English

مهم ترین‌های مصوبات دور سیزدهم بودجه ۱۴۰۲ چه بود؟

سیزدهمین جلسه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ پایان یافت و رییس مجلس در پایان جلسه علنی نوبت عصر امروز چهارشنبه گفت: جلسه نوبت سوم مجلس ساعت ۱۹ آغاز می شود.

مهم ترین‌های مصوبات دور سیزدهم بودجه 1402 چه بود؟

به گزارش خبرگزاری موج، محمدباقر قالیباف رییس مجلس در پایان جلسه علنی نوبت عصر امروز چهارشنبه گفت: جلسه نوبت سوم مجلس ساعت ۱۹ آغاز می شود.

نمایندگان مجلس در جلسه نوبت صبح بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه را به اتمام رسانده و از نوبت عصر وارد بررسی بخش هزینه ای شده اند.

اهم بررسی ها و مصوبات مجلس در دور سیزدهم به شرح زیر است:

 

دولت موظف به پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را موظف به پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی به میزان حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان کردند.

نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با جز الحاقی به بند (د) تبصره ۱۹ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

طبق این مصوبه، دولت موظف است به منظور تأدیه بدهی قطعی حسابرسی شده خود به سازمان تأمین اجتماعی حداقل هفتصد هزار میلیارد (۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از روش‌های تهاتر یا واگذاری سهام، واگذاری نفت خام و میعانات گازی و یا تضمین اصل سود اوراق مالی اسلامی منتشره سازمان مذکور با سررسید تا پنج سال اقدام نماید.

 

دولت مکلف به تخصیص ۳ میلیارد یورو جهت تقویت بنیه دفاعی کشور شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند تا ۳ میلیارد یورو جهت تقویت بنیه دفاعی کشور به ستاد کل نیروهای مسلح تخصیص دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نوبت دوم جلسه امروز (چهارشنبه - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱) صحن مجلس در جریان بررسی گزارش تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، بند ی تبصره یک این لایحه در بخش هزینه‌ای را به شرح زیر تصویب کردند:

«ی- دولت مکلف است از طریق شرکت ملی نفت ایران نسبت به تحویل نفت خام و میعانات گازی به اشخاص معرفی‌شده توسط دستگاه‌های ‌اجرائی بر اساس قیمت روز صادراتی شرکت مذکور و پس از تخصیص سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور برای اجرای موارد زیر اقدام نماید:

ردیف ۱- مازاد بر سقف مندرج در بند (ب) این تبصره تا مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) یورو به ستاد کل نیروهای مسلح به‌منظور تقویت بنیه دفاعی،‌ تحقیقات راهبردی دفاعی و پرداخت تعهدات مربوط به طرحهای دفاعی و تا مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون (۱،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) یورو بابت مصارف، طرح‌های محرومیت‌زدائی و پیشران با اولویت استان محروم سیستان و بلوچستان براساس جدول شماره (۲۱) این قانون و تبدیل با میانگین نرخ ارز صادراتی، با خزانه‌داری کل کشور اعمال حساب کند.

ردیف ۲ - به ستاد کل نیروهای مسلح اجازه داده می‌شود در سقف سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ) یورو مندرج درجزء (۱) این بند، سهمیه نفت خام و میعانات گازی را از طریق پالایش در پالایشگاه‌های خصوصی کوچک که نسبت به افزایش ظرفیت تولید خود اقدام نموده‌اند، پس از تأیید سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور به مصرف برساند. معادل ‌فراورده‌های ناشی از اجرای این بند صرفاً جهت صادرات آن در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد.

ردیف ۳- دولت مجاز است در سقف منابع بودجه عمومی، به دستگاههای ‌اجرائی، صندوق‌های بازنشستگی دولتی و قوه قضاییه، دستگاه‌های دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت، بابت بازپرداخت بدهی ها و تعهدات دولت به سازمان تأمین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (علاوه بر اختصاص سهام دولتی به این دو سازمان) برای تسویه بدهی به آنها و به نهادهای عمومی ‌غیردولتی و انقلابی و شهرداری‌ها و آستان قدس رضوی، صندوق ذخیره فرهنگیان و ستاد اجرائی فرمان امام خمینی (ره)، صندوق توسعه ملی و بانک‌های دولتی و بانک‌هایی که دولت در آنها سهام دارد و برای اجرای طرحهای مربوط به توسعه ‌نیروگاه‌های اتمی و طرحهای پیشران با اولویت طرحهای توسعه میادین نفت و گاز با لحاظ سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت ایران، نسبت به اختصاص نفت خام و میعانات گازی برای صادرات اقدام نماید و یا حق بهره برداری از میادین نفت و گاز را بر اساس سیاستهای کلی ذیربط واگذار کند. تأیید صلاحیت فنی، حرفه‌ای و مالی اشخاص معرفی‌شده توسط رئیس دستگاه ‌اجرائی مربوطه برای تحویل نفت خام و میعانات گازی، صرفاً توسط وزارت نفت انجام می‌شود.

ردیف ۴- متناسب با میزان استفاده از ساز و کار جزء (۱) این بند معادل چهارده و نیم درصد ( ۵/ ۱۴%) ‌به عنوان سهم شرکت ملی نفت ایران و چهل درصد (۴۰%) ‌به عنوان سهم صندوق توسعه ملی، حواله نفت خام و میعانات گازی و یا به صورت نقد حسب مورد پرداخت می‌شود.

آیین‌نامه‌های اجرائی این بند توسط سازمان ‌برنامه‌ و بودجه کشور (‌مسئول)، وزارت نفت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

 

نحوه هزینه کرد قیر رایگان در سال ۱۴۰۲ تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، نحوه هزینه کرد قیر رایگان در سال ۱۴۰۲ را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت دوم امروز (چهارشنبه) و در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش هزینه ای، بند (ک) تبصره ۱ را تصویب کردند که بر اساس آن معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان قیر رایگان به شکل زیر هزینه می‌شود:

۱-وزارت راه و شهرسازی (برای آسفالت راههای فرعی و روستایی و عشایری و آسفالت شبکه راههای اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرحهای مسکن مهر و طرحهای مسکن ملی ) ۴۸ درصد

۲- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و اجرای طرح (پروژه)های مشارکتی با نهادهای محلی و دهیاری‌ها) ۲۰ درصد

۳- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و اجرای طرح (پروژه)های مشارکتی با نهادهای محلی و دهیاری‌ها) ۵ درصد

۴- وزارت کشور از طریق سازمان ذیربط (برای آسفالت معابر شهرها از طریق سازمان ذی ربط) ۱۷ درصد، که ۵۰ درصد از سهمیه وزارت کشور برای شهرهای زیر پنجاه هزار نفر جمعیت و ۵۰ درصد مابقی برای شهرهای بالای پنجاه هزار نفر جمعیت استفاده می‌شود. شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت حق استفاده از این سهمیه را ندارند.

۵- بسیج سازندگی ۷ درصد به شرح ذیل: ۵ درصد برای آسفالت مسیر راه‌های بین مزارع، پاسگاههای انتظامی، پایگاههای مقاومت بسیج، گلزار شهداء، باغ موزه و یادمان‌های دفاع مقدس؛ ۲ درصد برای آسفالت پایگاههای شکاری و پادگانهای نظامی و مجتمع‌های مسکونی نظامی و اداری با تأیید ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

۶- وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور؛ برای بیابان‌زدایی و انجام عملیات قیرابه‌پاشی و خاک‌پوش سازگار با محیط زیست) ۲ درصد

۷- وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی) برای آسفالت معابر، خیابانها و جاده‌های دسترسی شهرکها و نواحی صنعتی؛ یک درصد

دیون وزارت راه و شهرسازی به قیرسازان در سالهای گذشته، با رعایت قوانین و مقررات حداکثر تا مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال از طریق تحویل مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) به قیمت روز قابل تأدیه می‌باشد.

مبلغ ۸۰۰۰ میلیارد ریال براساس ضوابط و مقررات مربوطه به صورت تهاتری بابت خرید و تأمین نردبان بلند مرتبه و خودرو آتش نشانی و ماشین حمل زباله و سایر دستگاههای مکانیکی عمرانی مورد نیاز شهرداریهای کل کشور به وزارت کشور (سازمان ذیربط) اختصاص می یابد.

هزینه تبدیل مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) به قیر با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، نباید بیشتر از ۲۰ درصد وزنی محاسبه شود.

وزارت نفت موظف به تسویه حساب فی‌مابین خود و خزانه‌داری کل کشور است. دستگاههای اجرائی موضوع این بند موظف به مبادله موافقتنامه و ابلاغ سهم استانها ظرف مدت یک‌ماه پس از ابلاغ این قانون هستند.

وزارت نفت و دستگاههای اجرائی ذی‌ربط موظفند حداقل هر سه ماه یکبار، گزارش عملکرد خود را به صورت مکتوب به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات، عمران و انرژی ارسال نمایند. کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات موظف است پس از رسیدگی، گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. دیوان محاسبات مکلف است بر حسن اجرای این قانون نظارت نموده، گزارش‌های نظارتی خود از عمل به موقع دستگاهها به تعهداتشان را به مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.

در بخش درآمدی این بند تصویب شده بود که «در سال ۱۴۰۲ وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ ۲۵۰ هزار میلیارد ریال نفت خام از محل منابع در اختیار شرکت ملی نفت ایران در اختیار پالایشگاه ها قرار داده و به میزان آن، به صورت ماهانه از ابتدای سال ۱۴۰۲ مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) در اختیار دستگاه های اجرایی موضوع این قانون قرار دهد و در حساب های فی مابین خود و خزانه داری کل کشور اعمال و آن را از محل خوراک تحویلی تسویه نماید.

وزارت نفت مکلف است مابه التفاوت قیمت هر تن هفتاد و پنج میلیون ریال با میانگین وزنی ماهانه قیمت های معاملاتی مواد اولیه (وکیوم باتوم) در بورس را با تعدیل قیمت ماهانه خوراک از طریق شرکت ملی پخش و پالایش جبران و اعمال حساب نماید. در صورت کاهش قیمت قیر ، مقدار قیر تحویلی به دستگاه های موضوع این بند افزایش می یابد.»

 

عوارض آلایندگی فلر برای بهینه سازی مصرف انرژی هزینه می‌شود

با تصویب مجلس، عوارض آلایندگی فلر برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور همچون کمک هزینه جایگزینی بخاری و آبگرمکن‌ها هزینه می شود.

در ادامه جلسه علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه) بند الحاقی ۱ تبصره ۱ در بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد.

در بخش درآمدی این بند از لایحه بودجه وزارت نفت مکلف به اخذ عوارض آلایندگی به ازای هدر رفت هر مترمکعب گاز فلر شده بود که امروز موارد هزینه کرد درآمدهای حاصل از آن تصویب شد. 

 با این مصوبه، این منابع صرفا جهت سرمایه گذاری در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی، به میزان هفتاد درصد صرف کمک هزینه جایگزینی بخاری و آبگرمکن‌ها با راندمان بالا (رتبه B برچسب انرژی و بیشتر) با اولویت مناطق سردسیر و با اولویت دهک‌های کم برخوردار و به میزان ۳۰ درصد صرف سرمایه گذاری برای اجرای طرح افزایش کارایی موتورخانه های موجود در کشور در ساختمان های دولتی با عمر کمتر از بیست سال خواهد شد.

در بخش درآمدی این بند تصویب شده بود که «وزارت نفت مکلف است از طریق شرکتهای تابعه ذیربط خود اقدامات زیر را به عمل آورد:

۱- به ازای هدررفت هر مترمکعب گاز مشعل (فلر) ناشی از فعالیت کلیه واحدهای عملیاتی شرکتهای تابعه، از جمله گازهای همراه نفت و گاز مشعل واحدهای پالایش و فرآوری گاز، معادل ۵ هزار ریال عوارض آلایندگی را  از محل منابع داخلی خود به صورت ماهیانه به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

 ۲- نسبت به کاهش تلفات شبکه و گازهای محاسبه نشده در زنجیره انتقال و توزیع گاز طبیعی به زیر ۴ درصد از گاز تزریقی به خطوط انتقال اقدام و به ازای هر مترمکعب هدررفت گازطبیعی در شبکه سراسری بیش از حد مجاز فوق الذکر، عوارضی به میزان ۵ هزار ریال از منابع داخلی خود به حساب خزانه داری کل پرداخت نماید. خزانه داری کل کشور مکلف است با اعلام میزان مقادیر جز ۱ و ۲ توسط وزارت نفت (و در صورت عدم اعلام وزارت نفت، مطابق مقادیر سال ۱۴۰۱) وجوه حاصله را به صورت ماهانه و علی الحساب از منابع ۱۴/۵ درصد شرکت های تابعه ذی ربط وزارت نفت کسر و به ردیف درآمدی شماره ... جدول شماره ۵ این قانون واریز نماید.»

بیشتر بخوانید:

استفاده دولت از سهم مناطق نفت‌خیز، گازخیز و توسعه ‌نیافته از درآمدهای نفتی ممنوع

دولت لایحه احکام دائمی را به مجلس بفرستد/قانون مالیات‌ها باید دائمی باشد

کاهش ۳۵ هزار میلیاردی درآمد مالیاتی دولت / شرکت‌های بورسی معاف از مالیات می‌شوند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه