English

سیاست خارجی در هفته‌ای که سپری شد؛

تداوم گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران با آمریکا با ابتکار سلطان عمان و کلافگی کنگره آمریکا

وزیر امور خارجه کشورمان درحالی آغاز هفته گذشته از ابتکار سلطان عمان برای ادامه گفت‌وگوها و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا خبر داد که کنگره آمریکا در نهایت کلافگی و عصبانیت به جو بایدن بابت انجام این مذاکرات تاخت.

تداوم گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران با آمریکا با ابتکار سلطان عمان و کلافگی کنگره آمریکا

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، سیاست خارجی در هفته قبل با خبرهای مهمی چون عزیمت سفیر ایران به ریاض و ورود سفیر عربستان به تهران، آزادی سه ایرانی از زندان قطر و ادامه فرآیند رایزنی غیرمستقیم با آمریکا و گفت‌گوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای کره جنوبی همراه بود.

 

آزادی سه زندانی ایرانی از قطر

حمیدرضا دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر، چهارشنبه گذشته در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد که سه زندانی ایران در دوحه به کشور بازگشتند. وی ادامه داد: با رفع توقیف قایق‌ها، آن سه بازداشتی با قایق خود به سوی خانه پدری بازگشتند.

 

بیانیه مشترک سومین نشست عربی_ ژاپنی و واکنش وزارت خارجه به آن

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، هفته قبل در واکنش به بیانیه مشترک سومین نشست گفت‌وگوهای سیاسی عربی-ژاپنی در قاهره که در آن به موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی اشاره شده، اظهار کرد: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است و اشاره به آنها در بیانیه پایانی نشست مذکور، فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی است.
کنعانی پرداختن به جزایر سه‌گانه ایرانی در بیانیه مذکور را قاطعانه رد کرد و آن را مغایر با قواعد حقوق بین‌الملل از جمله اصل عدم‌دخالت در امور داخلی و احترام به تمامیت ارضی کشورها دانست.

 

توافق آمریکا و ایران و خشم کنگره آمریکا

آخر هفته کاری قبل بود که «گلن گراثمن»، رئیس کمیته امنیت ملی، امور مرزی و امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که در تارنمای مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شد، اعلام کرده هفته آینده (هفته پیش‌رو) نشستی با موضوع «راهبرد خطرناک: بررسی شکست‌های دولت در قبال ایران» برگزار خواهد شد.

گراثمن افزود: « سیاست خارجی بایدن در باره ایران همچنان منطقی نیست و ایمنی آمریکایی‌ها را چه در داخل و چه در خارج به خطر می‌اندازد.»

وی اضافه کرد: «دولت بایدن به ‌رغم وعده‌‌های مکرر، در خصوص مذاکرات با ایران بر سر برنامه تسلیحاتی این کشور و همچنین تصمیم آن برای اخراج نماینده ویژه خود در امور ایران شفافیت لازم را نداشته است.»

براساس این گزارش، فرایند آغاز آزادسازی دارایی‌های توقیف‌شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، در بحبوحه احساس خطر دولت جو بایدن از منافع خود در غرب آسیا به‌دلیل توقیف چند کشتی متخلف و اردوکشی نظامی با ژست امنیت‌سازی در تنگه هرمز، روز پنجشنبه ۱۹ مرداد (۱۰ آگوست) اعلام شد.
 

تاکید بر تسریع صدور روادید چین و ایران

سیاست خارجی در هفته قبل شاهد دیدار رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امورخارجه با کنسول سفارت چین در تهران بود که در این دیدار  بر ضرورت تسریع در روند صدور روادید چین برای شهروندان کشورمان تاکید شد‌

دو طرف در این ملاقات با اشاره به افزایش مراودات اقتصادی، تجاری و دانشجویی بین دو کشور تسهیل و تسریع در صدور روادید چین را در راستای تقویت همکاری های همه‌جانبه دو کشور ارزیابی کردند.

 

عزیمت سفیر ایران به عربستان و ورود سفیر عربستان به ایران

علیرضا عنایتی، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در پادشاهی عربستان سعودی پیش از ظهر سه‌شنبه (١۴ شهریور١۴٠٢) وارد ریاض شد و از سوی مسئولان وزارت خارجه عربستان سعودی و کادر سفارت ایران در ریاض مورد استقبال قرار گرفت.

عبدالله بن سعود العنزی، سفیر عربستان سعودی هم در این روز وارد تهران شد‌. العنزی که یک چهره اقتصادی و سیاسی شناخته می‌شود، پیش از این سفیر عربستان در عمان بوده است.

البته عنایتی پیش از عزیمت به ریاض با رئیس‌جمهور دیدار کرد که حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در این دیدار با تأکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تحکیم مناسبات با همسایگان، از ایران و عربستان به عنوان دو کشور تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام یاد کرد و خواستار بهره‌برداری از توانمندی‌های موجود برای توسعه مناسبات تهران و ریاض شد.

رئیس‌جمهور گفت: ‌همکاری ایران و عربستان و افزایش همکاری کشورهای منطقه در ابعاد دوجانبه و چندجانبه و در زمینه مسائل جهان اسلام در دو سطح دولتی و مردمی موجب اعتلای جایگاه کشورهای منطقه در معادلات منطقه‌ای و جهانی شده و زمینه مداخلات خارجی را محدود خواهد کرد.

 

تاکید مقامات قضایی ایران و ترکیه بر انتقال محکومان

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری که‌ هفته گذشته در صدر هیاتی برای برگزاری نشست مشترک کمیته انتقال محکومین دو کشور به آنکارا سفر کرده بود، با ییلماز تونچ، وزیر دادگستری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات، ضمن اشاره به روابط حسنه دو کشور، دو طرف درباره همکاری قضایی بین ایران و ترکیه به‌ویژه تسریع بخشیدن به انتقال زندانیان و اجرای موافقت‌نامه انتقال محکومین گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
 

 

گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و کره جنوبی

 در گفت‌وگوی پارک جین وزیر امور خارجه جمهوری کره جنوبی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، طرفین درباره موضوعات مشترک و مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگوی تلفنی، آسیا را جزو اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: معتقدیم قرن حاضر متعلق به آسیاست. جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی دو بازیگر مهم در این قاره به‌شمار می‌روند و ما برای روابط دیرینه و دوستانه دو کشور احترام ویژه‌ای قائل هستیم.

پارک جین وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز با ابراز خرسندی از توافق صورت گرفته در زمینه انتقال منابع مالی متعلق به مردم ایران از کره جنوبی، آن را نشانه‌ای از تعهد عملی دولت کره نسبت به دولت و ملت ایران و اهمیت تلاش هر دو طرف برای حل این موضوع دانست.

 

ابتکار سلطان عمان برای لغو تحریم‌ها

حسین امیرعبداللهیان که نخستین روز کاری هفته گذشته در لبنان به سر می‌برد اعلام کرد که در خصوص به‌کارگیری دیپلماسی سیاسی برای لغو تحریم‌ها اکنون ابتکاری از سوی سلطان عمان روی میز قرار دارد و در چارچوب این ابتکار تبادل پیام بین ما و طرف‌های دیگر برقرار است.

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری در لبنان با بیان اینکه هرگونه تصمیم برای انتخاب رئیس‌جمهور و تعیین دولت در لبنان به رهبران لبنان بازمی‌گردد، گفت: از رهبران فلسطینی شنیدم که مقاومت فلسطین امروز در قوی‌ترین، بهترین و آماده‌ترین وضعیت خود قرار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه