English

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرگزاری موج:

وزارت خارجه گام های مثبتی را برای پیگیری مسائل اقتصادی و توسعه کشور برداشته است

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: در دولت جدید و در وزارت خارجه که آقای صفری مسئول پیگیری مسائل اقتصادی و توسعه کشور شده اقدامات خیلی خوبی آغاز شده است.

وزارت خارجه گام های مثبتی را برای پیگیری مسائل اقتصادی و توسعه کشور برداشته است

علیرضا نظری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، در رابطه با نسبت میان نگرش‌های کلان توسعه اقتصادی کشور با عملکرد دستگاه سیاست خارجی گفت: در گذشته هم سویی و همراهی لازم برای پیاده کردن چنین هدفی در وزارت خارجه وجود نداشت. یعنی وزارت خارجه باید رایزنی‌های مختلف اقتصادی برای همه کشورهایی که سفارت‌خانه‌های ما در آنجا فعال هستند را می‌داشت تا ما بتوانیم ظرفیت‌هایی که هم در کشور هدف و هم در کشور خودمان هست را به اشتراک بگذاریم.  چنین تعامل و تبادلی ضرورت داشت که ایجاد شود. اما در گذشته آنچنان ظهور و بروزی نداشته است. رایزنی های اقتصادی ما هم رقم بالایی را شامل نمی‌شد و از اساس در بسیاری از کشورها رایزن اقتصادی هم نداشتیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: اما در دولت جدید  و در وزارت خارجه که آقای صفری  مسئول پیگیری مسائل اقتصادی و توسعه کشور شده اقدامات خیلی خوبی از سوی ایشان آغاز شده است. حتی می‌توانم بگویم به صورت لحظه‌ای و موردی اگر در مناسبات اقتصادی با دیگر کشورها مشکلی بروز کند ایشان ورود می‌کنند و خوشبختانه یک شتابی در این زمینه شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه ما تا رسیدن به نقطه ایده‌آلی که دیگر کشورها به آن رسیده اند فاصله داریم اذعان کرد: با این وجود باید پرسید که مگر کشورهای دیگری که در این زمینه اقدام کرده‌اند چه نوع کارهایی را انجام می‌دهند؟ برای مثال ما امروز می‌بینیم چینی‌ها چگونه بازارهای هدف را در سراسر جهان شناسایی می‌کنند و بعد تاجران کشورشان را به آن بازارها گسیل کرده و ظرفیت‌های اقتصادی را به نفع خودشان پی می‌گیرند. ما تا رسیدن به چنین نقطه‌ای فاصله زیادی داریم. اما حرکتی که شروع شده را مثبت می‌بینم و شیب مناسبی هم پیدا کرده است.

نظری خاطرنشان کرد: انتظار این است که اگر با همین روند بخش اقتصادی وزارت خارجه بتواند این کار را ادامه بدهد انشاالله شاهد همراهی و همسویی بین سیاست اقتصادی داخل کشور و عرصه برون‌مرزی خواهیم بود. برقراری چنین تعادلی می‌تواند به شدت برای ما تعیین کننده باشد.

وی در واکنش به اینکه در برخی محافل این انتقاد مطرح می‌شود که ما نه شناخت صحیحی از الزامات جهانی اقتصاد داریم و نه در میدان دیپلماسی  دغدغه‌ای در زمینه مسائل مرتبط با توسعه همکاری‌های اقتصادی بروز می‌دهیم گفت: متاسفانه در گذشته این مساله به همین صورت بود. ما در حوزه‌های مختلفی حتی می‌توانیم بعضی از کالاها را با هم تهاتر کنیم. مثلا  الان در آخرین توافقی که بین ما و کشور برزیل انجام شد وزارت جهادکشاورزی و بخش های صنایع ماموریت پیدا کرده‌اند تا سوخت ازته مازاد بر تولید را در ازای واردات نهاده‌های دامی از جمله ذرت به آن کشور صادر کنند. در گذشته هم این ظرفیت‌ها وجود داشته اما ما نتوانستیم این ظرفیت‌ها را به درستی شناسایی کنیم و برای رونق اقتصادی کشور به خدمت بگیریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه