English

گزیده سیاسی مطبوعات در موج؛

«کیهان»: نشست وین به مذاکرات آمریکا و ایران تبدیل شد/ «شرق»: رئیسی به توافق نیاز دارد/ گفت‌و‌گوی «وطن امروز» با استاندار سیلی خورده

در گزیده سیاسی مطبوعات امروز از «وطن امروز» ، «کیهان» و «شرق» می خوانیم.

«کیهان»: نشست وین به مذاکرات آمریکا و ایران تبدیل شد/ «شرق»: رئیسی به توافق نیاز دارد/ گفت‌و‌گوی «وطن امروز» با استاندار سیلی خورده

به گزارش خبرگزاری موج ؛ «وطن امروز» در گفت‌و‌گویی با عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی درباره حادثه تلخ روز معارفه نوشت: خبر سیلی خوردن استاندار جدید آذربایجان شرقی از آن جنس اتفاقات بود که مردم را در مواجهه با آن شوکه کرد و با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد.

عابدین خرم در گفت‌و گو با «وطن امروز» درباره این اتفاق گفت: حین سخنرانی بنده شخصی به اینجانب اهانت کرد که بنده از هویت وی بی‌اطلاع بودم و بعدا متوجه شدم او به دلیل وجود زمینه‌هایی نظیر مسائل سازمانی و معیشتی و اجتماعی احتمالا مورد سو‌ءاستفاده قرار گرفته که ابعاد آن توسط مراکز قانونی در دست پیگیری است.

شایان ذکر است روز گذشته اخباری در خصوص اینکه شخص ضارب استاندار فرزند شهید بوده است انتشار پیدا کرد اما پیگیری‌های صورت گرفته در این خصوص حاکی از تکذیب این ادعا بوده و این موضوع صحت ندارد. خرم در نخستین روز کاری خود به بازدید سرزده از متروی تبریز و بررسی روند پیشرفت آن و نیز پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز رفت و بر تسریع در اتمام این پروژه‌ها تاکید کرد.

وین برای مذاکره یا نتیجه؟

«کیهان» در گزارشی نوشت: مذاکرات وین حدود شش ماه پیش یعنی 17 فروردین‌ماه گذشته با این داعیه که آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد و به تعهدات خود عمل کند شروع گردید. بر اثر پافشاری ایران، مذاکرات وین بدون حضور مستقیم آمریکا شکل گرفت و حدود دو ماه پس از روی کار آمدن جو بایدن شروع شد و به سرانجام رسید ولی مذاکرات نتیجه ملموسی دربر نداشت و حتی به عمق بی‌اعتمادی ملت ایران به طرف غربی هم افزود. در خصوص این موضوع نکاتی وجود دارد:

1ـ بنای مذاکرات وین از استحکام چندانی برخوردار نبود؛ چرا که مذاکره برای بازگشت طرفی که از توافق امضا شده‌اش، خارج گردیده است، معنای درستی ندارد.

2ـ از نظر آمریکایی‌ها ـ از اوباما تا بایدن ـ توافق برجام دو عیب بزرگ دارد؛ یکی اینکه کل برجام محدود به دوره‌ای خاص است و پس از آن ایران به روز قبل از برجام برمی‌گردد و دوم اینکه مسئله هسته‌ای مسئله اصلی غرب با ایران نیست.

3ـ در جریان مذاکرات دو ماهه 1+4 آمریکا عنصر غایب ولی در واقع اداره‌کننده طرف‌های مقابل ایران بود و باید گفت مذاکرات وین عملاً به مذاکرات آمریکا و ایران تبدیل گردید.

بی برنامگی در سیاست خارجه رئیسی؟

«شرق» در گزارشی با عنوان «ابهام در سیاست خارجی رئیسی» نوشت: آقای رئیسی ، رئیس‌جمهوری، با تأیید روش گفت‌وگو در دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، ادامه آن را برای رسیدن به تفاهم و همکاری به جای تخاصم، ضروری و لازم می‌داند؛ درحالی‌که شیوه گفت‌وگوهای بدون برنامه‌ریزی و هدفمند را رد می‌کند .

در دولت رئیسی، حتی تا هفته‌ها مشخص نشده بود آیا وزارت خارجه متولی برجام باقی می‌ماند یا مانند دولت‌های پیش از دولت حسن روحانی، کار به شورای عالی امنیت ملی کشور محول خواهد شد. تنها چند روزی است که به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای گرفتن کار از وزارت خارجه در کار نیست و البته هنوز هم تکلیف تیم مذاکره‌کننده ایران به‌ طور دقیق مشخص نشده است. در‌حالی‌که همه طرف‌ها از روسیه تا آمریکا از ایران می‌خواهند زودتر به میز مذاکره برگردد، ایران همچنان کار را به روزی نامعلوم، «به‌زودی»، در آینده موکول می‌کند.

متأسفانه دشمن قسم‌خورده انقلاب اسلامی؛ اسرائیل، تعاملات خود برای تخریب فرصت برجام را به حداکثر رسانده و کار به بررسی «نقشه دوم» و «گزینه‌های روی میز» در صورت ناکامی توافق رسیده است. آقای رئیسی به توافق نیاز دارد، چراکه وضعیت اقتصادی و سیاسی و منطقه‌ای ما به سمت بهبودی در شرایط فعلی و تحریم پیش نمی‌رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه