کند و رسانه‌ها نیز در یک سیطره قرار گرفته و حرفی از آن نمی‌زنند.

بدون تردید تولید فولاد یکی از صنایع اصلی و مادر کشور است که نقش موثری در ایجاد ارزش افزوده، رشد صادرات غیرنفتی، اشتغال زایی و .... دارد.ادعای اینکه کارخانجات تولید فولاد از جمله فولاد مبارکه منجر به ایجاد ناترازی برق شده و بدون فعالیت این شرکت ها می توان مشکل برق را برطرف کرد، ادعایی به دور از تحلیل منطقی اقتصادی است.

البته نباید به بند دیگری از این تحلیل بی توجه بود، در بخشی از این نظریه کارشناسی ادعا شده است که سخنان مدیرعامل فولاد مبارکه منجر به منفی شدن شاخص بورس شده است و این در حالیست که همه ما می دانیم شاخص بورس پس از رشدی که در از نیمه دوم سال 98 تا نیمه سال 99 تجربه کرد دیگر روند رو به رشدی نداشت تا در یک ماه ابتدایی سال جاری دوباره شاخص بورس برای مدت کوتاهی مثبت شد بنابراین انتشار چنین ادعاهایی تحت عنوان نظر کارشناسانه از یک رسانه رسمی کشور وجاهتی ندارد.

با توجه به شرایط تحریمی و رکود اقتصادی حاکم بر کشور که تاثیر منفی بر فرآیند اشتغالزایی داشته است حداقل وظیفه رسانه ها ایم است که از واحدهای تولیدی و صنعتی که منافع ملی را سرلوحه فعالیت خود قرار داده اند، حمایت شود و در شرایط جنگ اقتصادی امروز در کنار جبهه صنعت با ابزار رسانه به تسهیل مشکلات جامعه صنعت جهت نیل به سربلندی ایران اسلامی بپردازد.

معیار تولید در کارخانجات فولادی تولید فولاد خام است. این معیار توسط انجمن جهانی فولاد برای تمام فولادسازان جهان یک ملاک قابل سنجش است فولاد خام محصول میانی واحدهای فولادسازی است که در روش کوره قوس الکتریکی برخلاف دیگر روش‌ها صرفاً وابسته به انرژی الکتریکی است از این رو در عرف مصطلح واحدهای فولادسازی مقصود از تولید فولاد، فولاد خام است.

با توجه به ناترازی تامین و تولید برق در واحدهای تولیدی و صنعتی در فصل گرما شاهد اعمال محدویت بودیم.به علت محدودیت برق اعمال شده در فصل تابستان کارخانجات فولادسازی  مبتنی بر فناوری قوس الکتریکی بیشترین کاهش تولید را داشته‌اند.برای فولاد مبارکه که با ۸ کوره الکتریکی مشغول تولید فولاد خام است  در مرداد ماه حدود ۵۴ کاهش تولید نسبت به اردیبهشت ماه ثبت شده است که در گزارش کدال ارائه نمی‌گردد حال آنکه اطلاعات مندرج در سایت کدال آمار محصول نهایی( آماده فروش )است که با فولاد خام قطعاً متفاوت است و شامل انواع ورق می‌باشد که می‌تواند ذخیره‌ای از ماه‌های گذشته یا فروش انباری را نیز شامل شود بنابراین متفاوت بودن آمار فولادسازی از آمار محصول آماده فروش در این حوزه بدیهی و شفاف است.

قطعی برق در بخش خانگی و صنعتی طی سالهای اخیر به یک رویه جاری و عادی تبدیل شده است بنابراین اشاره مدیرعامل محترم فولاد مبارکه به تاثیر کمبودهای موجود در حوزه انرژی از جمله برق بر تولید فولاد بوده و نفی کننده این کمبودهای تاریخی نبوده است.با توجه به ضرورت تامین برق و ادامه فعالیت واحدهای صنعتی به ویژه صنایع مادر، شرکت فولاد مبارکه در دوره اخیر اقدام به احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی برق با بازه بالا نموده که در روزهای آینده به بهره‌برداری رسیده و باعث بهبود سطح تاب آوری این شرکت در مواجهه با عوامل تاثیرگذار خواهد شد. 

از دیگر ادعاهای مطرح شده این است که منفی شدن شاخص بورس به علت مصاحبه مدیرعامل فولاد مبارکه نسبت داده شده است. در بخش پایانی خبر نیز اشاره شده که این اظهارات مدیرعامل فولاد مبارکه باعث منفی شدن شاخص بورس شده است که اظهار نظر عجیبی به نظر می‌رسد گویی آنکه تالار بورس همواره در ماه‌های اخیر صعودی بوده و فقط امروز و آن هم دقیقا به خاطر این خبر منفی شده است.

تحلیل، بررسی و نقد منصفانه از وظایف ذاتی هر رسانه است اما نباید با انتشار مطالبی غیرواقعی سهم صنایع بزرگ در رشد وشکوفایی اقتصاد کشور را نادیده گرفت .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه