English

گزیده سیاسی مطبوعات در موج؛

اعتماد: سیاست وزارت خارجه "بشین و تماشا کن" است!/ جوان: امکان رفع فلیتر توئیتر و تلگرام با اجرای طرح صیانت وجود دارد

در گزیده سیاسی مطبوعات امروز از «اعتماد» ، «جوان» و «کیهان» می خوانیم.

اعتماد: سیاست وزارت خارجه "بشین و تماشا کن" است!/ جوان: امکان رفع فلیتر توئیتر و تلگرام با اجرای طرح صیانت وجود دارد

به گزارش خبرگزاری موج ؛ محمد مهاجری در یادداشتی در روزنامه «اعتماد» با عنوان "سیاست بشین و تماشا کن" نوشت: مسوولان دیپلماسی کشور، گویی در فراغت کامل قلیان چاق کرده‌اند و با پک زدن به آن و فرستادن حلقه‌های دود به آسمان، منتظر چرخ گردون‌اند تا گوشه‌ای از آسمان سوراخ شود و از غیب، تحفه‌ای برسد و... . آقای امیرعبداللهیان که گهگاه خوش‌خیالانه سخن می‌گوید، از زمانی برای مذاکره حرف می‌زند که برای فهم آن باید به علوم غریبه تسلط داشته باشیم.

ازسوی ‌دیگر، آقای رییس‌جمهور می‌گوید، ما مذاکره‌ای را می‌خواهیم که به نتیجه منجر شود. گویی مثلا همه دنیا از روی بیکاری و برای تنوع با همدیگر مذاکره می‌کنند و دنبال نتیجه نیستند! خب، اگر با طرف‌های غربی روبه‌روی هم ننشینیم و حرف نزنیم، می‌فهمیم آنها از ما چه می‌خواهند؟ و ما چه خواسته‌ای داریم؟

گره‌ای که به کار معیشت و صنعت خورده قطعا از رهگذر تحریم‌ها است حتی اگر ما بخواهیم اقتصاد را به برجام گره نزنیم، باید مذاکره کنیم تا دست حریف را بخوانیم.

 

امکان رفع فلیتر توئیتر و تلگرام با اجرای طرح صیانت

«جوان» در گفت‌وگویی با صادق ستاری‌فر از طراحان طرح صیانت نوشت: این طرح بیشتر برای حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی یعنی پلتفرم‌هایی که به کاربران خدماتی را ارائه و شرایط و ضوابط فعالیت را پیش‌بینی می‌کند و طرح اصلاً هدفش خارج و مسدود کردن پلتفرم‌های کاربردی مانند اینستاگرام نیست و چه بسا اگر این پلتفرم‌ها بتوانند در بستر قانونی فعالیت کنند، حمایت‌هایی را هم از آنها داشته‌باشد.

همانطور که دیدید بسیاری از صفحاتی که در زمان شهادت سردار سلیمانی پیام می‌گذاشتند از دسترس خارج شد. زیرا آنها بر نمی‌تابند که ما از این ابزار و سیستم برای رساندن پیام خودمان به گوش جهانیان استفاده کنیم.

پیش‌بینی شده پلتفرم‌های اثرگذار که دارای کاربران زیاد هستند، مادامی که جایگزینی برایشان تعریف نشود، از دسترس خارج نشوند. جایگزین هم باید به گونه‌ای باشد که در درجه نخست زیرساخت فنی لازم را داشته باشد و مردم بتوانند آزادانه از بین پلتفرم‌های موجود مثلاً توئیتر، اینستاگرام و تلگرام انتخاب کنند. به موجب این طرح امکان رفع فلیتر توئیتر و تلگرام هم وجود دارد.

 

مردم باید در جریان مسائل کشور باشند

«کیهان» در گزارشی با عنوان «مردم و مذاکره محرم یا نامحرم؟» نوشت: نتایج دو نظرسنجی اخیر که از قضا هر دو نیز از سوی موسسات خارجی انجام شده حکایت از رضایت بالای مردم - یکی 78 درصد و دیگری 72 درصد - از عملکرد دولت مستقر دارد. دولت برای حفظ و افزایش این رضایت باید چندین نکته را به‌صورت مداوم مدنظر قرار دهد. یکی از این نکات اصلی و تعیین‌کننده در این خصوص، اطلاع‌رسانی به موقع، دقیق و صادقانه است. مردم باید در جریان مسائل کشور باشند.

دولت باید مردم را محرم دانسته و برخلاف رویه پیشین عمل کند. دولت قبل تا روز پایانی مذاکرات و امضای برجام تقریباً هیچ چیز از محتوای مذاکرات را منتشر نکرد و ابتکار عمل در این زمینه کاملاًً در اختیار طرف مقابل بود. رسانه‌های غربی بازوی مذاکراتی آنان بودند و به‌صورت هماهنگ شده و هدفمند، برخی اطلاعات را منتشر می‌کردند.

به‌نظر می‌رسد تغییر راهبرد محرمانگی مطلق مذاکرات، باید به‌طور جدی در دستور کار دولت سیزدهم و به‌ویژه وزارت امور خارجه قرار گیرد. عدم تغییر در این راهبرد، نه به نفع سرمایه امید و اعتماد مردم به دولت است و نه به نفع تیمی ‌که قرار است پشت میز مذاکره بنشینند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه