English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دلایل فشار آمریکا به کشورهای عربی برای فاصله گرفتن از ایران / سیاست های جدید در دولت های اسلامی در حال شکل گیری است

غرب از نزدیکی ایران با کشورهای عربی نگران است، زیرا اختلاف افکنی بین کشورهای خاورمیانه برای آنها علاوه بر منافع امنیتی مزیت های اقتصادی هم به همراه داشته، زیرا وقتی کشورهای نفتی باهم اختلاف داشته باشند سطح عرضه ها هماهنگ نخواهد بود، از این رو قیمت ها به دلیل دامپینگ می شکند، اما حالا دیگر سیاست چماق برای خاورمیانه جواب نمی دهد.

دلایل فشار آمریکا به کشورهای عربی برای فاصله گرفتن از ایران / سیاست های جدید در دولت های اسلامی در حال شکل گیری است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، چند روز پیش مشاور کاخ سفید به یک رسانه آمریکایی گفته بود که آمریکا از طریق عمان پیامی را برای مقامات ایرانی فرستاده است، همین موضوع باعث شده که گمانه زنی درباره از سرگیری مذاکرات برجام جدی تر شود و با توجه به اینکه اخیرا گزارش های از سوی نهادهای بین المللی نفت منتشر شده که نشان می دهد صادرات نفت ایران افزایش یافته به نظر می رسد که دولت آمریکا در حال اجرای پیش شرط مذاکرات برجام است، چراکه ایران همواره تاکید کرده که آمریکا برای نشان دادن حسن نیت خود برای ادامه مذاکرات برجام باید تحریم های غیرقانونی را بردارد و به تعهدات خود در برجام برگردد.

از طرف دیگر دولت های طرف برجام به آمریکا فشار وارد می کنند که بخشی از تعهدات خود را اجرا کند زیرا ایران به سطحی از توانمندی رسیده که به سرعت می تواند به غنی سازی ۹۰ درصدی اورانیوم دست پیدا کند. از طرف دیگر دولت های غربی با ابزار سازمان بین المللی انرژی هسته ای به ایران فشار وارد می کنند که باید دسترسی برای نظارت بر تأسیساتش را بیشتر کند، بر همین مبنا خبرها حاکی از این است که دوربین ها نظارتی از سوی ایران دوباره فعال شده اند.

 

بیشتر بخوانید:

امضای توافق برجام چه زمانی نهایی می شود / اختلافات بر سر چیست؟

سیاست های جدید ایران برای عبور از تبعات برجام

پشت پرده سیاست های فشار و مذاکره پنهان غرب چیست؟ / مذاکرات برجام دیگر فنی نیست سیاسی است

دلایل توافق عربستان با ایران چیست؟ / آیا عربستان منافع غرب را در ارتباط با ایران نادیده می گیرد؟

غربی ها به دنبال تحمیل برجام جدید بر ایران / آیا بلوک بندی مقابل غرب شکل می گیرد؟

 

اولویت های ایران روابط دیپلماتیک منطقه ای است

این اتفاقات به طور قطع گام های مثبتی برای حل موانع برجام به صورت دیپلماتیک است اما این به معنای حذف تمام مشکلات نیست، زیرا در همین گیرودار شنیده شده که دولت آمریکا به عربستان فشار وارد کرده که روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران را به حالت عادی درنیاورد. این به معنای اعتقاد دولت آمریکا به استفاده از اهرم فشار سیاسی و اقتصادی به ایران برای گرفتن امتیاز در مذاکرات برجام است. همچنین رژیم صهیونسیتی هم بر دولت مصر فشار وارد کرده که روابط دیپلماتیک با ایران را به حالت عادی درنیاورد. هرچند خبرهایی وجود دارد مبنی بر اینکه مذاکرات بین دولت ایران و مصر هم به زودی آغاز می شود و عملا فشارهای خارجی نمی تواند این کشور را از منافع و مصالح ملیش دور کند.

در شرایط کنونی ایران هدف اصلی خود را برجام قرار نداده، بلکه بهبود روابط منطقه ای اهمیت بیشتری برایش پیدا کرده و هم اکنون کشورهای منطقه هم نسبت به این سیاست ایران واکنش مثبت نشان داده اند و برخی کشورهای عربی همچون عربستان و امارات متحده عربی روابط دوجانبه جدیدی با ایران تعریف کرده اند، زیرا منافع بلندمدت آنها ایجاب می کند که در راستای امنیت منطقه ابتدا باید تنش زدایی کنند و بعد در مسیر خروج دولت های خارجی گام بردارند.

 

پشت پرده فشار دولت های غربی 

در موقعیت کنونی کشورهای غربی زیر فشار رکود اقتصادی و همچنین محدوده تامسن سوخت در بلندمدت مواجه هستند، به همین دلیل اختلاف افکنی بین کشورهای خاورمیانه برای آنها علاوه بر منافع امنیتی می تواند مزیت های اقتصادی هم به همراه داشته باشد، زیرا وقتی کشورهای نفتی باهم اختلاف داشته باشند سطح عرضه ها هماهنگ نخواهد بود، از این رو قیمت ها به دلیل دامپینگ می شکند و دولت های غربی هم از این اختلافات حداکثر بهره برداری را می کنند.

در چند سال گذشته کشورهای عربی همچون عربستان و امارات متوجه شده اند که دولت های غربی به ویژه آمریکا از حضور در آمریکا به دنبال منافع خودشان هستند و هرازچندگاهی به بهانه حقوق بشر و دموکراسی و... حتی به کشورهای عرب منطقه هم فشار وارد می کنند و در واقع از این سیاست متناقض به عنوان هویج و چماق استفاده می کنند و حالا که کشورهای عربی متوجه شده اند که اتکا به کشورهای تراز اول منطقه به نفع همه است در حال فاصله گرفتن از آمریکا هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه