English

گزارش خبرگزاری موج از بررسی لایحه بودجه ١٤٠١؛

دست ثروتمندان از سفره یارانه کوتاه شد/درآمد دولت از هدفمندی یارانه ها مشخص شد

بر اساس مصوبه مجلس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به حذف ثروتمندان از صف یارانه بگیران و دهک‌بندی درآمدیخانوارهای یارانه‌بگیر شد.

دست ثروتمندان از سفره یارانه کوتاه شد/درآمد دولت از هدفمندی یارانه ها مشخص شد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، صبح امروز (چهارشنبه ١١اسفندماه) نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد در ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ آغاز شد.

تبصره  ١١لایحه بودجه سال آینده که مربوط به حوزه مسکن و حمل و نقل بود مورد پیشنهادات نمایندگان قرار گرفت.

 

مجوز ٢٣ هزار میلیارد تومانی بهارستان نشینان به وزارت راه

نمایندگان پس از بررسی پیشنهادات متعدد در جریان بررسی بند (الف) تبصره (١١) به وزارت راه و شهرسازی مجوز دادند تا از طریق تهاتر اراضی متعلق به خود اعتباری معادل ٢٣هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مسکن را تامین کند.

همچنین مالکان واحدهای مسکن مهر دارای خدمات زیر بنایی موظف شدند تا پایان خردادماه  سال آینده برای تبدیل تسهیلات دریافتی تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه کنند، درصورت عدم مراجعه این افراد بانک می‌تواند سود تسهیلات آنها را به ١٨ درصد افزایش دهد.

 

تامین اعتبار ١٠٠ هزار میلیارد ریالی جهت توسعه زیربنای حمل و نقل

بررسی بند (ب) تبصره (١١) با مصوبه نمایندگان مردم در خانه ملت مورد پیشنهادات وکلای ملت قرار گرفت که در همین راستا وزارت راه و شهرسازی این مجوز را دریافت کرد تا با فروش اموال منقول و غیرمنقول خود حداکثر یکصد هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیربناهای حمل و نقلی تامین کند.

بهارستان نشینان وارد تبصره (١٢) لایحه بودجه شدند موضوعی که در رابطه با حقوق‌ها و دستمزدها بود.

 

حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی کارمندان از پرداخت مالیات معاف شد

بر اساس موافقت نمایندگان و تصویب بند (٥) تبصره (١٢) سقف معافیت مالیاتی کارمندان مشخص شد که بر اساس آن حقوق ۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی از پرداخت مالیات معاف شد اما دریافت کنندگان حقوق‌های ٥ میلیون و ٦٠٠ هزار تومان تا ١٥ میلیون تومان ١٠ درصد، ١٥ تا ٢٥ میلیون تومان ١٥ درصد، ٢٥ تا ٣٥ میلیون تومان ٢٠ درصد و بیش از ٣٥ میلیون تومان ٣٠ درصد نسبت به مازاد سطح پایین تر باید مالیات پرداخت کنند.

لازم به ذکر است سقف معافیت مالیاتی پیشنهادی دولت در لایحه ارائه شده به مجلس ٥ میلیون تومان بود که این میزان در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده مجلس شورای اسلامی باتوجه به مشکلات اقتصادی، معیشتی و تورم موجود در بازار به ٥ میلیون و ٦٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

 

ارجاع معافیت مالیاتی پزشکان شاغل در مناطق محروم به کمیسیون تلفیق

بهارستان نشینان در جریان بررسی تبصره ١٢ ماده واحده لایحه بودجه سال ١٤٠١  جزءهای الحاقی (١) و (٢) بند (٥) آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند، این اجزاء به معافیت مالیاتی حقوق پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص،فرهنگیان، آموزگاران، دبیران، مشاوران و مربیان تربیتی شاغل در مناطق کمترتوسعه یافته و محروم کشور و صعب العبور و مناطق کوهستانی تا سقف ماهانه ٢٠ میلیون تومان اختصاص پیدا کرده بود.

 

وزارت آموزش و پرورش همچنان مکلف به بازنگری در اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان

در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره ١٢ لایحه بودجه سال آینده عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست نشست را بر عهده گرفته است در پاسخ به پیشنهاد علی اکبر کریمی در خصوص تکلیف وزارت آموزش و پرورش برای بازنگری اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در راستای تقویت بنیه مالی فرهنگیان، رفع مشکلات معیشتی آنها، نقش پذیری فرهنگیان در هیات امناو مدیریت صندوق، ایجاد شفافیت مالی و محاسباتی، رفع تعارض منافع و تعیین وضعیت حقوقی، گفت: در لایحه بودجه سال ١٤٠٠ این حکم آمده است و اگر آموزش و پرورش در این خصوص تاخیر کرده، تکلیف از این وزارتخانه ساقط نشده و باید این کار را انجام دهد.

 

خانه ملتی‌ها درآمد دولت از هدفمندی یارانه ها را مشخص کردند

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بخش درآمدی  تبصره (١٤) لایحه بودجه سال ١٤٠١ با بند (الف) آن که به موضوع درآمدهای دولت از هدفمندی یارانه ها اختصاص پیدا کرده است موافقت کردند.

در همین راستا حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع بودجه اجرای هدفمندی یارانه هاست، توضیح داد: در لایحه دولت درآمد اجرای هدفمندی یارانه ها ٤٧٤ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود، در کمیسیون به دلیل شفافیت این رقم به ٦٧٠ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

گفتنی است، جزء (٢) بند (الف) تبصره ١٤ مربوط به مستثنی شدن منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل ازسهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸ از پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ١٤٠١ ارجاع داده شد.

 

دولت مکلف به تحت پوشش قراردادن اقشار کم درآمد شد

در  ادامه بررسی تبصره (١٤) نمایندگان ضمن موافقت با پیشنهاد الحاق یک بند به این تبصره دولت را مکلف کردند تا اقشار کم درآمد را شناسایی و به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد و این افراد نیازی به ثبت نام ندارند.

 

تکلیف مجلس برای هوشمندسازی مصرف آب و برق

بهارستان نشین‌ها در جریان بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال ١٤٠١ و در روز پر کار خود به تبصره ١٥ ماده واحده لایحه بودجه رسیدند و  با بند (ج) و جزء ۱ بند (د) این تبصره موافقت کردند این بندها بر هوشمندسازی بررسی میزان مصرف مشترکان آب وبرق و وصل مطالبات از مشترکان پر مصرف تاکید دارند.

همچنین با موافقت نمایندگان با پیشنهادی اصلاحی در جزء ١ بند (د) مقرر شد دولت تغییر کنتورهای خراب به هوشمند و نصب این کنتورها برای واحدهای جدید الاحداث را بر عهده بگیرد و هزینه آن را از مشترکان به صورت اقساطی دریافت نماید زیرا این اقدام را راه حلی برای شناسایی مشترکان پر مصرف و متخلف دانستند.

 

خانوارهای کم مصرف و محروم معاف از پرداخت هزینه آب، برق و گاز شدند

نمایندگان مردم در خانه ملت با تصویب بخش درآمدی بند الحاقی (٣) تبصره (١٥) ماده واحده لایحه بودجه وزارتخانه‌های نفت و نیرو رامکلف کردند تا از مشترکان کم مصرف و خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هزینه‌ای دریافت نکنند. هزینه مشترکین پر مصرف براساس الگوی افزایش پلکانی محاسبه می‌شود.

 

مجوز احداث ٥ هزار مگاوات نیروگاه برق در مناطق محروم

در ادامه نشست امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم در خانه ملت با بندهای (و) و (ز) تبصره ١٥ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند و به وزارت نیرو مجوز دادند تا پنج هزار مگاوات نیروگاه برق با اولویت مناطق محروم احداث کند.

همچنین بهارستان نشین‌ها در ادامه بررسی تبصره (١٥) لایحه بودجه ١٤٠١ و موافقت با بند (ج) و بند الحاقی (١) آن به دولت اجازه دادند تا از طریق مشارکت داخلی و خارجی نسبت به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق اقدام کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه