English

جواد آرین منش در گفتگو با خبرگزاری موج:

وعده‌های رییس جمهور در حوزه اقتصاد نتیجه‌ای نداشت/ رفع معضلات اقتصادی با مذاکره و دیپلماسی محقق می‌شود

یک فعال سیاسی اصولگرا بر این نکته تاکید کرد که تنها با مذاکره و دیپلماسی می توان به برون رفت از مشکلات اقتصادی امید داشت و غیر از آن راه دومی وجود ندارد.

وعده‌های رییس جمهور در حوزه اقتصاد نتیجه‌ای نداشت/ رفع معضلات اقتصادی با مذاکره و دیپلماسی محقق می‌شود

جواد آرین منش در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، عدم تحریم سپاه پاسداران را موضوع مناقشه و اختلاف در مذاکرات وین دانست و گفت: با توجه به اینکه امروز سپاه پاسدران در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارد، لذا اگر قرار باشد که سپاه پاسدران از لیست تحریم ها خارج نشود، عملا تحریم ها به قوت خود باقی خواهد ماند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: سپاه پاسداران، فعالیت های اقتصادی، بانکداری، توسعه و عمران دارد و عدم خروج سپاه از لیست تحریم‌ها می تواند مانعی بر سر راه رفع تحریم ها تلقی شود.

 

بیشتر بخوانید:

برجام همچنان در کما است یا احیا شده است؟

 

آرین منش یادآور شد: اگرچه بسیاری از موضوعات برجام در مذاکرات وین ، مورد توافق طرفین واقع شده است، اما آمریکا همچنان ضمانت محکمی ارائه نکرده است و جمهوری خواهان همچنان بر طبل مخالفت خود می کوبند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط مذکور، همچنان این نگرانی وجود دارد که اگر بر فرض، تحریم ها هم لغو شود، ممکن است در دولت جدید آمریکا که به احتمال زیاد، جمهوری خواهان اکثریت را خواهند داشت، مجدد این مساله و موضوع تحریم ها، به جای اولیه خود بازگردد که بدون شک در آینده مشکل زا خواهد بود.

این فعال سیاسی اصولگرا، با بیان اینکه ایران و آمریکا معتقد هستند که توپ در زمین حریف است، افزود: آمریکا معتقد است گره کار باید به دست جمهوری اسلامی ایران باز شود و ایران نیز اعلام کرده که آمریکا باید تصمیم خود را در این زمینه اتخاذ کند.

آرین منش با انتقاد ازاینکه واقعیت تلخ آن است که تحریم ها فشار بسیار شدیدی بر اقتصاد کشور وارد کرده است، افزود: این فشار اقتصادی سبب شده سفره مردم هر روز کوچک و کوچکتر شود به گونه ای که امروزه تورم، افزایش لجام گسیخته ای داشته و در واقع با یک ابر تورم در عرصه اقتصادی کشور مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی امروز، ارزش پول ملی کاهش یافته است، گفت: اگرچه تا حدودی گشایش در صادرات نفت به وجود آمده است و فروش نفت نیز عمدتا به کشور چین است، اما مبادلات اقتصادی ما با دنیا همچنان محدود و بسته است و ارتباطات بین المللی و اقتصادی ما با دشواری بسیاری صورت می گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آثار محدود شدن مبادلات اقتصادی ایران با سایر کشورهای دنیا، در سفره مردم نیز محسوس شده است تاجایی که هر روز با یک یا چند قلم کالا مواجه هستیم که روند فزاینده قیمت را پشت سر می گذارد.

آرین منش با اشاره به افزایش قیمت برخی اقلام در کشور از جمله گرانی آرد، افزود: طبیعتا قوت لایموت مردم آرد و نان است که متاسفانه مواد غذایی هم به دشواری به دست مردم می رسد، لذا جمهوری اسلامی باید به دنبال روش هایی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی باشد که در این شرایط بهترین راهکار، انعطاف پذیری بیشتر است تا گره های بسته، باز شود.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: موضوعاتی مانند اقتصاد مقاومتی و خودکفایی، اقدام ارزشمندی است، اما بدون شک در دراز مدت نتیجه بخش است و ما را در کوتاه مدت به نتیجه مطلوب نمی رساند؛ این درحالی است که شرایط فعلی اقتصادی در کشور مناسب نیست.

وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت ها مشکلات اقتصادی را دوچندان کرده است، تاکید کرد: به نظر می رسد مردم به حد انفجار رسیده‌اند و به زودی اکثر طبقه متوسط جامعه نیز به زیر خط فقر می رسند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه وعده های رییس دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد تاکنون نتیجه ای به دنبال نداشته است، گفت: در شرایط فعلی، تنها راه برون رفت از مشکلات، به توافق رسیدن با مذاکره و دیپلماسی است و غیر از آن راه دومی وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه