English

نماینده مردم لردگان در گفتگو با خبرگزاری موج:

اتکای ما به اقتصاد تک محصولی باعث بروز آسیب های اقتصادی شده است

بامیری گفت: متکی بودن ما به اقتصاد تک محصولی و درآمدهای نفتی باعث بروز عارضه‌ها و آسیب‌های اقتصادی در کشورمان شده است.

اتکای ما به اقتصاد تک محصولی باعث بروز آسیب های اقتصادی شده است

حسین بامیری در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، درباره دستاورد سفرهای خارجی اخیر رییس جمهور گفت: به طور کلی این سفرها را رضایت بخش می‌بینم. مساله پیوستن ایران به پیمان شانگهای باید در دهه‌های گذشته و در دولت‌های قبلی اتفاق می‌افتاد. اما به خاطر کم کاری‌ها و عدم پیگیری‌ها این اتفاق انجام نشد. اما الان خوشبختانه با دیپلماسی فعال و همراه با تعامل و رایزنی در دولت فعلی شاهد به بار نشستن تلاش‌ها در این زمینه هستیم.

وی افزود: با این اقدامات امیدواریم بازار و سرمایه‌های بسیار مطلوب و نیز قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوبی از طریق عضویت در پیمان شانگهای برای ما شکل بگیرد. ما در گذشته از این ظرفیت‌ها منتفع نشدیم اما حالا که ایران به طور رسمی به عضویت در این پیمان درآمده هم در کوتاه مدت و هم در میان مدت و درازمدت می‌توانیم شاهد دستاوردهای مثبتی در همه حوزه‌ها باشیم. به خصوص در حوزه‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعت و انرژی می‌توانیم امیدواری‌های زیادی داشته باشیم.

بامیری در پاسخ به اینکه اقدامات دیپلماتیک دولت چه تاثیری در تقویت همکاری‌های اقتصادی کشورمان در سطح بین‌الملل خواهد داشت گفت: نوع نگاه دولت‌های ما به اقتصاد از پیش از انقلاب متکی بر درآمدهای نفتی بوده است. تصور می‌کنم همین متکی بودن ما به اقتصاد تک محصولی و درآمدهای نفتی باعث بروز عارضه‌ها و آسیب‌های اقتصادی در کشورمان شده است. براساس طرح آمایش سرزمینی ما در گوشه به گوشه کشورمان ظرفیت‌های غیرنفتی گوناگونی داریم. یعنی ما چه در دریا و چه بر روی خاک و چه در زیرزمین از ظرفیت‌های متنوعی برای درآمدزایی برخوردار هستیم و هر یک از استان‌های کشورمان به تنهایی از ظرفیت‌های قابل توجهی برخوردارند.

نماینده مردم لردگان اضافه کرد: اما متاسفانه هم در سال‌های پیش از انقلاب از این ظرفیت‌ها غفلت شد و هم بعد از انقلاب اتکای صرف به درآمد نفتی ادامه پیدا کرد. اما از طرف دیگر صرف نظر از اینکه هم بلوک شرق و هم بلوک غرب امکان‌هایی در گذشته داشتند ما باید از ظرفیت های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، علمی و فناوری‌های روز به نحو بهینه استفاده کنیم. البته این ارتباطات را نباید با سلطه پذیری و وابستگی اشتباه گرفت. چون از اساس فلسفه انقلاب اسلامی  نفی سلطه بوده است. به این نحو که ما نه سلطه دیگران را بپذیریم و نه بر دیگران سلطه داشته باشیم.

بامیری خاطرنشان کرد:کشورهای آسیای میانه که ما از آنها غفلت کرده‌ایم یک بازار و ظرفیت بسیار مطلوب برای کشور ما محسوب می‌شوند. مساله پیوستن به پیمان شانگهای هم یک امکان و ظرفیت مناسبی بوده که در دهه‌های گذشته ما از آن غفلت کرده‌ایم. اما رفته رفته با شکل‌گیری مجلس یازدهم و روی کار آمدن دولت سیزدهم خوشبختانه همه این نوع امکان‌هایی که در محیط‌های پیرامونی کشورمان داریم تبدیل به فرصت شده‌اند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه