English

مهندس محمد جعفرصالحی:

آغوش باز ذوب آهن اصفهان برای خرید نقدی سنگ آهن از معادن کوچک

معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفت: شرکت ذوب آهن اصفهان جهت حمایت از معادن کشور، حاضر به خرید سنگ آهن به صورت نقدی است که اقدامی اثر گذار به ویژه در حمایت از معادن کوچک محسوب می شود.

آغوش باز ذوب آهن اصفهان برای خرید نقدی سنگ آهن از معادن کوچک

به گزارش خبرگزاری موج، در پی تصمیم دولت برای مبارزه با خام فروشی در حوزه صنایع معدنی و وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ آهن ، شرکت ذوب آهن اصفهان ضمن قدردانی از این اقدام دولت ، اعلام آمادگی نمود که جهت حمایت از معادن کشور ، حاضر به خرید سنگ آهن به صورت نقدی است که اقدامی اثر گذار به ویژه در حمایت از معادن کوچک محسوب می شود . در این خصوص با مهندس محمدجعفر صالحی معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفتگو نمودیم که در پی می آید :

معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفت : سنگ آهن مورد مصرف ذوب آهن باید عیاری با fe بالاتر از 60 داشته باشد که با توجه به شرایط کنونی و کمبود سنگ آهن ، در حال حاضر به ناچار سنگ آهن با fe بالاتر از ۵۸ نیز در این شرکت استفاده می شود . لذا ذوب آهن اصفهان آمادگی دارد سنگ آهن ( مگنتیت و هماتیت ) را به صورت نقدی و با هر تناژی از هر نقطه ای از کشور با fe بالای ۵۸ ، گوگرد کمتر از دو دهم ، فسفر کمتر از دو هزارم وسیلیس ۶خریداری کند . معادنی که تمایل به فروش سنگ آهن به این شرکت داشته باشند می توانند با مدیریت خرید مواد اولیه و انرژی ، اداره خرید مواد اولیه ( شماره تلفن : 03152573082 و 03152572292 ) تماس حاصل نمایند .

وی افزود : این شرکت با توجه به برنامه تولید امسال خود که 3 میلیون تن است ، به اضافه ذخیره احتیاطی ، 6 و نیم میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد . باتوجه به اینکه ذوب آهن از شیوه کوره بلند استفاده می کند الزاماً باید از سنگ آهن دانه بندی به اضافه آگلومره استفاده کند و برای غنی سازی عیار سنگ آهن دانه بندی از کنسانتره و نرمه گندله استفاده می شود .

مهندس صالحی به عدم بهره گیری ذوب آهن اصفهان از یارانه انرژی در مقایسه با سایر شرکت های فولادی اشاره کرد و گفت : این شرکت با توجه به اینکه از روش کوره بلند استفاده می کند تنها به میزان 25 درصد از یارانه انرژی برخوردار است . در روش کوره بلند انرژی حاصل از زغال سنگ با تبدیل به کک متالورژی باعث احیاء و ذوب سنگ آهن می شود که در مقایسه با سایر روشهای تولید فولاد که از حامل های انرژی ارزان و یارانه ای بهره می گیرند ، گران تر است و سهم هزینه انرژی در این روش در کشور ما بالاتر است .

وی افزود : ذوب آهن هم اکنون زغال را حدوداً هر کیلو هزار تومان تحویل در معدن خریداری می کند . بر اساس کیل مصرف اعلامی وزارت صمت ، هر تن چدن نیاز به 962 کیلو زغال دارد که بدون محاسبه هزینه تبدیل به کک و هزینه حمل و نقل ، هر تن چدن 962 هزار تومان زغال نیاز دارد . ذوب آهن اصفهان با دریافت تمام زغال سنگ کشور که روش استخراج آن سنتی و غیر اقتصادی است ، در واقع به نوعی یارانه انرژی پرداخت می کند .

معاون خرید ذوب آهن اصفهان افزود : تنها مصرف،کننده عمده زغال سنگ داخلی ذوب آهن است و باتوجه به کیفیت پایین زغال سنگ داخلی ، امکان صادارات بسیار محدود و مشکل است.

وی با اشاره به سه مزیت ایران در تولید فولاد مشتمل بر نیروی انسانی ارزان، انرژی ارزان و معادن سنگ آهن فراوان، گفت : متاسفانه ذوب آهن اصفهان هم اکنون از این سه مزیت رقابتی بی بهره است و همین امر کار را برای این مجتمع صنعتی سخت کرده است .

مهندس محمد جعفر صالحی با اشاره به وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ آهن گفت : عوارض صادرات و تعرفه واردات ، دو امر معمول در همه دنیا برای کنترل و ایجاد موازنه در تولید و بازاراست همچنانکه کشور چین نیز برای فرومنگنز و فروسیلیس تعرفه 20 درصدی منظور کرده است و صادرات کک از این کشور تا سال 2013 ممنوع بوده است .

وی افزود : با توجه به اینکه شرکت های فولادی داخلی با کمبود سنگ آهن مواجه بودند ، لذا وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات این محصول ، اقدامی ضروری از سوی دولت بود که جای تقدیر دارد . در این خصوص امیدواریم ، قیمت پایه صادارتی سنگ آهن ، قیمت منطقی متناسب با قیمت های جهانی صادراتی ، مورد ادعای معادن سنگ آهن لحاظ و عملیاتی شود تا از کاهش اثرات بازدارنگی این عوارض ، جلوگیری شود .

معاون خرید ذوب آهن ، طرح سهمیه بندی مواد اولیه برای واحد های تولید کننده فولاد کشور را نیز یک اقدام حمایتی خوب از سوی دولت دانست و گفت : ضمن تقدیر از این حرکت حمایتی ، باید گفت در این سهمیه بندی به سنگ آهن دانه بندی که نیاز اصلی ذوب آهن است توجهی نشده و تنها گندله و کنسانتره مد نظر قرار گرفته است.

مهندس صالحی گفت : امیدواریم که معادن سنگ آهن به یاد بیاورند که در زمان افت شدید قیمت صادراتی سنگ آهن ، ذوب آهن اصفهان با دریافت تمام سنگ آهن تولیدی معادن منطقه سنگان (پلاسری) حمایت تمام عیاری از این معادن انجام داد .

وی با اشاره به طرح جامع فولاد و تاثیر آن در توازن زنجیره فولاد کشور افزود : امیدواریم طرح جامع فولاد در خصوص توسعه تولید فولاد و ادغام عمودی و افقی معادن بازنگری نماید تا توسعه به صورت تخصصی در زمینه کاری به انجام برسد . متاسفانه هم اکنون درآمد حاصل از توسعه معدنی منجر به توسعه فولادی در واحدهای معدنی گشته و باعث اخلال در توازن و تامین نیازهای مواد اولیه گردیده است به نحوی که بزرگترین تولید کننده معدنی در حال حاضر مصرف کننده عمده سنگ آهن گردیده است.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : اختصاص یک میلیون و 750 هزار تن سنگ آهن به ذوب آهن گرچه فقط حدود 25 درصد نیاز سنگ آهنی این شرکت را تامین می نماید اما حمایت مجموعه دولت،وزارت صمت،ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید و مجتمع سنگان جای قدردانی دارد.

وی افزود : متاسفانه با توجه به تغییر روش پرداخت از اعتباری به پیش پرداخت توان نقدینگی همه واحدهای تولیدی چه فولادی و چه غیر فولادی بسیار شکننده شده است. از آنجایی که سودآوری تولید کننده به دلیل تحت کنترل بودن قیمت محصول نهایی و افزایش قیمت مواد اولیه،قطعات و تجهیزات به ویژه حمل و نقل به نقطه سر به سر نزدیک شده است و بعضاً وارد محدوده زیان گردیده ، تولید در شرایط رقابتی بسیار مشکل و بعضاً غیر اقتصادی گردیده است لیکن به دلیل جلوگیری از بروز عواقب اجتماعی در شرایط تحریم اقتصادی و حفظ آرامش و امنیت در کشور عزیزمان ایران اسلامی ، تولید کنندگان باچنگ و دندان شرایط را با ثبات نگه داشته اند.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان در پایان گفت : این مجتمع عظیم صنعتی هم اکنون میزبان 31 هزار نفر است ( 14 هزار نفر در داخل این شرکت و 17 هزار نفر در معادن زغال سنگ ) و به صورت غیر مستقیم نیز در اشتغال عده بسیاری نقش مهمی دارد و لذا در شرایط کنونی که با تحریم های اقتصادی مواجه هستیم ، لازم است که با تداوم سیاست های حمایتی و هم افزایی در زنجیره فولاد ، شاهد به کارگیری ظرفیت معطل مانده این شرکت باشیم .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی